|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva smaker belgisk smør?Vet du ikke at dersom kuene spiser masse smørblomster, blir smøret ekstra gult? Det er jo derfor det heter "smørblomst".
|
|
|
#22 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Hva smaker belgisk smør?Jeg googler på harde livet, men det tar litt tid å sette seg inn i dette med farge på smør.
|
|
|
#23 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Hva smaker belgisk smør?Nå kan jeg resonnere meg fram til et svar. Det bygger på ymse biologikunnskap.
|
|
|
#24 |
|
can-jur
|
Sv: Hva smaker belgisk smør?
Men vil ikke gras som høstes i høyfjellet inneholde de sammen karotenoidene? Eller ødelegger ensileringen disse?
|
|
|
|
#25 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Hva smaker belgisk smør?Karotenoidene og annet snacks i graset brytes nok ned av ensilering. Men høyfjellsgras blir sikkert mer næringsrikt enn hurtigvokst lavlandsgras likevel vil jeg tro?
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva smaker belgisk smør?Uten at jeg vet om det stemmer i tilfellet kuer, så gir jo maten høner spiser farge på eggeplommene. Så det er vel ikke så merkelig at noe skulle skje med melka også?
|
|
|
#27 |
|
Kjernesnill
|
Jeg tror karotenoider og pigmenter er såpass små og unyttige for kroppen at de skilles ut uten at de brytes ned. De kan skilles ut i melk, urin, avføring. Skal ikke se bort i fra at man får gulere morsmelk hvis man spiser mye gulrøtter i ammeperioden.
|
|
|
#28 |
|
can-jur
|
Sv: Hva smaker belgisk smør?Melk er lett å "endre" så det er spennende å lese det dere skriver altså.
|
|
|
|
#29 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva smaker belgisk smør?En saue-beite-forsker jeg hørte på radioen snakket i alle fall om at graset i høyfjellet blir forskjellig fra annet gras pga snøsmeltinga. I lavlandet forsvinner jo snøen tidlig, men i høyfjellet kan det være godt uti juni før den er borte. Graset i snøkanten er bedre og mer næringsrikt, og sauene "vet" tydelig vis dette, for de følger smeltekanten og foretrekker dette graset. Tidlig snøsmelting i fjellet sist sommer er i følgen denne forskeren årsaken til magrere lam og dermed pinnekjøttmangel nå i høst. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Nei jeg kan ikke dokumentere det, men jeg har hørt og lest det flere steder, så nærmere detaljer og dokumentering eksisterer nok. Første gangen jeg ble fortalt det var på Østerbø hvor vi overnattet på en seter hvor vi fikk den lokale melken og smøret til frokost. De hadde normalt gult smør som jeg kan huske, ikke veldig gult, men det var uten tilsetningsstoffer. Kanskje ikke all høfjellsbeite er likt? Høy skal gi mer farge enn kraftfor, og det er sikkert mulig å finne et kraftfor som gir mer farge også. På min skjerm har smøret ditt fin gulfarge. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva smaker belgisk smør?På min skjerm er floksa sitt smør ikke bleikt, det er fint gult.
|
|
|
#32 |
|
Vaklende
|
Floksa, ha du prøvd å proppe den ene spenen du vet, og sett om fargen på smøret endrer seg? |
|
|
|
![]() |
|
|