Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Inntak av søtsaker/usunn mat på festdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 14:34   #81
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inntak av søtsaker/usunn mat på festdager?

Ja, jeg kan føye til at minsten fikk gnage av en bit av en pølse, og ellers måtte leve på det han vanligvis blir servert. Han spiste grovbrød med leverpostei til lunsj, og drakk vann.

Gammel 18-05-11, 14:39   #82
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Godteri har vi forresten ingen tradisjon for hos oss. Det har vi liksom bare til lørdagsgodt, i påskeegg og i godteposene til bursdager. Godter og 17. mai har av en eller annen grunn ingen sammenheng hos meg? Kanskje fordi det ikke var så vanlig før?

Vi har heller aldri hatt godteri på 17. mai, det har vært kake og is. Jeg ble veldig i stuss når hun ene ansatte i barnehagen spurte LilleSola om hun gledet seg til godteri. Vi endte opp med å kjøpe en pose twist, men den gadd jo ingen av barna å spise fra.

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Så du vil endre kostholdsregimet ditt avhengig av hvordan folk på FP gjør det?

Det er vel helt vanlig å spørre om ståa hos andre en gang iblant?

Gammel 18-05-11, 14:39   #83
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fri flyt. Våre spiste minst 4 skåler is med jordbær under 17.mai-lunsjen, og en eller to iser hver på skole-opplegget etterpå. Ingen spiste pølser, men de drakk vel en knapp liter brus hver. Det er litt mye, I know, men jeg setter begrensninger alle andre dager i året, så det får gå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:12   #84
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Vi foreldre har nok en "fri flyt"-tanke i hodene våre om 17. mai, men det blir ikke uttalt sånn til barna.
Men det blir ikke nei fra vår munn før det har gått temmelig langt, vil jeg si. De var ikke i nærheten av den grensen i år.

De spiste en is i byen, og deretter fikk de tilbud om pølse som "lunsj" før vi skulle videre. Smule valgte da bolle i stedet.
Så vant de hver sin dropseske i fiskedam, og det var stor stas når de bare fikk forsyne seg fritt.
Så gikk det slag i slag med flere pølser i lompe, og ubegrenset med saft (oh lykke!), og så et forsøk på å spise kake.

Jeg har selv hatt nærmest fritt frem på 17. mai, og husker det som så stas. Imidlertid ser jeg at det nok gjorde at jeg spiste litt ekstra i forhold til det jeg egentlig hadde lyst på, og det ønsker jeg ikke for ungene mine. Derfor venter vi til de spør, og da får de et ja så sant det ikke er avsindige mengder i magen fra før.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:21   #85
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser sunt til hverdags og har litt godteri på lørdag (liten skål), fullstendig frislipp på 17. mai og temmelig bananas på bursdager. Lite i jul og påske, men det er fordi jeg ikke er så glad i godteri og synes det er ekkelt/vulgært/usmakelig (finner ikke riktig ord og her er det vel bare for dem med såre tær å kaste seg frem og føle seg truffet) med store skåler med godteri stående fremme, også i julen eller påsken. Jeg tar frem litt til kaffen eller lignende.

Jeg synes det er helt hysterisk morsomt å se ungene mine få muligheten til å spise akkurat hva de vil et par dager i året, de blir helt ville over ideen, men gjennomfører aldri planene om tretti is eller femten pølser.

Til fest er allting lov!

Gammel 18-05-11, 15:23   #86
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes det er helt hysterisk morsomt å se ungene mine få muligheten til å spise akkurat hva de vil et par dager i året, de blir helt ville over ideen, men gjennomfører aldri planene om tretti is eller femten pølser.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:25   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke skjønne hva som er ekkelt (eller usmakelig?) med en stor skål med sjokolade? Men skålen bør selvsagt ikke bli stående framme, da blir det jo mindre på meg.

Gammel 18-05-11, 15:26   #88
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg kan ikke skjønne hva som er ekkelt (eller usmakelig?) med en stor skål med sjokolade? Men skålen bør selvsagt ikke bli stående framme, da blir det jo mindre på meg.

Særlig usmakelig var jo et godt valg av ord da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:33   #89
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår hva HV mener, uten helt å klare å finne riktige ord jeg heller. Men det vekker av en eller annen grunn noen fråtseriassosiasjoner hos meg (som sunnmørske kakebord av en eller annen merkelig grunn ikke gjør. ).

Gammel 18-05-11, 15:35   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Særlig usmakelig var jo et godt valg av ord da.

Mulig noen vil synes dette er vulgært, men tennene mine løper i vann. (Med mindre det er kokesjokolade hun spiser da. )

Sorry, HV, men jeg fniser litt av deg nå, og jeg tror du er ute etter å provosere litt? "Vulgært med skåler med snop på bordet" ble litt i overkant Kari Jackeson og PK for meg, iallfall.
Jeg er forsåvidt enig i at man bør bli flinkere til å skille mellom fest og hverdag (og har vel grønnprikket deg for det innlegget) og ser helt klart poenget med å spise sunt vanligvis for så å spise vanlige vafler (ikke klivafler) og vanlig kake (ikke en uten egg, mel og sukker ) når det faktisk er fest.

Gammel 18-05-11, 15:35   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker mer "gidder ikke vaske mer enn en skål", jeg da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:37   #92
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en godteskål på bordet på lørdagskvelden og det er helt bevisst, vulært eller ei. Jeg har barn i nær familie som har fått hver sin skål og har oppført seg som geriljasoldater for å forsvare innholdet i den. Mannen og jeg var veldig enige om at slike barn ville vi ikke ha den første gangen jeg var gravid. Nå har vi smågodt i en skål som alle spiser av og fjerner den når vi er forsynte.

Gammel 18-05-11, 15:38   #93
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det ble en is og litt brus på skolen,også ble det litt i dessertbuffèten når vi var på hotellet og spiste middag.

Gammel 18-05-11, 15:38   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg ble veldig i stuss når hun ene ansatte i barnehagen spurte LilleSola om hun gledet seg til godteri.

Kan vel hende hun mente søtsaker generelt som kake og is, og ikke akkurat smågodt.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg forstår hva HV mener, uten helt å klare å finne riktige ord jeg heller. Men det vekker av en eller annen grunn noen fråtseriassosiasjoner hos meg (som sunnmørske kakebord av en eller annen merkelig grunn ikke gjør. ).

For meg er det litt gammeldags med skåler med snop som står framme hele tiden, sikkert fordi jeg kun er vant til det fra besteforeldregenerasjonen min.

Sunnmørske kakebord er virkelig en studie verdt! Jeg syns det er utrolig fascinerende at man kan komme på uanmeldt besøk til noen i Ålesund, og de greier å diske opp med minst tre ulike kakesorter, hvorav den ene er helt fersk. Også må man selvsagt akke og oie seg over at man ikke har mer å velge i.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:40   #95
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg forstår hva HV mener, og jeg er enig. Jeg synes det er langt mindre appetittelig med mye godteri, i stor skål, enn litt. Og så dreier det seg ofte om billig og mindre godt ( ) godteri når det er mengder av det. Heller litt kvalitetssjokolade, enn haugevis med billige greier...

Gammel 18-05-11, 15:40   #96
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanlig frokost, dvs jeg lagde grovbrød med ketshup og ost i ovnen for da vet jeg de spiser godt alle mann.
Etter toget var vi hos farmor og der vanket det pølse og is.
To pølser og 3 is kanskje? Så ble de to store igjen hos farmor så hva de spiste da vet jeg ikke, men det vanker titt og ogfte nugatti til kveldsmat der
Og litt kake. Dett var dett tror jeg.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:42   #97
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jentene fikk alt de ville ha i går, bortsett fra sukkerspinn.
De skulle gjerne ha fått, men det pøsregnet og var kaldt da vi hadde mulighet.
Har heller lovet dem sukkerspinn når vi skal i førnøyelsespark om en drøy mnd.

De spiste ikke så mye is og kake, selv om de hadde mulighet.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:47   #98
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Så du vil endre kostholdsregimet ditt avhengig av hvordan folk på FP gjør det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Forum består mye av å spørre andre om hvordan de gjør det, for å få tips, råd og inspill til hvordan man kan gjøre det selv. Jeg syns dette var unødvendig og frekt, Ine.

Enig. Om ikke vi kunne spurt om slike ting hadde det ikke vært mye verdi i forumlivet for meg, altså. Unødvendig.

Forøvrig tilbringer vi 17. mai hos noen venner som har en aktiv "så mye is du vil på 17. mai-politikk". Snupsen hadde fri tilgang på så mye is hun bare ville, hele dagen. Hun spiste 3.

Gammel 18-05-11, 15:50   #99
Slettet bruker
Passiv

Standard

Skikkelig frokost på morran, deretter er det bare å kjøre på. I går resulterte igrunnen det i at de spiste en is hver, tre stykker kake og litt brus også ostesmørbrød til kvelds. (Det skulle være fin middag, men jeg spiste et stykke kake jeg også og det ødela hele dagen for meg matmessig så da sklei det ut.)

Fryseren var stappet med is med beskjed om å robbe hele om de ville, men de endte ikke opp med mer enn en hver. Jeg tror de begynner å bli voksne eller noe.

Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 15:57   #100
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sitter dere her og sier fråtseri, vulgær og sånn som om det er noe dårlig?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.