|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøvingEn omfattende undersøkelse i Danmark, viser at risikoen for spontanabort øker merkbart ved bare svært små inntak av alkohol. To alkoholenheter i uken øker risikoen med 50 %, og fire enheter dobler sjansen for spontanabort.
Det skal bli spennende å se om denne studien får noen påvirkning på anbefalingene som gir til kvinner som ønsker seg barn fremover. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøDette fekk eg høyre frå jordmor under siste svangerskap i 2006/2007. Dvs. at det var forskning som tyda på at sjølv eitt glas kunne skade fosteret, og at ho derfor på ingen måte kunne gå god for at hennar damer kunne ta seg ei øl eller eit glas vin.
|
|
|
#3 |
|
er her
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøBra at det er kommet skikkelig forskning på området. Og det er jo forsatt mulig å drikke alkohol mellom mensen og neste eggløsning, så total avhold er vel ikke nødvendig for prøvere eller?
|
|
|
|
#4 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøGlad jeg har forholdt meg til den regelen da vi selv var prøvere (litt verre med den gangen storebror kom uventet på).
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg ble litt overrasket da jeg leste dette (som om det var noe helt nytt), fordi jeg trodde at tidligere forskning støttet mye av det samme. Forskningen fra Haukeland, f.eks skapte jo stor oppmerksomhet. Men denne gir kanskje tydeligere resultat på små mengder?
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøUff, jeg tror tre av fire hos meg har blitt utsatt for et par vinglass tidlig i svangerskapet. Det ser jo ut som det har gått bra, men det har jo vært et mareritt i løpet av svangerskapene med dem. Sto det noe om hvorvidt det også ga skader på barn som ble født eller om det primært var en øket risiko for spontanabort?
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøDette synes jeg har vært vanskelig som prøver. Spes når det går over år og man har veldig uregelmessig syklus. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
intro
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prø
De får bare drikke. Jeg hadde helt oppriktig gått under om jeg ikke hadde gjort det.
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøHar det fortsatt ikke godt med at jeg blei så hammrende dritings etter negativ test fredag 14dpo og positiv test mandag, men han er nå fortsatt gangske fin og virker ikke skadet 14mnd gammel, men jeg tenker faktisk fortsatt på det.
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg syns faktisk resultatet var overraskende, for jeg trodde seriøst at små mengder alkohol var ok.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJge mener at allerede da vi prøvde på Knerten leste jeg noe jeg om at "alkoholskade de første 2-3 ukene etter ungangelse gir ikke et skadet barn, det gir ikke noe barn. fordi alkoholskade så tidlig gir abort, men det ved alkoholskade på et senere tidspunkt er snakk om fare for alkoholskadet barn."
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prø
Det stor bare om økt risiko for spontanabort i artikkelen på forskning.no. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
guru advisor
|
Jeg tror det er stor forskjell på dansk og norsk kultur i dette temaet. "Alle" jeg kjenner i Danmark tar et glass rødvin til helgemiddagen, både tidlig og sent i svangerskapet, og ikke minst under ammingen. Jeg tror forskeren når hun sier at hun oppriktig ville bevise at man godt kan drikke litt alkohol under graviditeten, for dette er nok mer normalt enn unormalt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Det kan sikkert stemme siden embryoet ikke tar næringsstoffer fra mor den første tiden og dermed ikke får alkoholen mor har i blodet.
|
|
|
#16 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her.
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Som jeg nevnte over her, så er det ikke enighet om dette at alkohol ikke kan påvirke negativt før navlestrengen er opprettet, og diffusjon av næringsstoffer er igangssatt. Blant annet kan man lese om dette i forskningsrapporten fra Haukeland sykehus fra 2005:
Rapporten skapte store overskrifter den gangen, jeg husker det godt fordi jeg var gravid og/eller hadde en nyfødt da.
|
|
|
#18 |
|
Drømmer
|
Det har jeg også stort sett klart, er 2 ganger de siste 2,5 årene jeg har drukket. For meg er det ikke noe problem å holde seg unna alkohol ,selv om det tydeligvis tar lang tid å bli gravid. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg må bare ile til og understreke at selv om jeg en spesielt interessert i temaet alkohol og graviditet, så sitter jeg ikke med en stor moralsk pekefinger overfor folk som prøver i lang tid og velger å ta en risiko ifht. litt alkohol. Jeg har selv valgt å ta et par gjennomtenkte risikovalg på vegne av en av ungene som ikke har gått til ungens fordel. Samtidig synes jeg det er bra at man får mer kjøtt på beinet i antagelser rundt embryo/fostere og alkohol, for jeg synes det det er viktig å ha riktig og ordentlig informasjon tilgjengelig når man tar valgene sine. Hvis mange tar bevisste valg ifht. å drikke i de to første ukene av graviditeten fordi man er sikker på at alkohol ikke er skadelig så lenge det ikke eksisterer en navlestreng, og dette faktisk er feil - så er det viktig å få en avklaring på bordet. I tillegg sitter det fortsatt leger og jordmødre (også her til lands) og råder gravide til å ta et glass eller tre for å få i gang fødsel, eller forteller gravide at litt alkohol ved festlige anledninger er helt greit - og det synes jeg er litt skummelt hvis det skulle føre til økt risiko for fosteret på kort eller lang sikt.
|
|
|
#20 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Dansk studie: ett glass kan skade fosteret. Fraråder alkoholinntak også under prøJeg må bare tilstå at hver gang jeg har blitt gravid har jeg hatt en skikkelig fest DPO men før IKM. Kjipt hvis det kan føre til abort, men det har jeg heldigvis aldri opplevd.
|
![]() |
|
|