|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
heimføing
|
Sv: Frivillige på festival skal betale skatt
Her kommer toppen av kransekaka: Jeg så nettopp at en fb-venn linket til denne saken, og det ble en diskusjon under. Hvor noen får seg til å skrive "ja, så lenge journalistene kommer gratis inn så, de er jo på jobb". Snakk om å ta mannen og ikke ballen! |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Journalisten gjør det ikke (nødvendigvis) frivillig, og skatter av inntekten han har fra jobben. Det er ikke alltid at journalister slipper gratis inn på en del arrangementer, pga. klausuler de må undertegne for å slippe inn som presse - en del aktører setter en del teite krav. Da kjøpes billetter, som da refunderes av arbeidsgiver.
|
|
|
#43 |
|
Shake it out!
|
Takk du, der var jeg også. Og ble til slutt så lei at jeg sluttet med glede.
|
|
|
#44 |
|
|
Sv: Frivillige på festival skal betale skattMenneh. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frivillige på festival skal betale skattDet er forskjell på festival og festival. Noen er lokale dugnadsfestivaler som er ment å ikke være mer, og som det ikke er ment at skal gå med så himla overskudd. Noen er multimillionfestivaler organisert som aksjeselskaper hvor de på toppen har gode lønninger gjennom hele året og med glede tar ut overskudd av selskapet til eget bruk. De tjener gode penger på at ungdommer renner rundt og jobber gratis for dem. Samtidig som de slipper alle de irriterende pliktene de ville hatt som arbeidsgivere ( det er masse ungdommer ikke har lov til som arbeidstakere, men kall det " frivillig" så kan de jobbe 24/7 ). |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bedreviter
|
Hvilke festivaler er det du snakker om her? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Licence to thrill
Sv: Frivillige på festival skal betale skattTa f.eks. øyafestivalen. Eller barnefestivalen. Ikke tilfeldig valgt. Begge er aksjeselskaper, eid av et tredje aksjeselskap - Norfest AS. eid av 4 unge menn som neppe - selv etter ligningen - kan karakteriseres som direkte fattige. Går du inn på rollene de har, finner du criss-cross av vertshus og kulturinstitusjoner. Selv om driftsinntektene har ligget på et bra høyt nivå i flere år for Øya, har resultatet før skatt vært dårlig... Vær trygg på at de tar ut sitt av selskapene før resultatet er klart. Og den dagen en ungdom skader seg for livet, er det naturligvis ingenting å hente - han var frivillig og ikke arbeidstaker, og selskapet påstått på konkursens rand. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Licence to thrill
Sv: Frivillige på festival skal betale skattBare litt googling akkurat nå, vidunderlige nye verden. Struck gold på første søk |
|
|
|
|
|
#52 |
|
|
Sv: Frivillige på festival skal betale skattYeah, well. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Licence to thrill
Sitter bakmennene til Quart og gnager på knokene? Sist redigert av Charlie : 20-07-11 kl 14:31. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
heimføing
|
Ja, jeg vet. Men poenget mitt (som jeg kanskje ikke fikk fram godt nok) var at det så ut som noen tror journalister finner på saker som står i avisen, og at det er journalister som har funnet på dette med skattetrekk osv. Og så tror de journalister slipper inn overalt og alltid. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Jah. Jeg har ergret meg lenge over de som i fullt alvor tror at "gutta mine", som i årevis har jobbet ræva av seg uten å ta ut ei krone i lønn for å drive festival her oppe, har tjent seg rike på det og sitter og drikker øl for pengene resten av året.
|
|
|
|
#56 |
|
Rockesøster
|
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er i alle fall helt klart at jeg absolutt ikke vet hva jeg snakker om. Men Adm.dir i Øyafestivalen, Stein Arne Blomseth, står med en inntekt på hele 773.356 ligningskroner i 2009. Det er ikke plagsomt lite det, altså.
|
|
|
#58 |
|
Rockesøster
|
Frivillige er forsikret. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Amen. Ikke alle er Stein Arne Blomseth.
|
|
|
|
#60 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Så bra!
Men er det ikke nettopp mye dette Charlie skriver, da?
|
![]() |
|
|