Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Modding av skrivefeil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 10:04   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Modding av skrivefeil

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er vel ingen som skal være ufine vel? Det er jo ikke det det er snakk om?
Jeg personlig ville satt stor pris på å bli gjort oppmerksom på om jeg hadde noen skrivefeil som stadig vekk dukket opp.
Ta det gjerne pr. prikk eller PM, jeg tåler også en dult i åpent forum.

Så lenge det ikke blir innlegg av typen er du helt teit vet du ikke hvordan DET skrives engang, så går det nok helt bra!

Jeg oppfatter det som ufint å rette på det andre har skrevet....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:08   #2
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Er enig i om det går i endre på det som er skrevet, når det er snakk om innholdet i det man skriver.
Men om noen retter om mine mest graverende skrivefeil synes jeg det er bra.

Gammel 03-10-06, 10:14   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syns du det er ufint å gi en vennlig liten dult på PM om at du f. eks. konsekvent skriver nyskjerrig når det heter nysgjerrig? (dette var bare et eksempel, jeg aner ikke hvordan du skriver nysgjerrig)

Det er flere ganger jeg f. eks. har vært på hjemmesiden til folk også har jeg oppdaget en liten slurvefeil eller skrivefeil og sagt i fra. Alle har blitt glade for at de har blitt gjort oppmerksom på det, for det er ikke alltid man ser det selv.

Jeg sender jo ikke mail til dem og kopi til alle vennene mine og latterliggjør dem for å ha skrevet feil.

Hvis jeg konsekvent skrev et eller annet ord feil ville jeg satt pris på om noen sa i fra, slik at jeg kan skrive det korrekt. Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:15   #4
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Syns du det er ufint å gi en vennlig liten dult på PM om at du f. eks. konsekvent skriver nyskjerrig når det heter nysgjerrig? (dette var bare et eksempel, jeg aner ikke hvordan du skriver nysgjerrig)

Det er flere ganger jeg f. eks. har vært på hjemmesiden til folk også har jeg oppdaget en liten slurvefeil eller skrivefeil og sagt i fra. Alle har blitt glade for at de har blitt gjort oppmerksom på det, for det er ikke alltid man ser det selv.

Jeg sender jo ikke mail til dem og kopi til alle vennene mine og latterliggjør dem for å ha skrevet feil.

Hvis jeg konsekvent skrev et eller annet ord feil ville jeg satt pris på om noen sa i fra, slik at jeg kan skrive det korrekt. Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

Jeg er enig når det gjelder hjemmesider.

Poenget er at hvis man er inne på et forum og til stadighet blir rettet på så er det ikke noe alright....

Gammel 03-10-06, 10:16   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er at hvis man er inne på et forum og til stadighet blir rettet på så er det ikke noe alright....

Vet du, det tror jeg stort sett alle er enig i. (Eller skal det være "enige i"?)

Gammel 03-10-06, 10:18   #6
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vet du, det tror jeg stort sett alle er enig i. (Eller skal det være "enige i"?)

Ja ha.... da er vi enige da???

Derfor drar jeg frem dyslektikere for de vil da være spesielt utsatt....

Gammel 03-10-06, 10:20   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja ha.... da er vi enige da???

Ja, det er jo det jeg har prøvd å si gang på gang her. Alle er enige om at ingen skal henge ut folk som sliter med rettskrivningen. Er ikke det fint?

Derfor drar jeg frem dyslektikere for de vil da være spesielt utsatt....

Og der begynner du igjen med ting jeg ikke skjønner. Hva vil dyslektikere være spesielt utsatt for, all den tid ingen faktisk har tenkt å plage noen med å rette på dem i tide og utide?

Gammel 03-10-06, 10:32   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal IKKE pirke, pelle eller plukke i andres innlegg. Jeg leser ikke andres brev og roter ikke i andres skuffer.

Jeg sier alltid i fra til hun som er intranettansvarlig på jobben dersom noe (en sjelden gang, heldigvis) er skrevet galt, eller har orddelingsfeil. Hun blir glad for det (virker det som) og jeg setter også pris på å jobbe et sted der man praktiserer annenhåndslesning. Det sikrer kvalitet. Man overlever ikke en akademisk karriere uten å akseptere å bli rettet på (fra pirk til store strukturelle eller analytiske endringer) og jeg blir glad for at noen (les:skilpadda) gidder å lese gjennom mye av det jeg skriver.

Det er en grense, kanskje en veldig personlig grense, i fht å rette på folks personlige uttrykk, slik Lille Rosin skiver. Men jeg blir altså veldig happy med å få beskjed om at setningene mine er upresise, at jeg ikke lærte å skrive dessverre før Kristin lærte meg det i forfjor og at jeg må må må bli flinkere med kommabruken min. Jeg ønsker å bli flinkere til å skrive, og blir litt sånn "Å, ja, nemlig... Det skal jeg prøve å bli flinkere til." når mine språklige og tegnsettingsmessige blundere kommer for en dag. Jeg blir IKKE sint, ferser eller spytter ol.

Jeg respekterer innsigelsene, og kommer til å holde meg til å rette gaffler og vaffler (og kanskje noen sykkler), samt å fjerne fluesopp og giftslørsopp fra oppskriftene.

Gammel 03-10-06, 10:35   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

samt å fjerne fluesopp og giftslørsopp fra oppskriftene.

Ja hvis du ville være så snill.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:35   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir IKKE sint, ferser eller spytter ol.

Ferse bare bittelitt ...?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:40   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier alltid i fra til hun som er intranettansvarlig på jobben dersom noe (en sjelden gang, heldigvis) er skrevet galt, eller har orddelingsfeil. Hun blir glad for det (virker det som) og jeg setter også pris på å jobbe et sted der man praktiserer annenhåndslesning. Det sikrer kvalitet. Man overlever ikke en akademisk karriere uten å akseptere å bli rettet på (fra pirk til store strukturelle eller analytiske endringer) og jeg blir glad for at noen (les:skilpadda) gidder å lese gjennom mye av det jeg skriver.

Jeg er på ingen måte uenig med deg. Jeg synes likevel det er en forskjell på å rette på det som står skrevet på en offentlig internettside (ok, dette forumet er vel også offentlig, men jeg tror du skjønner hve jeg mener?) og det som folk skriver i et innlegg her.

Gammel 03-10-06, 10:43   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Jeg er på ingen måte uenig med deg. Jeg synes likevel det er en forskjell på å rette på det som står skrevet på en offentlig internettside (ok, dette forumet er vel også offentlig, men jeg tror du skjønner hve jeg mener?) og det som folk skriver i et innlegg her.

Leste igjennom innlegget mitt og tror jeg trenger hjelp til å bytte ut noen av på-ene mine.

Gammel 03-10-06, 12:08   #13
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg blir altså veldig happy med å få beskjed om at setningene mine er upresise, at jeg ikke lærte å skrive dessverre før Kristin lærte meg det i forfjor og at jeg må må må bli flinkere med kommabruken min. Jeg ønsker å bli flinkere til å skrive, og blir litt sånn "Å, ja, nemlig... Det skal jeg prøve å bli flinkere til." når mine språklige og tegnsettingsmessige blundere kommer for en dag. Jeg blir IKKE sint, ferser eller spytter ol.

Jeg blir selvfølgelig heller ikke sint om noen lærer meg å skrive bedre! Nei, nei, det mente jeg ikke! Men om noen sniker seg inn i et innlegg og retter på det, da blir ikke jeg jo flinkere til å skrive. De må si det til meg, SÅ kan jeg lære.

Det å modde innleggene mine er ikke noe stort problem, Mim og dere andre moderatorer. Dere er jo fornuftige mennesker som jeg liker. Men så kan det komme andre moderatorer, som jeg ikke føler jeg kjenner, og da vil jeg få flere pigger ute når noen "snoker i mine saker". Så på prinsippielt grunnlag synes jeg ikke det skal redigeres i innlegg uten konsens. Selv om det bare er småting og bagateller.

LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:16   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg blir veldig glad for slikt, i alle fall. Er det noe som står "publisert", så vil jeg helst at det skal være minst mulig feil i det - og er det noe jeg konsekvent skriver feil, så vil jeg fryktelig gjerne lære hva som er riktig.

Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

I perioder? Senhøstes og rundt påsketider og sånt?

Gammel 03-10-06, 10:21   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir veldig glad for slikt, i alle fall. Er det noe som står "publisert", så vil jeg helst at det skal være minst mulig feil i det - og er det noe jeg konsekvent skriver feil, så vil jeg fryktelig gjerne lære hva som er riktig.

Ikke sant?

I perioder? Senhøstes og rundt påsketider og sånt?

Kanskje mest på sommeren? Fra spøk til alvor, det har faktisk vært i perioder, ofte fordi jeg plutselig har sett mange som har skrevet det annerledes, også har jeg begynt også. Eller at jeg har skrevet det feil fra starten av, sett noen gjøre det riktig, begynt å gjøre det riktig og så tvilt på om det var riktig allikevel.

Gammel 03-10-06, 10:17   #16
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

Er det ikke lov til å skrive hverken, da?

Gammel 03-10-06, 10:18   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Er det ikke lov til å skrive hverken, da?

Ikke etter 1959 så vidt jeg vet.

Gammel 03-10-06, 10:19   #18
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Jeg skriver alltid verken, men var sikker på at begge deler var lov.

Gammel 03-10-06, 10:21   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det er faktisk gjeninnført i den senere tiden. Men pent er det ikke …

Sitat:

hverken II verken el. hverken — eller konj (fra da. hverken, gda hwærki(n), jf norr hvár(t)ki 'ikke noe av to') sideordnende konj som uttrykker en nektelse som sammenfatter to (el. flere) ledd hun kan verken lese eller skrive / være verken for eller imot / jeg kan ikke komme verken i dag eller i morgen

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:22   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jo, det er faktisk gjeninnført i den senere tiden. Men pent er det ikke …

Isjameg.

Svar

Emneord
klassiker, panda, skrivefeil, unevnelig forum

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.