Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-11, 17:58   #10
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis du har noen linker hadde jeg synes det var veldig spennende!

Jeg kjenner ikke til noen sånn på stående fot, men hvis du googler finner du jo en del. Ellers leser på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence), der står det forøvrig nederst om det denne tråden startet med:

"EI, IQ and job performance
Research of EI and job performance shows mixed results: a positive relation has been found in some of the studies, in others there was no relation or an inconsistent one. This led researchers Cote and Miners (2006)[49] to offer a compensatory model between EI and IQ, that posits that the association between EI and job performance becomes more positive as cognitive intelligence decreases, an idea first proposed in the context of academic performance (Petrides, Frederickson, & Furnham, 2004). The results of the former study supported the compensatory model: employees with low IQ get higher task performance and organizational citizenship behavior directed at the organization, the higher their EI."

Jeg mente før hjerneslaget. Jeg ville jo ha sagt at en "bra" hjerne også er en hjerne som ikke "feiler".

Det er jo ikke hjernens skyld at den får slag. Det kommer av arvelige årsaker og ting som har med blodårene og livsstil. Ok, hvis hjernen har vært så dum at den valgte lavkarbo med masse fett ( :kaster brannfakkel: ) eller tenkte at det var en lur ting å begynne å røyke, så kan den kanskje ha det så godt og må skylde på seg selv. Poenget er at det er ikke kvaliteten på nerveforbindelsene i hjernen som forårsaker slag.

Når jeg tenker meg om så tenker jeg at det burde være en sammenheng mellom det å ha hatt høy iq før et slag, og det å kunne restituere seg. Det må da være lettere å reparere en hjerne hvor det var aktivitet enn der det ikke var det liksom.

Det er jo hjernen som styrer kroppen, så hvis du er god til å koordinere deg (feks ballett) så er dette en prestasjon som hjernen din - like mye som resten av kroppen din - utfører. Og det er jo en velfungerende hjerne tenker jeg.

Ja, men det er jo heller ikke bare hjernens skyld hvis man er flink i ballett. Man må ha ryggmarg som er med på notene, muskler som tar beskjeder, og lungekapasitet nok til å kunne utføre alt sammen. Det er forresten ikke de samme deler av hjernen som har hovedansvaret for bevegelser som har ansvaret for det vi vanligvis kaller IQ.

Men her er vi over i et annet spørsmål egentlig, hva vil det si å være smart, og dekker begrepet IQ det (og videre; måler iQ-testene dette?).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.