|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
kamerat
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?
Vi tilbyr definitivt sarkastisk knegging.
|
|
|
#82 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg tror det kan være ganske tilfeldig hvem som blir velsignet med pedagogiske evner, og uten å ha noe å vise til, tror jeg at det kommer an på personen man er snarere enn det man kan. Og det uavhengig av jobb. Personen som lærer bort må vite hva h*n snakker om samtidig som h*n innehar evnen til å formidle budskapet på en forståelsesfull og grei måte. Spiller ingen rolle hvor lur du er eller hvor lang erfaring du kan skilte med så lenge du ikke evner å få mottaker til å forstå stoffet. Om de med høy IQ har lettere for å få mottaker til å forstå? Jeg vet rett og slett ikke. Jeg tror ikke at IQ-testene nødvendigvis er representative når det gjelder peopleskills.
|
|
|
#83 |
|
kamerat
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?IQ er da en del av «personen man er»? Hva skulle det ellers være? En slags tilhenger?
|
|
|
#84 |
|
Off the map.
|
Helt enig. I den grad det er noe jeg ER, så er en relativt høy IQ noe jeg føler jeg har med meg i det meste. Dessverre har det ikke materialisert seg i en fantastisk utdannelse eller i en enorm kunnskapsbank, men det er allikevel noe jeg er bevisst at jeg har en evne til å oppfatte ting relativt raskt.
|
|
|
#85 |
|
Ringskrømt
|
Ja, det er en del av det, men man er mer kompleks som person enn poengsummen man skårer på en IQ-test, altså. Ikke alle jobber krever veldig høy IQ, men når det gjelder pedagogiske evner må man likevel evne å lære bort det man kan på en sånn måte at man gjør den andre mottagelig for stoffet, og det har mye med personens personlige egenskaper å gjøre.
|
|
|
#86 |
|
maler
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Hvorfor settes det likhetstegn mellom høy iq og fagidioti, mye kunnskap og nerdetendenser? Det er omtrent like sant som at en som er god i en idrett ikke virker når ting blir litt mer teoretisk.
|
|
|
#87 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Vi er nok bare misunnelige. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Jeg tror ikke jeg har høy nok IQ for denne diskusjonen.
|
|
|
#89 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ikke jeg heller, det er derfor jeg bare kommer med fjas hele tiden. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Jeg synes det høres ut som en uting. Jeg tenker at en må ha en person med kompetanse på det riktige fagfeltet og det vil jo ikke en IQ test si noe om. Skal en ansette en elektriker, så vil jeg heller undersøkt eksamenspapirer osv IQ`en. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
flisespikker
|
Jeg går jo virkelig ut fra at vedkommende mente at IQ skulle brukes til å velge mellom kvalifiserte kandidater, ikke at det bare var IQ som skulle brukes ved ansettelser.
|
|
|
#93 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Hehheh... jo du har nok rett i det. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
flisespikker
|
Hvorfor det, egentlig? Hvis du skal ansette en elektriker, tror du ikke det er bedre med en smart en enn en dum en?
|
|
|
#95 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Når det gjelder elektrikere er min erfaring at de er hakket smartere enn mange andre. Min teori har alltid vært at det er fordi elektrofag faktisk er ganske innfløkt å forstå. Men en kollega mente at det var naturlig seleksjon: De dumme kobler feil før eller senere. :dssjjjjt:
|
|
|
#96 |
|
Bare sær
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?En stor bedrift jeg jobbet i sa at de hadde som politikk å bare ansette folk med universitets- eller høyskoleutdannelse. Akkurat hva utdannelsen var i var ikke like viktig, det viktigste var at man hadde vist evne til å lære. Og det er vel noe av det samme som måles i IQ?
|
|
|
#97 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Altså jeg forutsetter at elektrikeren har fullført skolen og ikke sitter med bruksanvisningen for å skifte lyspære. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Elektrikerfaget er et der det er mye rom for å gjøre feil, og det skjer også ofte. Jeg vil absolutt helst ha en med mest mulig logiske evner, matematiske evner (det er en del matte i sånt som dimensjonering - viktig for å forebygge brann), hukommelse (for å huske bde det han har lært på skolen og det han har erfart), etc., heller med en som bare såvidt kom seg gjennom skolen, og er både ulogisk, lite mattekyndig, og har glemt det han har lært.
|
|
|
#99 |
|
flisespikker
|
Det høres ut som om du egentlig tror at smarte folk er ganske teite.
|
|
|
#100 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?Smarte folk er SMARTE OlleVia. Det motsatte av DUMME. En BRA ting. Særlig når man holder på med strøm. Særlig i mitt hus, der mine barn sover.
|
![]() |
|
|