Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Inntak av søtsaker/usunn mat på festdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 13:22   #61
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Inntak av søtsaker/usunn mat på festdager?

Mine spiste havregryn eller brød til frokost + epler.

På skoleplassen fikk de det de ville av popcorn, pølse, is, brus, kake o.l. De store fikk penger som de styrte selv, 100 kr hver. Mens minsten var under min ikke særlig strenge kontroll. Begge storegutta hadde greit med penger igjen etter seansen, og da hadde de til og med brukt noe på lodd, så jeg tror inntaket av usunt ikke var så galt.

Hos foreldrene mine fikk de så mye de ville av pølse i lompe eller (hjemmebakte) brød (med store mengder ketsjup, sennep, engkarse og sprøløk), eple, kake, is og brus.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:25   #62
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg er veldig nyskjerrig på hvor mye dere lar barna få av søtsaker på en dag som 17. Mai.

Da tenker jeg på is, kaker, pølser, loff, sjokoladepålegg, kjeks, potetgull, brus osv, alt i "den sjangeren"?

Bare fordi jeg har lyst å vite hva som er vanlig, og for ikke å være for streng for sønnen min, eller for slepphendt.

Håper ikke ordene mine er for dårlige og at dere skjønner hva jeg mener.

Hva spiste dere barn i år i løpet av 17. mai?

Så du vil endre kostholdsregimet ditt avhengig av hvordan folk på FP gjør det?

Gammel 18-05-11, 13:26   #63
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi la grunnlaget med en solid frokost, deretter har vi hatt fri flyt, med påfyll av skikkelig mat underveis.

Min erfaring er at gutta spiser mer vanlig mat også når de først er i gang. Minste er 3 år da, har vært betraktelig strengere opp til 2-3-årsalderen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:26   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godteri har vi forresten ingen tradisjon for hos oss. Det har vi liksom bare til lørdagsgodt, i påskeegg og i godteposene til bursdager. Godter og 17. mai har av en eller annen grunn ingen sammenheng hos meg? Kanskje fordi det ikke var så vanlig før?

Gammel 18-05-11, 13:27   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Det er da vel greit å kaliberere seg litt mot andre en gang i blant?

Gammel 18-05-11, 13:30   #66
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vanlig god frokost, så vafler, pølser, is og kake på skolen etter toget. Deretter sen lunsj og litt kaker og is og jordbær og avsluttet med en vanlig skrive til kvelds.

Vi gjøre ikke et poeng av å ha fri flyt, men sier ikke nei om de har lyst på noe. Passer på at magen først får noe vanlig mat slik at plassen for is etc er litt begrenset.

Gammel 18-05-11, 13:31   #67
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og Ine, jeg enig med Polyanna ang. å spørre andre hvordan de gjør ting. Det beste med forumverdenen er nettopp det.

Gammel 18-05-11, 13:33   #68
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

På 17. mai blir det mye is, pølser, brus og kake. Jeg legger ikke spesielle begrensninger på dem, annet enn at det er lurt å stoppe før man blir kvalm . 17. mai, julaften og bursdagene deres er spesielle dager, de andre dagene er vanlige. Jeg liker at man har noen dager der veldig mange av de vanlige reglene utslettes .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:43   #69
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi starter dagen med skikkelig frokost, også er det tilnærmet fri flyt i forhold til is. Om det nærmer seg spisetid for oss voksne stopper vi også isinntaket til barna med beskjed om at det må spises litt mat før eventuelt flere is. Poden spiste 7 is i går. Stesnuppa 2.
Godteri og kaker har vi ingen tradisjon for på 17. Mai.

Gammel 18-05-11, 13:49   #70
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vel ingen forhåndsdefinerte regler for mengde og hva, men justerer det utover dagen i forhold til hva som passer. Og jeg er opptatt av at de får i seg ordentlige måltider imellom. Det kommer også an på hva vi gjør og hvem vi er sammen. Igår spiste de helgefrokost, dvs varme, lyse rundstykker med pålegg på (leverpostei og sirup på en av dem siden det var 17 mai). De spiste en is, fikk et kakestykke og drakk brus. Så lagde vi spaghetti spesial, min manns ettertraktede middagsrett og Dream-is fra boks til dessert. Vanlig kveldsmat, dvs frokostkorn med melk over, brødskive og youghurt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:03   #71
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har heller ikke tradisjon for godteri på 17. mai. Men vi var på stor grillfest med masse deilige saker og et svært bugnende kakebord, så jeg tror jeg fikk dekket kaloribehovet temmelig greit.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:04   #72
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har heller ikke godteri på 17. mai. Kaker er det derimot lang tradisjon for at det skal være.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:06   #73
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette syntes jeg var en ufin og unødvendig kommentar.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:15   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forum består mye av å spørre andre om hvordan de gjør det, for å få tips, råd og inspill til hvordan man kan gjøre det selv. Jeg syns dette var unødvendig og frekt, Ine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:27   #75
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden spiste to pølser i brød, drakk litt saft, og vant en sånn eventyr-melkesjokolade i går. Jeg hadde lovet han så mye is han ville ha, men han spiste ikke is i det hele tatt. Tenkte jeg det ikke.

På ettermiddagen spiste han min hjemmelagede gryterett.

Gammel 18-05-11, 14:28   #76
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om det var sånn at Vetle fikk 1 mini is og alle andre barna fikk 20, så kanskje. Ihvertfall om sønnen min ga utrykk for at han ville ha/burde fått mer...
Men nå ser jeg jo at spriket er stort og ønsker å heller være på den "strenge siden, uten å være for streng.
Er det noe feil med det?

Jeg synes det endel ganger er vanskelig å vite hvor man skal sette grenser, om det gjelder godteri, innetider, leggetider, gå-alene strekninger osv... og ser helt klart ann litt i forhold til andre foreldrene i klassen hans, noen ting kan jeg plustelig skjønne at jeg har vært unødvendig streng på (kanskje med gå avstander alene i forhold til de andre) og da prøver jeg å ta meg sammen å gi litt mer slipp. Om det skal gjøres til noe negativt nå også, så må jeg si jeg blir sjokkert over hvordan ting tas og oppfattes her inne.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:29   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

17. mai er det fri flyt. Andre festdager sørger vi for at de får i seg ordentlig mat før inntak av søtsaker.

Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:29   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det var et smart spørsmål, Nip. I samme gate som "hvor mye ser deres barn på TV?" og "er det flere enn mine barn som ikke liker bananer?" og denslags.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:32   #79
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt legitimt å spørre.

Vi har en gutt vi aldri har trengt å begrense, men jeg ser jo at ikke alle hadde kommet like greit unna med gi frislipp på is og godteri. Vår spiser nesten ingenting godteri og is, og han drikker ikke brus. Da er det jo lett å være liberale på en dag som 17. mai!

Gammel 18-05-11, 14:33   #80
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fri flyt!
Vi startet dagen med rundstykker m/godt pålegg (jeg mistenker det ble mye røkelaks på Knotten), fruktsalat m/vaniljesaus og kaker. Så ble det en is, så var vi i tog og så ble det mer is, så var vi hos oldemor og fikk is, og så spiste vi grillmiddag etterpå. Og så rundstykke med fenalår til kvelds.

Knøttliten spiste ingen is, ingen kake, ingen fruktsalat, men desto mer grøt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.