Sv: Frivillige på festival skal betale skatt
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Det er forskjell på festival og festival. Noen er lokale dugnadsfestivaler som er ment å ikke være mer, og som det ikke er ment at skal gå med så himla overskudd. Noen er multimillionfestivaler organisert som aksjeselskaper hvor de på toppen har gode lønninger gjennom hele året og med glede tar ut overskudd av selskapet til eget bruk. De tjener gode penger på at ungdommer renner rundt og jobber gratis for dem. Samtidig som de slipper alle de irriterende pliktene de ville hatt som arbeidsgivere ( det er masse ungdommer ikke har lov til som arbeidstakere, men kall det " frivillig" så kan de jobbe 24/7 ).
De fleste jeg kjenner som er frivillige på slike arrangementer gjør det jo ikke for å være hyggelige, de gjør det for å FÅ noe, spare penger og få freebies. De gjør det for å tjene noe på arbeidet de legger ned.
Jeg syns det er greir at man tar en titt på hva dette er og skal være. Ellers har vi snart en gjeng " frivillige" i arbeidslivet uten rettigheter som gjør det for gratis lunsj og erfaring uten at arbeidsgiver har noe ansvar,
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Ta f.eks. øyafestivalen. Eller barnefestivalen. Ikke tilfeldig valgt. Begge er aksjeselskaper, eid av et tredje aksjeselskap - Norfest AS. eid av 4 unge menn som neppe - selv etter ligningen - kan karakteriseres som direkte fattige. Går du inn på rollene de har, finner du criss-cross av vertshus og kulturinstitusjoner. Selv om driftsinntektene har ligget på et bra høyt nivå i flere år for Øya, har resultatet før skatt vært dårlig... Vær trygg på at de tar ut sitt av selskapene før resultatet er klart. Og den dagen en ungdom skader seg for livet, er det naturligvis ingenting å hente - han var frivillig og ikke arbeidstaker, og selskapet påstått på konkursens rand.
Litt samme prinsippet som bilvaskefirmaer, men mer stuerent fordi det er kultur. Alle disse festivalene har unge menn som tar ut lønner gjennom hele året bak seg. Festivalene er garantert for av kommuner og sponsorer. Det blir ikke " overskudd", nødvendigvis ( hva ville vitsen være med det.... Man trenger jo at lokalmiljøet stiller opp...... ) men lønn og firmabil osv har de tatt ut for lengst. Sorry at jeg er kynisk, men kulturfeltet er ikke BARE idealisme. Endel av det er rå forretning.
Gudfader, du vet altså virkelig IKKE hva du snakker om. Greit at du synes, mener og tror, men å fremstille innholdet i disse to innleggene som den sannheten du gjør blir for dumt.
Spesielt reagerer jeg på det uthevede. Hva tror du disse unge mennene gjør da, ettersom de tar ut lønn hele året. Klør seg i ræva og drikker Latte?
Tror du kanskje at artistene ringer midt i mai en gang å ber om å få komme å spille? Tror du sponsorene står på trappa å ber om å få sponse?
Slik kan jeg holde på i det uendelige, men håper du tar poenget allerede nå.
|