|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg har lest det du skrev, og du skrev at det var et gode med flere omsorgspersoner rundt barnet. Det er jeg enig i. Jeg er bare temmelig sikker på at barnehage slett ikke alltid = flere omsorgspersoner. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerOm foreldrene mener at ettåringen ikke bør være i barnehage så er det jo fritt frem å velge det. Noen kan få til en løsning med kveldsarbeid/hjemmekontor/besteforeldre, andre kan velge å ta ulønnet permisjon, men hvorfor skal staten betale for det? Vi har allerede fått sponset rundt ett år med full eller 80% lønnskompensasjon, en helt unik og generøs ordning. Å være hjemme utover det må man ta på egen kappe.
|
|
|
#103 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Syns Rine har noen veldig gode poenger her, så jeg signerer denne. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg har i grunnen alltid vært for kontantstøtten, fordi jeg tenker at det kan gi litt større valgfrihet. Men jeg synes den er viktigst for 1-2 åringer, og har selv ønske om å ta ett år ekstra hjemme denne gangen.
|
|
|
#105 |
|
Ekvilist
|
Jeg er heller ikke sikker på at barnehage alltid betyr flere omsorgspersoner. Det ville være veldig rart å mene. Men jeg tror at det betyr det statistisk sett, og det er stor forskjell på de to tingene. Jeg ivrer ikke veldig for ettåringer i barnehage og at alle bør sende ettåringene i barnehage, jeg ivrer i mot at foreldre skal premieres økonomisk for å være hjemme lenger enn ett år med barna sine framfor å gå på jobb. Grunnen til at jeg dro fram fordeler med ett til toåringer i barnehage, er fordi at det ble sagt noe som kan tyde på at man har lite fokus på barnas behov når man er i mot kontantstøtte. Min motstand mot kontantstøtten er også begrunnet i barns behov, ikke bare økonomi og etikk. Jeg tror ikke barn flest lider under å gå i barnehage, og jeg tror ikke at kontantstøtten er avgjørende for de som virkelig ønsker å være hjemme med barna, og søker permisjon fra jobb.
Jeg er for tiltak som gjør at flest mulig har det best mulig, og spesielt viktig er det for meg at sårbare barn som trenger barnehage mer enn andre barn også går i barnehage. Denne holdningen hvor jeg synes det er viktigst å ivareta de med dårlige odds enn andre tar jeg med meg i forhold til andre ting også. Jeg er f.eks for en høy avgift på alkohol, fordi fører til færre alkoholavhengige. Dette på tross av at det store flertallet har et ok forhold til alkohol. På samme måte er jeg selvsagt glad for at flertallet av barn har gode omsorgsforeldre, som fint kan ha barna hjemme mellom ett og to år uten at barna på noen som helst måte tar skade av det. Men for de som trenger barnehage, og som har foreldre som betales for at barna holdes hjemme fra barnehage, så blir dette veldig dumt. Her spiller kontantstøtten etter min mening inn.
|
|
|
#106 |
|
Leser FP
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg synes ikke det er greit. Jeg skulle være hjemme til minsta er 3 år og kunne til nøds klare det pga kontantstøtten.
|
|
|
#107 |
|
Halloen!
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg har jo akkurat sagt at kontantstøtten var avgjørende for meg, og flere andre i tråden har sagt det samme. Mulig det ikke er riktig å premiere folk for å ikke jobbe, men det koster jo samfunnet mye å bygge og drive barnehager også, og så er det heller ikke alt som kan måles i penger. Det burde da SV vite. Nå er jo for øvrig foreldrepermisjonen mye lenger enn da jeg hadde permisjon, er det negativt at foreldre premieres med disse ekstra ukene også? |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg foretrekker for mine egne barn at de kan gå skikkelig og bevege seg ute i vinterdressene og helst snakke en del før de begynner i barnehagen. At det er andre barn som oppriktig trenger å være i banehage tidligere kan godt være. At det ikke er skadelig å begynne mens de er mindre er også helt greit, men jeg foretrekker likevel at mine er hjemme til de minimum kan gå skikkelig. For de to yngste her har kontantstøtten de facto bidratt til å gjøre det slik. Ergo finnes det folk som har brukt den slik hensikten var, siden vi har det. |
|
|
|
#109 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerIrma, jeg er for barnehager og det må vel være full barnehagedekning også. Om folk har barna sine i barnehage eller ei bør være opp til dem, men om man velger å ikke ha dem i barnehage, så bør der være noe de tar på egen kappe.
|
|
|
#110 |
|
Halloen!
Og det er det de gjør ved å fjerne kontantstøtten. Nå er det bare de aller rikeste som har mulighet til å velge hvor barna skal være. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Alle barn gikk definitivt ikke i barnehage før kontantstøtten. Tvert imot, den selvfølgen man tydeligvis ser barnehageplass som i dag, var overhodet ikke der da jeg fikk min eldste. Da fikk jeg spøkefull beskjed av kollegaer da jeg var lykkelig over barnehageplassen om at jeg ikke burde snakke for høyt om det - det måtte jo være noe galt med oss når vi fikk barnehageplass.
|
|
|
#112 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerEr jeg med i "de aller rikeste" nå? |
|
|
|
#113 |
|
Shake it out!
|
Tull og tøys! Jeg kjenner flere som er langt fra rike som har valgt å være hjemme med barna sine. Men selvfølgelig har de måtte gjøre en del valg for å få det til. De har ikke eneboligen og kjører ikke rundt i fet ny bil osv. Selvfølgelig kan man være hjemme om man prioriterer, selv uten fet lønnspose.
|
|
|
#115 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Ekvilist
|
Vi er enige i at de fleste barn har det ok hjemme. Vi er uenig i at eksempelet med alkoholavgift var rar. Jeg mente ikke å si at dette var to tilsvarende saker slik du setter de opp mot hverandre her nå, jeg prøvde å beskrive hvor jeg står politisk, og i den sammenheng synes jeg det er passende å si at man ikke nødvendigvis alltid er for tiltak som gagner flertallet økonomisk. (F.eks lav alkoholavgift.) Jeg synes det blir helt merkelig å diskutere, når du snakker om at man presser 8 av 10 barn i barnehage, fordi man ikke mottar kontantstøtte. Det blir som å si at fedre tvinges til å ta foreldrepermisjon, fordi en del av foreldrepermisjonen forbeholdes ham. Barnehage er et frivillig tilbud. Jeg har aldri talt for barnehagetvang. Jeg har talt mot kontantstøtte som en belønning for å være hjemme med barn framfor å jobbe. Jeg synes ikke det er en prioritert sak å sørge for at de som ikke har økonomi til det skal velge å være hjemme med barn.
Har du jobbet blant landets dårligst stilte, økonomisk? Det har jeg, og mitt inntrykk var at svært mange er hjemme med små barn i barnehagealder. De rikeste per i dag velger nok i hovedsak å jobbe, selv om de har valgfriheten.
|
|
|
#117 |
|
Halloen!
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerTull og tøys? Vi valgte bort mye for å være hjemme med kontantstøtte, vi, siden jeg tjente _litt_mer enn 3500 i mnd. Ingen ferie, ingen dyr bil, veldig lite klesskjøp og ingen restaurantbesøk i hele den perioden. Hvis vi skulle klart det uten kontantstøtte, måtte vi solgt huset, (som heller ikke er dyrt og stort) og flyttet inn i en hytte eller noe i den dur. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerKanskje vi skal definere hvem "de rikeste" er? Hvem er "de rike" som har råd til å være hjemme uten kontantstøtte, og hvor "fattig" må man være for å bli tvunget til å ha barn i barnehage?
|
|
|
#120 |
|
Shake it out!
|
Jeg er temmelig sikker på at det var jeg som skrev det.
|
![]() |
|
|