Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-12, 15:32   #261
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ang kosher og halal. Det kan være litt forvirring om hva som er kosher og halal.

Tradisjonell kosher og halalslakting foregår ganske likt og foregår uten bedøvelse, samt at renhetsforskrifter på slaktested skal være oppfylt.

Islamsk råd i Norge har godkjent at det i norsk forstand kan defineres som halal (tillatt) kjøtt hvis dyret bedøves før slakt. Dyret skal ikke være dødt før slakt. Gassing, kvelning, skyting og slike metoder godkjennes ikke.
For at halalkravet skal være tilstede MÅ også bønnen være lest og produksjonsanlegget må tilfredstille visse kriterier. I Norge er Alfathi-varene som produseres av Gilde godkjent halal av Islamsk råd i Norge.

Det betyr IKKE at alt kjøtt produsert i Norge er godkjent halal eller kan kalles halalslaktet. Det holder ikke med en slaktemetode. Alle vilkår skal være tilstede.
Det slaktes også dyr på slakterier her til lands som ikke ville blitt godkjent som halal, selv ved bønn ettersom dyret har vært dødt før blodet tappes.

At noe er godkjent halal av Islamsk råd vil heller ikke si at alle muslimer regner det som halal. Noen konservative muslimer importerer kjøtt fordi de ikke godkjenner bedøvelse før slakt og regner derfor norsk halalkjøtt som haram.

Noen muslimer mener på andre siden at det ikke er viktig å bare spise godkjent halalkjøtt så lenge de er sikre på at kjøttet ikke inneholder svin.

Det er ikke forbudt med kosherslakt i Norge lenger heller. Den loven er jeg ganske sikker på er ute. Det som ikke er lov er å slakte på tradisjonelt kosher og halalvis uten bedøvelse. Ergo må man innenfor jødisk sammenheng tillate bedøvelse under slakt slik Islamsk råd har tillatt det. Hvordan jøder forholder seg til dette er ulikt. Mitt inntrykk er at noen importerer mens andre spiser vanlig norsk kjøtt så lenge det ikke inneholder svin.

Det er, meg bekjent, ingen dyr i norge som er døde før blodet tappes?
Så den vil jeg gjerne lære mer om.

Og, det rent relgiøse/rituelle er jeg veldig lite opptatt av.
Og det er riktig at kosherslakt ikke er forbudt, all blodtapping uten bedøvelse er forbudt. Loven handler lite (dvs ingenting)om relgion og mye om dyrevelferd og etikk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 15:35   #262
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Men å trekke det store skillet mellom Kosher og Halal når det gjelder metoder kan man ikke. Lovene mot Kosher slaktig er jo kommet i antisemitismens kjølvann, noe du klart ser når du ser på en del komentarer om en søker på begrepene.

Om du virkelig mener at den norske dyrevelferdsloven er tuftet på antisenitisme er du ikke bare på bærtur, men på feil jorde i tjukk tåke.

Man kan ikke bruke relgion til å forsvare grov misshandling av dyr.
Enkelte nomadestammer slakter sine dyr ved kvelning. De vil heller ikke få lov å praktisere i Norge.......

Gammel 28-01-12, 15:43   #263
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Noen slakterier tar i mot vilt og de er absolutt døde før de ankommer slakteriets produksjonslinje. Hvis produksjonslinjer brukes til dette vil det kunne være problematisk renhetsmessig i forhold til Halal. Dette unngås der det er avtale om halalmerking.

Selv om du er lite opptatt av det religiøse blir det ganske feil når du sier at norsk slakt teknisk sett er halal. Det går ikke an å si at noe er teknisk sett halal uten å blande inn det religiøse aspektet. Halal betyr tillatt og for at noe skal komme i kategorien tillatt holder det ikke med kun det tekniske aspektet i avtalen som er inngått med Islamsk råd.

Men vilt tappes ikke for blod på mottaket?

Og ja, jeg skjønner hva du sier, og er delvis enig. Men det rent tekniske er IKKE problemet.

Gammel 28-01-12, 15:45   #264
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Loven av 1929 mot Kosherslakt var tvilsomt tuftet på rene tanker om dyrevelferd. Jeg kjenner ikke historien om lovgivningen der så grundig. Loven om å måtte bedøve er derimot en lov som handler om dyrevelferd.

Men den er jo fjernet, nettopp fordi det dyrevelferdsmessige blir ivaretatt av den nye Dyrevelferdsloven.

Gammel 28-01-12, 15:46   #265
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Om du virkelig mener at den norske dyrevelferdsloven er tuftet på antisenitisme er du ikke bare på bærtur, men på feil jorde i tjukk tåke.

Man kan ikke bruke relgion til å forsvare grov misshandling av dyr.
Enkelte nomadestammer slakter sine dyr ved kvelning. De vil heller ikke få lov å praktisere i Norge.......

Jeg har aldri sagt at den norske dyrevelferdsloven er tuftet på antisemitisme, men at forbudet mot Kosher slakting i Europa kom i det kjølvannet. Det er fakta. Jeg er ikke tilhenger av rituell slakting, men jeg kan ikke gå med på at Kosher er veldig anderledes (som slakteritual) enn Halal. Begge betyr tillat, og begge er og blir tuftet på religion. Det er mange andre forskjeller på Halal og Kosher som ikke går på selve slaktemetoden.

De fleste Norske jøder følger ikke Kosher, noen unngår svin og skalldyr og mange mener det er utdatert.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 16:04   #266
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Loven av 1929 mot Kosherslakt var tvilsomt tuftet på rene tanker om dyrevelferd. Jeg kjenner ikke historien om lovgivningen der så grundig. Loven om å måtte bedøve er derimot en lov som handler om dyrevelferd.

Nettopp. I 1929 var antisemittisme kanske sterkt. At forbudet mot Kosher slakting var blandt de første lovene impementert av nazistene allerede i 1933 tror jeg ikke kan tuftes utelukkende på dyrevelferd. Men det kan nok godt ha vært et argument. Du snakker jo om mennesker som i propagandafilmer ble samenlignet med rotter.

Jeg er helt for dyrevelferd, og for bedøvelse. Og synes det står fritt opp til tilhengere av rituell slakt å tilpasse seg det. Men det å godkjenne bedøvelse er ikke noe alle muslimer er enige i. De mest ortodokse der vil ikke bedøve akkuratsom de mest ortodokse jødene insisterer på rituelt slakt.

Gammel 28-01-12, 17:17   #267
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg skal inrømme at jeg synes vi burde hatt et forbud mot import av slikt kjøtt også jeg da......
Ved å tillate import som sier vi jo bare at det er greit om noen andre gjør det.

Gammel 28-01-12, 17:21   #268
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Nettopp. I 1929 var antisemittisme kanske sterkt. At forbudet mot Kosher slakting var blandt de første lovene impementert av nazistene allerede i 1933 tror jeg ikke kan tuftes utelukkende på dyrevelferd. Men det kan nok godt ha vært et argument. Du snakker jo om mennesker som i propagandafilmer ble samenlignet med rotter.

Jeg er helt for dyrevelferd, og for bedøvelse. Og synes det står fritt opp til tilhengere av rituell slakt å tilpasse seg det. Men det å godkjenne bedøvelse er ikke noe alle muslimer er enige i. De mest ortodokse der vil ikke bedøve akkuratsom de mest ortodokse jødene insisterer på rituelt slakt.

Ja, det er jeg helt enig i. Men det er altså ikke den loven som gjelder pr i dag og det er IKKE et argument i den norske dyrevelferdsloven ( som er unik i sitt slag ). Og mitt tilsvar i denne tråden handler om det dyreetiske perspektivet. Det regiøse kan jeg veldig lite om og ikke har jeg noe særlig behov for å kunne så mye om det heller. Det er ikke relevant.

Gammel 28-01-12, 17:30   #269
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om slaktemetoden ikke er så anderledes så skjønner jeg ikke nordmenn som ikke vil spise halal? :grubler:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 17:39   #270
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men om slaktemetoden ikke er så anderledes så skjønner jeg ikke nordmenn som ikke vil spise halal? :grubler:

Ja, det var nå egentlig det som var mitt poeng. At det, rent dyrevelferdsmessig ikke er noen forskjell på norskslaktet halal og norskslaktet annet kjøtt

Gammel 28-01-12, 17:50   #271
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei ikke når det er snakk om halalkjøtt produsert her til lands. At man har kvaler med importert halalkjøtt skjønner jeg.

Det er greit nok, men det var ikke det jeg fikk inntrykk av at man mente.

Gammel 28-01-12, 17:52   #272
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faren for å lage noe barnet ikke liker er også ganske liten dersom man snakker med foreldrene på forhånd. Det er aldri noen garanti at barna som kommer i selskap liker det man lager.

Godt poeng. Du husker kanskje kaka vi serverte i sommer, som alle smakte på utenom eggallergikeren?

Jeg er vokst opp med eggallergi i tidlig barneår, og så vidt jeg husker ble det aldri tilrettelagt på bursdagene jeg var på. Jeg hadde alltid med meg det vi hjemme hos oss kalte "irmakake" i bursdager. Jeg kjenner at jeg er veldig glad for utviklingen med å ivareta gjester med allergier. Dersom jeg hadde en allergiker på besøk og syntes det er vanskelig å bake, så ville jeg gitt foreldrene beskjed om dette, at jeg var en elendig baker eller noe sånt. Det kunne ikke falt meg inn å ta i mot gjester med allergier som er enkle å håndtere (egg, cøliaki, melk etc.) uten å ha minst ett alternativ tilgjengelig. Argumenter om å lage en kake som kun en person spiser fordi man lager uten egg/mel/melk høres helt fjern ut for meg. Jeg har aldri vært i et selskap med spesialmat servert uten at andre også har spist. Kanskje med unntak av spesialkjeks for cøliaki eller noe sånt.

Gammel 28-01-12, 17:59   #273
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Noen har kanskje også problemer med at det er bedt for dyret og evt. vending mot Mekka? Ikke vet jeg.

Da må man vel være veldig konservativt religiøs, eller fordomsfull.

Jeg regner med at det bunner i uvitenhet om hvordan halalslaktingen foregår her til lands. Jeg skjønner jo at man ikke vil spise dyr som man mener er mishandlet (men syns undrer meg om man da også holder seg unna egg og kylling).

Gammel 28-01-12, 18:08   #274
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg skal inrømme at jeg synes vi burde hatt et forbud mot import av slikt kjøtt også jeg da......
Ved å tillate import som sier vi jo bare at det er greit om noen andre gjør det.

Helt enig med deg!

For øvrig googlet jeg kosher slakt, og det vil jeg oppfordre andre til også. Men pass på at barn ikke får se.

Gammel 28-01-12, 18:35   #275
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Hvis man er motstander av å spise kjøtt som er slaktet på tradisjonelt halalvis må man være veggis ved reiser ganske mange steder i verden.

Jeg ser det problematiske med slaktemetoden altså, men om man taler for importforbud bør det også tenkes gjennom hva man spiser ute på tur.

Jeg har vært vitne til offerfest i Kairo hvor dyr slaktes over alt. Det var ikke noe vakkert
syn. Jeg synes ikke det er så lett å tale for importforbud så lenge jeg ikke kjenner konsekvensene dette har totalt sett.
Jeg tenker at også at det logiske måtte være importforbud mot foie gras, men hva er konsekvensene totalt sett om man vedtar noe slikt?

Vi kan etter mitt syn fint forby import av matvarer og samtidig la folk stå fritt til å spise hva de vil på reiser.

Gammel 28-01-12, 20:01   #276
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Selvsagt kan man det, men importforbud har ganske store konsekvenser som kan være komplisert i forhold til handelspartnere. Det er helt OK hvis man er sikker på at det er noe man ønsker å demonstrere, men da tenker jeg at det er viktig (om man mener dette er noe å kjempe for) også signaliserer på annet vis at dette ikke er OK.

Vi har forbudt metoden allerede. Av dyrehelsetilsyn. Hvilke andre måter mener du i tilfelle må til? Og hvorfor må det signalisres på de andre måtene?

Gammel 28-01-12, 20:15   #277
Maz
Pauset

Standard

Halal slakting foregår jo i ganske moderate mengder her i landet. Nortura har vel sitt eget merke. Men du snakker en liten del av volumet. Prior har vel noe kyllingslakt også har du Innerøykylling der alt er Halal.

Importforbud vil også ramme Halalkjøtt, fordi det ikke kan dokumenteres bestandig.

Hvor store mengder Kosherkjøtt importeres til norge? Det er forsvinnende lite. Jeg kjenner ingen norske jøder som følger kosher og spiser kjøtt.

Å følge kosher krever ganske mye mer enn kosherslaktet kjøtt. Det er veldig strenge regler til hva som kan blandes. Og strengt talt må du ha to fullt utstyrte kjøkken.

Gammel 28-01-12, 20:35   #278
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Importforbud mot pels også. Fra Asia (spesielt Kina), i hvert fall. Jeg blir sinnsyk når jeg tenker på hva de gjør mot dyrene der. Endel såkalt "fake" pels (feks på jakker og lignende) kan faktisk også være fra katt og hund i Kina. Det merkes med fake. Dette er uholdbart.

Gammel 28-01-12, 20:47   #279
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 21:42   #280
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Importforbud mot pels også. Fra Asia (spesielt Kina), i hvert fall. Jeg blir sinnsyk når jeg tenker på hva de gjør mot dyrene der. Endel såkalt "fake" pels (feks på jakker og lignende) kan faktisk også være fra katt og hund i Kina. Det merkes med fake. Dette er uholdbart.

Mye av pelsen fra kina kommer faktisk fra Norge og Danmark. Det overasket meg veldig. Rev og mink blir ofte oppdrettet her, og avpelset. Pelsene bearbeides i Kina.

Dette lærte jeg av representanter fra pelsdyrnæringen i Norge.

Jeg tror derfor på at et slikt forbud i så fall må henge sammen med forbud mot varer fra animalsk pels.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.