Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-11, 10:41   #81
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Sarkastisk knegging kan forekomme, dog.

Vi tilbyr definitivt sarkastisk knegging.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 10:53   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det kan være ganske tilfeldig hvem som blir velsignet med pedagogiske evner, og uten å ha noe å vise til, tror jeg at det kommer an på personen man er snarere enn det man kan. Og det uavhengig av jobb. Personen som lærer bort må vite hva h*n snakker om samtidig som h*n innehar evnen til å formidle budskapet på en forståelsesfull og grei måte. Spiller ingen rolle hvor lur du er eller hvor lang erfaring du kan skilte med så lenge du ikke evner å få mottaker til å forstå stoffet. Om de med høy IQ har lettere for å få mottaker til å forstå? Jeg vet rett og slett ikke. Jeg tror ikke at IQ-testene nødvendigvis er representative når det gjelder peopleskills.

Gammel 19-10-11, 11:12   #83
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

IQ er da en del av «personen man er»? Hva skulle det ellers være? En slags tilhenger?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 11:47   #84
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

IQ er da en del av «personen man er»? Hva skulle det ellers være? En slags tilhenger?

Helt enig. I den grad det er noe jeg ER, så er en relativt høy IQ noe jeg føler jeg har med meg i det meste. Dessverre har det ikke materialisert seg i en fantastisk utdannelse eller i en enorm kunnskapsbank, men det er allikevel noe jeg er bevisst at jeg har en evne til å oppfatte ting relativt raskt.

På samme måte som jeg også ER, evt IKKE er en sporty person, handy person osv. Jeg var alltid dårlig i alle idretter, kan ikke sy, kan ikke snekre osv. Alt dette er en del av hele meg, på godt og vondt og er nok med og påvirker min personlighet.

Gammel 19-10-11, 14:26   #85
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, det er en del av det, men man er mer kompleks som person enn poengsummen man skårer på en IQ-test, altså. Ikke alle jobber krever veldig høy IQ, men når det gjelder pedagogiske evner må man likevel evne å lære bort det man kan på en sånn måte at man gjør den andre mottagelig for stoffet, og det har mye med personens personlige egenskaper å gjøre.

Gammel 19-10-11, 17:47   #86
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor settes det likhetstegn mellom høy iq og fagidioti, mye kunnskap og nerdetendenser? Det er omtrent like sant som at en som er god i en idrett ikke virker når ting blir litt mer teoretisk.

Gammel 19-10-11, 17:58   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er nok bare misunnelige.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 18:04   #88
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke jeg har høy nok IQ for denne diskusjonen.

Gammel 19-10-11, 18:06   #89
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg tror ikke jeg har høy nok IQ for denne diskusjonen.

Ikke jeg heller, det er derfor jeg bare kommer med fjas hele tiden.

...egentlig fjaser jeg veldig ofte for tiden, kanskje jeg ikke har høy nok IQ for noen diskusjoner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 18:36   #90
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ikke jeg heller, det er derfor jeg bare kommer med fjas hele tiden.

...egentlig fjaser jeg veldig ofte for tiden, kanskje jeg ikke har høy nok IQ for noen diskusjoner.

Hmpf. Jeg liker ikke insinuasjonen din.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 14:30   #91
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Men det gikk på at en fra Mensa (tror han drev med IQ-tester) mente at firmaer skulle IQ teste alle som søkte på jobb og at de med høyest IQ var de som ville gjøre den beste jobben.

Jeg synes det høres ut som en uting. Jeg tenker at en må ha en person med kompetanse på det riktige fagfeltet og det vil jo ikke en IQ test si noe om. Skal en ansette en elektriker, så vil jeg heller undersøkt eksamenspapirer osv IQ`en.
En annen ting jeg tenker er at det i enkelte yrker så er det folk med forholdsvis høy IQ som velger, f.eks advokat, lege osv.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 15:06   #92
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Jeg synes det høres ut som en uting. Jeg tenker at en må ha en person med kompetanse på det riktige fagfeltet og det vil jo ikke en IQ test si noe om. Skal en ansette en elektriker, så vil jeg heller undersøkt eksamenspapirer osv IQ`en.

Jeg går jo virkelig ut fra at vedkommende mente at IQ skulle brukes til å velge mellom kvalifiserte kandidater, ikke at det bare var IQ som skulle brukes ved ansettelser. (Jfr. mitt tidligere eksempel om at man må kunne fransk for å jobbe som oversetter fra fransk. Samme hvor lur man ellers er.)

Gammel 20-10-11, 15:43   #93
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg går jo virkelig ut fra at vedkommende mente at IQ skulle brukes til å velge mellom kvalifiserte kandidater, ikke at det bare var IQ som skulle brukes ved ansettelser. (Jfr. mitt tidligere eksempel om at man må kunne fransk for å jobbe som oversetter fra fransk. Samme hvor lur man ellers er.)

Hehheh... jo du har nok rett i det. Men jeg mener fortsatt det er noe tull.

Gammel 20-10-11, 15:53   #94
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehheh... jo du har nok rett i det. Men jeg mener fortsatt det er noe tull.

Hvorfor det, egentlig? Hvis du skal ansette en elektriker, tror du ikke det er bedre med en smart en enn en dum en?

(Jeg tror neppe det er praktisk gjennomførbart, men man skal slett ikke se bort fra at når man skal vurdere mellom en liten håndfull omtrent like kvalifiserte søkere til en jobb, så ville man i snitt få et minst like bra resultat ved å sortere dem på IQ som på hvor godt man likte dem på intervjuet, noe jeg tror i praksis ofte blir det avgjørende utvelgelseskriteriet.)

Gammel 20-10-11, 16:03   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder elektrikere er min erfaring at de er hakket smartere enn mange andre. Min teori har alltid vært at det er fordi elektrofag faktisk er ganske innfløkt å forstå. Men en kollega mente at det var naturlig seleksjon: De dumme kobler feil før eller senere. :dssjjjjt:

Gammel 20-10-11, 16:28   #96
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En stor bedrift jeg jobbet i sa at de hadde som politikk å bare ansette folk med universitets- eller høyskoleutdannelse. Akkurat hva utdannelsen var i var ikke like viktig, det viktigste var at man hadde vist evne til å lære. Og det er vel noe av det samme som måles i IQ?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:20   #97
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorfor det, egentlig? Hvis du skal ansette en elektriker, tror du ikke det er bedre med en smart en enn en dum en?

(Jeg tror neppe det er praktisk gjennomførbart, men man skal slett ikke se bort fra at når man skal vurdere mellom en liten håndfull omtrent like kvalifiserte søkere til en jobb, så ville man i snitt få et minst like bra resultat ved å sortere dem på IQ som på hvor godt man likte dem på intervjuet, noe jeg tror i praksis ofte blir det avgjørende utvelgelseskriteriet.)

Altså jeg forutsetter at elektrikeren har fullført skolen og ikke sitter med bruksanvisningen for å skifte lyspære. Om han har en svært begavet kollega med mye høyere IQ som løser avanserte matteoppgaver i lunchen så tviler jeg på at det vil ha så mye å si for resultatet for jobben som elektriker. Antaglig vil han han med høyest IQ ikke få gjort jobben så bra heller, fordi han er så smart at han vil finne på nye løsninger som han må teste ut.

Gammel 20-10-11, 22:37   #98
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elektrikerfaget er et der det er mye rom for å gjøre feil, og det skjer også ofte. Jeg vil absolutt helst ha en med mest mulig logiske evner, matematiske evner (det er en del matte i sånt som dimensjonering - viktig for å forebygge brann), hukommelse (for å huske bde det han har lært på skolen og det han har erfart), etc., heller med en som bare såvidt kom seg gjennom skolen, og er både ulogisk, lite mattekyndig, og har glemt det han har lært.

Gammel 20-10-11, 23:56   #99
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Antaglig vil han han med høyest IQ ikke få gjort jobben så bra heller, fordi han er så smart at han vil finne på nye løsninger som han må teste ut.

Det høres ut som om du egentlig tror at smarte folk er ganske teite.

Gammel 20-10-11, 23:58   #100
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Smarte folk er SMARTE OlleVia. Det motsatte av DUMME. En BRA ting. Særlig når man holder på med strøm. Særlig i mitt hus, der mine barn sover.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.