|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Helt enig. Men regnestykket blir noe søkt for oss med fulltidsjobber å gå tilbake til. Samfunnet AS hadde satt stor pris på å ha meg tilbake i jobb, og familien AS hadde merket god forskjell på 5000,- og 30000,- i måneden.
|
|
|
#82 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJo, men det er vanskelig å få lærerjobb i vg. her jeg bor, så litt samfunnsnyttig var det jo at en annen fikk slippe til og få seg litt erfaring. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
can-jur
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerSom en av de familiene har har hatt stor økonomisk utbytte av kontantstøtten så synes jeg det er dumt, for oss betydde de pengene ganske mye.
|
|
|
|
#84 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerVi har lett for å telle samfunnsnytte i økonomi, og om man ser på økonomien så er det udiskutabelt best at foreldre kommer seg tilbake i jobb etter det første året. Spesielt de som har en utdannelse som samfunnet har betalt dyrt for, utdannelse som ikke brukes over tid forvitrer og utdateres. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Jobbe gratis? Eller kan man tjene litt, kanskje?
|
|
|
#86 |
|
Tittel og tittel....
|
Jo, men alle jobber ikke hjemme
|
|
|
|
#88 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, det finnes barn som trenger bhg-plass av sosiale årsaker, og der er udiskutabelt bhg den beste løsningen, det ligger jo i premisset. Det finnes også kontantstøttemottakere hvor barna absolutt hadde hatt det bedre i bhg enn hjemme. Det er et problem. (Riktignok mener jeg ikke at kontantstøtten er hovedproblemet i en slik situasjon, selv om bhg er et godt system for å fange opp evt. omsorgssvikt.) Det finnes også barn med lite nettverk utenom den nærmeste familie, og der mener jeg den som går hjemme med barnet har et ansvar for å kompensere for manglende sosialisering i bhg ved å skaffe seg og barnet et nettverk. Det er jo ikke sånn at bhg er den eneste måten å være sosial på når man er barn, heller ikke med jevnaldrende.
Hvis utgangspunktet ditt er ettåringer, så er jeg uenig. Jeg tror flertallet av ettåringer har det like fint i (en god) bhg som de hadde hatt med en en (god) forelder som ønsket å være hjemme med dem. Men jeg tror ikke det er flere ettåringer som trenger bhg enn som hadde hatt det bedre hjemme. Og likhetstegnet mellom bhg og sosialisering, er jeg altså også uenig i. Dersom et barn har behov for sosialisering (det har vel alle?), så er ikke bhg nødvendig for å få til det. For mine barn har bhg heller ikke representert den ønskede typen sosialisering. De trivdes bedre med små grupper av mennesker i blandet alder, enn i større grupper med jevnaldrende, da de var 1-2 år.
Hvorfor mener du disse to er motsetninger? Jeg er nemlig helt enig i det siste du sier, men jeg skjønner ikke hvorfor det å være hjemme med barna utover fødselspermisjonen er relevant for den problemstillingen.
|
|
|
#89 |
|
can-jur
|
Så lavtlønnsyrker teller ikke de altså? Da kan man like gjerne jobbe dugnad.....
Det er faktisk ganske mange som får turnusen sin til å gå opp med å ikke ha barna i barnehage. Er ikke alle som jobber 9-16
|
|
|
|
#90 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo flott, men jeg ser ikke helt noe argument for kontantstøtte i det? Jeg kunne selvfølgelig også gjerne tenkt meg å få noen ekstra tusenlapper i tillegg til lønna mi, men klarer ikke å komme opp med noen gode argumenter for hvorfor jeg fortjener det?
|
|
|
#91 |
|
Make it count!
Absolutt. I vårt tilfelle jobbet som nevnt mannen turnus, og jeg hadde mulighet for hjemmekontor de dagene han hadde dagvakt.
|
|
|
#92 |
|
Make it count!
Enig i det, og den situasjonen jeg nevnte over her, er heller ikke av de hvor jeg mener kontantstøtte har en positiv effekt. Vi hadde klart oss fint uten. Med eldstejenta derimot, var kontantstøtta utslaget som gjorde at vi kunne ta ulønnet permisjon til hun var bhg-klar.
|
|
|
#93 |
|
Ekvilist
|
Jeg sier da ikke at det er motsetninger, punktum? For å forklare litt nærmere så tror jeg at det å stimulere foreldre til å være hjemme med barn med kontantstøtte statistisk sett vil føre til færre trygge voksenpersoner rundt barn. Jeg tror at det nettopp er de mest sårbare barna som rammes hardest av kontantstøtten. Eksempelvis barn av foreldre med lite nettverk, med dårlig økonomi, barn med innvandrerbakgrunn osv. Min erfaring er at det er en utfordring å finne barn, voksne og besteforeldre i nærmiljøet når man er hjemme på dagtid. Jeg har selv vært hjemme med barn med ulønnet permisjon etter at foreldrepermisjonen har tatt slutt, så jeg har fått føle dette selv også.
|
|
|
#94 |
|
Make it count!
Ja, de sårbare barna er definitivt viktig å fange opp. De som hadde hatt det bedre i bhg, altså, det at familien har dårlig økonomi eller at det er innvandrerfamilier er ikke nødvendigvis et premiss for det. Men barn av foreldre med lite nettverk (og som ikke gjør noe for å forbedre det), faller absolutt i den kategorien. Et system hvor disse barna fanges opp (gjennom helsestasjonen, f.eks.), og hvor det finnes ordninger for å tilby gratis bhg-plass, hadde kanskje kunnet avhjelpe denne problematikken.
|
|
|
#95 |
|
Ekvilist
|
Eh, nei? Det har jeg vel heller ikke sagt? Jeg er en flisespikker selv, altså - men dette ble vel flisespikkete for min smak. Det å snakke om grupper hvor barn statistisk er litt mer sårbare enn i andre grupper (f.eks innvandrerbarn ifht. å lære språk, eller barn av kontantstøttemottakere kontra barn av ikkke-kontantstøttemottakere) må man kunne gjøre uten å bli beskyldt for å generalisere, synes jeg.
|
|
|
#96 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Trygge og stabile omsorgspersoner i barnehagen? Give me a break. Finnes det noe yrke med høyere sykefravær enn barnehager? (Kanskje helsevesenet?) Mine barn har opplevd å måtte forholde seg til en ny person nesten hver morgen på småbarnsavdelingene, og når vi i tillegg vet at det egentlig er for få voksne pr.barn, fatter jeg ikke at man kan påstå at det er et gode for ettåringer å gå i barnehage. Det kan stilles mange spørsmålstegn ved kontantstøtten, men på din argumentasjon høres det jo ut som om de fleste småbarn i Norge har godt av å begynne i barnehage før de kan gå og snakke fordi foreldrene ikke klarer verken å stimulere eller sosialisere dem. De barna som har det bedre i en småbarnsavdeling enn hjemme må da være i mindretall, ikke i flertall. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
|
|
|
#98 |
|
Make it count!
Det var ikke meningen å beskylde deg for å generalisere. Det jeg mente, var at mangel på nettverk = behov for bhg, mens innvandrerbakgrunn ikke ga den samme indikasjonen (her snakker jeg generelt, altså). Jeg mener altså ikke at språkargumentet er gyldig før barna er eldre enn 3 år. Derimot er god beherskelse av morsmålet det beste grunnlaget for innlæring av et andrespråk. Mangelfullt morsmål (dersom morsmålet er noe annet enn norsk), gir dårligere forutsetninger for å lære norsk. Dårlig økonomi synes jeg det er vanskeligere å mene noe konkret om.
|
|
|
#99 |
|
saftig
|
Jeg er enig i mye av det du skriver her, rine.
|
|
|
#100 |
|
Ekvilist
|
Øh, leste du det jeg skrev?
Hvor skrev jeg at det spesifikt er trygge og stabile omsorgspersoner i barnehagen, at det er der man finner dem og ikke hjemme? Selvsagt finnes det utrygge og ustabile omsorgspersoner i barnehager! Det finnes ganske mange foreldre i den kategorien også, dessverre. Blir utvalget av voksenpersoner rundt barna større, så øker sjansen statistisk sett for minst en trygg og god omsorgsperson i sitt daglige miljø, og dette er svært viktig for de sårbare barna. I barnehagen har man ofte minst tre ansatte per avdeling.
|
![]() |
|
|