|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøProblemet mitt er jeg at jeg er så usannsynlig dårlig til å planlegge svangerskap, ikke at jeg er så hard på flaska.
|
|
|
#22 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg sier som Katta, planlegging av svangerskap er ikke min sterkeste side. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøPlanlegging av svangerskap er ikke min sterkeste side heller. Eller, jo, jeg er knakande god på å PLANLEGGE, bare ikke på å gjennomføre planene. (Etter planen skulle jeg vel hatt en skolestarter i år. Men babyer kommer ikke på bestilling.)
|
|
|
#24 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg har aldri opplevd signaler om at det er ok å drikke i svangerskapet. Ikke en gang ett eneste glass. Men det jeg HAR opplevd, er uttalelser om at det ikke er farlig med ET glass, men normen bør være at ingen drikker, for å hjelpe de som ikke klarer å begrense seg til ett glass. Da har jeg kanskje opplevd signaler om at det er ok da? Men i min omgangskrets har jeg aldri sett noen drikke/si det er ok å drikke.
|
|
|
#25 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg synes det er spennende at de har greid å vise sammenheng mellom spontanabort og alkoholinntak. Det er jo veldig vanlig med tidlige spontanaborter og den forklaringen jeg trodde var gjengs i forhold til dette var at naturen selv fjernet det som ikke var liv laga, nå må man jo kanskje tenke igjennom en gang til om dette i hvert fall i noen grad også er knyttet til alkoholinntak. Det er i hvert fall sikkert at hadde jeg vært prøver nå, så hadde jeg kuttet ut alt som het alkohol for sikkerhets skyld.
|
|
|
#26 |
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prø
|
|
|
#27 |
|
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prø[quote=Nenne;3136034 Det er i hvert fall sikkert at hadde jeg vært prøver nå, så hadde jeg kuttet ut alt som het alkohol for sikkerhets skyld.[/quote] |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg skjønner at du ikke synes det er lett.
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prø
Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig, jeg da. Jeg drikker kanskje fire ganger i året, og det gjør meg ingenting å drikke alkoholfritt på restaurant. Nå går jeg ikke mye på fest, i bryllup og på lønningspilser da. Man trenger jo ikke være totalavholds heller, men må planlegge litt mer når man først drikker.
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Hvis du bare drikker fire ganger i året, så er det jo ikke vanskelig å skjønne at det er lett å avstå. Jeg drikker vin hver uke, for min del, og synes det er en naturlig del av et hvert godt måltid. Jeg hadde syntes det var kjipt å måtte avstå fra alkohol i flere år fordi det tok lang tid å bli gravid. (Litt sånn add insult to injury egentlig: ikke bare er det kjipt å bruke lang tid på å bli gravid, men man må avstå fra vin i tillegg.) |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg har også god forståelse for at det ikke er lett for langtidsprøvere. Med nr 1 prøvde vi ett år, og jeg var ikke avholds da. Med nr 2 trodde vi at det skulle ta lang tid, så man var slett ikke avholds fra DPO til IKM.
|
|
|
#32 |
|
I mål
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøVeldig interessante resultater! |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er jo det jeg mener - det er vanskelig å forstå for meg, på grunn av mitt utgangspunkt. Men det er jo allikevel mange ting jeg liker veldig godt, men som jeg ikke kan benytte meg av hver dag, eller hver uke. Sjokolade for eksempel. Jeg vil aller helst spise det hver eneste dag, men det kan jeg rett og slett ikke. Og igjen, man må ikke avstå fra vin i det hele tatt, kun fra eggløsning frem til menstruasjon. Så det er ca 2 uker hver måned man ikke kan drikke vin til en bedre middag. Jeg greier ikke heelt å opparbeide kjempesympati for å måtte være såpass avholdende altså. Og jeg har altså hatt perioder i livet mitt hvor jeg har drukket adskillig mer vin og øl enn nå. Jeg skjønner ikke helt at det skal være vanskeligere å avstå fra alkohol enn andre ting man må avstå fra i livet.
|
|
|
#34 |
|
Bedreviter
|
Da skjønner jeg. Jeg leste deg som om du mente at det ikke kunne være et problem å avstå, fordi du bare drakk fire ganger i året. Og jeg syns det var en overraskende påstand fra din kant. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
Jeg skjønner at det er kjipt altså, det er ikke meningen å bli helt sånn Happy-skjønner-ingenting-av-andres-situasjon. Også blir hvertfall jeg veldig fokusert på ting jeg ikke kan spise/drikke. F.eks. hadde jeg nesten bare lyst på spansk spekeskinke og sushi i min graviditet, og gråt et par ganger over å ikke kunne spise det.
|
|
|
#36 |
|
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg for eksempel har perioder på alt fra fem til ni uker. Ikke så lett å planlegge etter. Og det er en faktor som gjør at man blir enda mer lei av prøvingen. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøDet er også noe av grunnen til at jeg vil sette en maksdato på prøvingen. Blir helt gal av å ikke kunne planlegge ting. I tillegg til at man hele tiden må ta hensyn til det med tanke på alkohol og slikt. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøKjenner på meg at det kan være underrapportering m.h.t. inntak. Trenger ikke være bevisst en gang. Men jeg vet så klart ikke.
|
|
|
|
#39 |
|
Søt og rar
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøDet er greit med publisering av "nye" funn på denne fronten, men jeg må innrømme at jeg synes at det er tøysete å bruke noe særlig mer forskningsressurser på dette.
|
|
|
#40 |
|
I mål
|
Jeg har ikke noen problemer med det når det gjelder meg, jeg tenker at jeg har slått an den tonen selv. Jeg drikker alltid når jeg ikke er gravid så lenge jeg er på fest. Det er jo min egen greie. Jeg kjenner mange som ofte er på fest uten å drikke, og det er fullt ut akseptert, og det er ingen som tror de er gravide når de gjør det heller. Sist redigert av apan : 26-01-12 kl 20:15. |
|
|
|
![]() |
|
|