Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva smaker belgisk smør?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-11, 11:24   #21
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva smaker belgisk smør?

Vet du ikke at dersom kuene spiser masse smørblomster, blir smøret ekstra gult? Det er jo derfor det heter "smørblomst".

Gammel 09-12-11, 11:30   #22
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg googler på harde livet, men det tar litt tid å sette seg inn i dette med farge på smør.

Jeg har funnet ut at de tilsetter karotenoider for å hindre oksidasjon og dermed forlenge holdbarheten. Karotenoider er gule på farge, og gir sikkert en mer delikat smørfarge for mange. Men jeg vet ikke om fettsyreinnholdet i melka vil gi annen farge på smøret, jeg syns ikke det høres sannsynlig ut?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 11:43   #23
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Nå kan jeg resonnere meg fram til et svar. Det bygger på ymse biologikunnskap.

I høyfjellet inneholder plantene mye karotenoider for å beskytte seg mot UV-stråler. Spesielt i områder der snøen ligger lenge er det bra å ha mye gule (karotenoider) og røde (antocyaner) pigmenter for å ikke få UV-skader. Det finnes mange forsøk som viser at kuer får høyere innhold av karotenoider i melka ved engbeite enn ved silofor, ergo er det logisk at kuer som beiter i høyfjellet får høyere innhold av karotenoider enn kuer i lavlandet.

Fake it 'til you make it
Gammel 09-12-11, 11:47   #24
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Nå kan jeg resonnere meg fram til et svar. Det bygger på ymse biologikunnskap.

I høyfjellet inneholder plantene mye karotenoider for å beskytte seg mot UV-stråler. Spesielt i områder der snøen ligger lenge er det bra å ha mye gule (karotenoider) og røde (antocyaner) pigmenter for å ikke få UV-skader. Det finnes mange forsøk som viser at kuer får høyere innhold av karotenoider i melka ved engbeite enn ved silofor, ergo er det logisk at kuer som beiter i høyfjellet får høyere innhold av karotenoider enn kuer i lavlandet.

Men vil ikke gras som høstes i høyfjellet inneholde de sammen karotenoidene? Eller ødelegger ensileringen disse?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 11:53   #25
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Karotenoidene og annet snacks i graset brytes nok ned av ensilering. Men høyfjellsgras blir sikkert mer næringsrikt enn hurtigvokst lavlandsgras likevel vil jeg tro?

Fake it 'til you make it
Gammel 09-12-11, 11:54   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at jeg vet om det stemmer i tilfellet kuer, så gir jo maten høner spiser farge på eggeplommene. Så det er vel ikke så merkelig at noe skulle skje med melka også?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 12:06   #27
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Uten at jeg vet om det stemmer i tilfellet kuer, så gir jo maten høner spiser farge på eggeplommene. Så det er vel ikke så merkelig at noe skulle skje med melka også?

Jeg tror karotenoider og pigmenter er såpass små og unyttige for kroppen at de skilles ut uten at de brytes ned. De kan skilles ut i melk, urin, avføring. Skal ikke se bort i fra at man får gulere morsmelk hvis man spiser mye gulrøtter i ammeperioden.

Fake it 'til you make it
Gammel 09-12-11, 12:23   #28
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Melk er lett å "endre" så det er spennende å lese det dere skriver altså.
Men smøret mitt er og blir blekt....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 12:36   #29
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

En saue-beite-forsker jeg hørte på radioen snakket i alle fall om at graset i høyfjellet blir forskjellig fra annet gras pga snøsmeltinga. I lavlandet forsvinner jo snøen tidlig, men i høyfjellet kan det være godt uti juni før den er borte. Graset i snøkanten er bedre og mer næringsrikt, og sauene "vet" tydelig vis dette, for de følger smeltekanten og foretrekker dette graset. Tidlig snøsmelting i fjellet sist sommer er i følgen denne forskeren årsaken til magrere lam og dermed pinnekjøttmangel nå i høst.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 14:46   #30
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var en usedvanlig artig påstand, kan du dokumentere det altså?
(ikke karoten biten, for det er jeg klar over)

:høytfjellsbudeie med lyst smør:

Nei jeg kan ikke dokumentere det, men jeg har hørt og lest det flere steder, så nærmere detaljer og dokumentering eksisterer nok. Første gangen jeg ble fortalt det var på Østerbø hvor vi overnattet på en seter hvor vi fikk den lokale melken og smøret til frokost. De hadde normalt gult smør som jeg kan huske, ikke veldig gult, men det var uten tilsetningsstoffer. Kanskje ikke all høfjellsbeite er likt? Høy skal gi mer farge enn kraftfor, og det er sikkert mulig å finne et kraftfor som gir mer farge også. På min skjerm har smøret ditt fin gulfarge.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 15:37   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

På min skjerm er floksa sitt smør ikke bleikt, det er fint gult.

*disclaimer om at jeg ikke egentlig bruker smør da, så mulig "ekte, gult smør2 er enda gulere? Men dette var mer enn gult nok for meg i alle fall *

Gammel 09-12-11, 23:27   #32
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var en usedvanlig artig påstand, kan du dokumentere det altså?
(ikke karoten biten, for det er jeg klar over)

:høytfjellsbudeie med lyst smør:

Floksa, ha du prøvd å proppe den ene spenen du vet, og sett om fargen på smøret endrer seg?

Ellers syntes jeg også fargen var helt fin.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.