Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

- Mødre holder jentene unna teknologi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-11, 16:37   #41
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Fra naturens side?! Hvilken natur er det vi snakker om her?

Det kan man jo lure på. Men det er ikke helt uvanlig å tenke at forskjellene man ser på gutters og jenters interresser skyldes medfødte egenskaper. Det var dog ikke poenget med det innlegget mitt. Poenget var at jeg ikke tror det er allment akseptert at det er et problem i seg selv at jenter ikke velger realfag.

Gammel 05-05-11, 16:50   #42
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Om dette skyldes at det er langt flere fedre som selv driver med teknologi, vites ikke, men det er jo ikke utenkelig.

Det kan jo hende at de hører mer på faren sin enn på moren sin. Forsjempel.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 17:10   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Katta - de som mener jenter skal velge bort teknologi fordi det er naturlig for dem går ikke inn i diskusjoner med teknologi i overskriften.

Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 17:13   #44
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Katta - de som mener jenter skal velge bort teknologi fordi det er naturlig for dem går ikke inn i diskusjoner med teknologi i overskriften.

Jeg tror ikke det er så mange av dem på fp heller. Det er bare relativt ofte jeg blir tatt litt på senga av argumentene utenfor fp.

Gammel 05-05-11, 17:13   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror ikke det er så mange av dem på fp heller. Det er bare relativt ofte jeg blir tatt litt på senga av argumentene utenfor fp.

Neida - det er en hel del her også. Av typen "jeg velger tradisjonelt fordi det passer best for meg som individ".

Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 17:14   #46
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mangler noe i denne diskusjonen. De som argumentere for at ja, det er kjønnsforskjeller, men de må jo få velge selv. Er det noe mål i seg selv at jenter skal studere realfag når de (delvis fra naturens side) ønsker noe annet? Dette er argumenter jeg møter når tilsvarende tema diskuteres i rl.

Det hadde vært en stor fordel for fagmiljøet og bransjen at det ikke var så skjev kjønnsbalanse som det er i dag. Jenter og gutter interesserer seg for ulike ting, og det er fornuftig å ha begge kjønn representert. Eksempelvis ble det langt mer fart på forskningen på brystkreft når jentene kom på banen innen medisin.

For jentenes del er det et poeng at teknologi- og realfagsbransjen byr på en masse spennende jobber, som mange jenter ville likt hvis å jobbe med hadde de bare kjent til muligheten av dem, og til omtrent tre ganger lønna av de tradisjonelle kvinneyrkene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 17:15   #47
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan man jo lure på. Men det er ikke helt uvanlig å tenke at forskjellene man ser på gutters og jenters interresser skyldes medfødte egenskaper. Det var dog ikke poenget med det innlegget mitt. Poenget var at jeg ikke tror det er allment akseptert at det er et problem i seg selv at jenter ikke velger realfag.

Det er i høyeste grad ansett som et problem i de kretser der det jobbes med teknologi og realfag.

Gammel 05-05-11, 17:18   #48
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Det er i høyeste grad ansett som et problem i de kretser der det jobbes med teknologi og realfag.

Ja. Men ellers? Jeg er veldig enig med deg i det innlegget over forresten. Dette er kjempeviktig og kanskje spesielt innen forskning, men også ellers. Det er nok som sf sier at man ikke alltid ser problemet på befolkningsnivå og går i forsvar på individnivå istedenfor.

Gammel 05-05-11, 17:26   #49
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er redd jeg er litt enig med deg i det, og at dessverre er altfor mange som mener at jenter ikke egner seg til å studere realfag eller jobbe "med tekniske ting". Fysikklæreren min på videregående mente helt oppriktig at jenter ikke trengte kunne fysikk, og gjorde sitt ytterste for å skremme meg bort fra å ta faget. Det hindret meg ikke, og trangen til å stikke vitnemålet mitt fra NTH, med 80 % fysikkrelaterte fag på, ned i halsen på fyren var sterk.

Jeg skulle ønske det fantes en måte å vise jenter at man ikke trenger å være ekstremt opptatt av unix for å jobbe med IT, eller at man trenger å vite frem og tilbake på en skiftenøkkel for å bli maskiningeniør.

Gammel 05-05-11, 17:31   #50
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Re: - Mødre holder jentene unna teknologi

Selv på medisin var det gubber som lirte av seg at de hadde erfaring med at jenter slet med fag som krevde forståelse av mekanikk og rom. Det hjelper ikke for såne hvor bra vitnemål men kan stikke ned i halsen på dem, i deres øyne sliter man med mekanikken uansett. (og om jeg høres litt irritert ut fremdeles, så er det helt riktig).

Gammel 05-05-11, 17:34   #51
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Veldig interessant tema! Og absolutt noe å være bevisst på for egen del også, tenker jeg. Nå jobber både jeg og mannen med "sånn derre data", om enn på ulike vis (og han på et helt annet nivå enn meg), så vårt kommende barn vil nok få mye teknologi inn tidlig, enten hun vil eller ikke. Men jeg ser jo rundt meg blant venner og familie at det nok er en viss forskjell i hva en antar at jenter og gutter vil ha, og jeg "synder" nok selv når jeg kjøper gaver. Det er pokker så lett å havne i de samme fellene selv om en vet bedre.

Gammel 05-05-11, 17:35   #52
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du høres bare bittelitt irritert ut. Og du har rett nok rett. Det ironiske er at da jeg kom opp i fysikk muntlig tredje året på videregående og fikk sekser, så gikk fyren rundt og var dritstolt over hvor flink lærer han var som hadde så flinke elever. Det han ikke nevnte var at jentene gikk opp to karakterer fra standpunkt, gutta gikk ned to karakterer.

Gammel 05-05-11, 21:54   #53
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg tror at det nok også har en del med foreldrenes interesser å gjøre, jeg.
Både mannen og jeg er over snittet interessert i dippedutter; altså får ungene tilgang til dippedutter. Knotten fikk f.eks. Nintendo DS ikke fordi han trengte eller ønsket seg en, men fordi mammaen hans egentlig hadde hatt lyst på en sånn lenge.
Knøttliten ligger allerede og slår løs på sitt eget tastatur, og skal så klart få tilgang til pc og dippedutter når hun slutter å spise på det.

Det høres jo ikke helt usannsynlig ut. Men pusher i utgangspunktet ikke-teknologi-interesserte mødre (og fedre, for den del) teknologi-leker på sønnene sine, mens de ikke gjør de på døtrene? Vil de ikke være like uengasjerte i teknologirelaterte leker til både sønnene og døtrene?

Jeg ser den at man lett kjøper kjønnsstereotypiske leker til barna, men blir man mer teknologiinteressert av å leke med biler enn med barbie, altså?

Dersom man ønsker en jevnere rekruttering til teknologi og realfag er det kanskje synliggjøring av at man kan jobbe med disse tingene også som jente, at det er spennende og jobbe med det og at man kan jobbe med det selv om man har lekt mest med Barbie og My little pony og syntes det var gøy. Og man kan bli flink også. Med et såpass kjønnsdelt arbeidsmarked er det jo mange jenter som ikke har noen voksne kvinnelige rollemodeller so jobber med teknologi/realfag.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 21:57   #54
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tror nok fortsatt tendensen er at det er guttene som driver med sånne ting som gjør at de etter hvert begynner å mekke på datamaskinene sine. Det synes jeg er synd. :går hjem og lærer døtrene unix-kommandoer:

Det er nok dessverre sånn. Det er nok ikke noe de fleste er klar over eller ønsker, men et resultat av at vi er sosialisert sånn og derfor er blinde for det.

Akkurat som guttungen jeg så før i dag med frisbee rett ved en p-plass. Pass deg så den ikke går under bilene, sa faren. Hadde han hatt ei jente hadde han nok sagt noe annet.....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 22:05   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den skjønte jeg ikke, Charlie? Hva skulle han sagt til en jente i stedet?

Det er ganske interessant å gå rundt i lekebutikker i Berlin, de er faktisk ikke kjønnsdelte. Jeg har vært i rundt 100 stykker føles det som nå, så jeg har et ganske godt vurderingsgrunnlag. De er delt inn etter tema, og lekene i seg selv er veldig sjelden i forpakninger som lyser "jente" eller "gutt". Faktisk er det innmari mye løsvektleker.

Et annet interessant case, er zhuzhu-petsene. De var tydeligvis opprinnelig ment som en jenteleke, men sønnen min ønsket seg en slik veldig, og jeg vet om mange andre gutter som gjorde det også. Så da ble det lansert kamphamstre. Elektroniske lekedyr er da virkelig ikke noe man trenger å kjønnsdele!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 22:27   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hun som pleier å sprikres til veggen i slike diskusjoner på FP. Min erfaring er n=2; en gutt og en jente.

Mannen er svært opptatt av tekniske duppedingser. Jeg har vært middels interessert. Vi har alltid gjort det meste tilgjengelig for dem begge. Vi ser at knerten viser langt mer interesse enn søsteren sin. Begge bruker ds, internett og playstation, men knerten fasineres i langt større grad enn søsteren. Jeg mener helt oppriktig at vi ikke gjør forskjell på dem, men vi ser allikevel at det trer inn i de tradisjonelle kjønnsrollene.

Eller kanskje ikke. Snuppa liker å bygge store og avanserte ting i lego. Hun bare irriterer seg fælt over at de er så guttete. Hun har ben i nesa; selv om hun ville valgt Barbie fremfor kjemisett hvis hun fikk velge.

Gammel 05-05-11, 22:31   #57
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er hun som pleier å sprikres til veggen i slike diskusjoner på FP. Min erfaring er n=2; en gutt og en jente.

Mannen er svært opptatt av tekniske duppedingser. Jeg har vært middels interessert. Vi har alltid gjort det meste tilgjengelig for dem begge. Vi ser at knerten viser langt mer interesse enn søsteren sin. Begge bruker ds, internett og playstation, men knerten fasineres i langt større grad enn søsteren. Jeg mener helt oppriktig at vi ikke gjør forskjell på dem, men vi ser allikevel at det trer inn i de tradisjonelle kjønnsrollene.

Eller kanskje ikke. Snuppa liker å bygge store og avanserte ting i lego. Hun bare irriterer seg fælt over at de er så guttete. Hun har ben i nesa; selv om hun ville valgt Barbie fremfor kjemisett hvis hun fikk velge.

Vel, jeg har akkurat samme erfaring som deg: en storesøster som er mildt sagt uinteressert, og en yngre, som elsker alt som lukter av teknologi. Jeg sliter dog med å dra noen entydige konklusjoner av tallmaterialet mitt.

Gammel 05-05-11, 22:40   #58
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg har akkurat samme erfaring som deg: en storesøster som er mildt sagt uinteressert, og en yngre, som elsker alt som lukter av teknologi. Jeg sliter dog med å dra noen entydige konklusjoner av tallmaterialet mitt.

Jeg drar nok konklusjon fordi mine faller så veldig inn i mønsteret, og så glemmer jeg at utvalget mitt er skrekkelig tynt.

Gammel 05-05-11, 22:47   #59
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er redd jeg er litt enig med deg i det, og at dessverre er altfor mange som mener at jenter ikke egner seg til å studere realfag eller jobbe "med tekniske ting". Fysikklæreren min på videregående mente helt oppriktig at jenter ikke trengte kunne fysikk, og gjorde sitt ytterste for å skremme meg bort fra å ta faget. Det hindret meg ikke, og trangen til å stikke vitnemålet mitt fra NTH, med 80 % fysikkrelaterte fag på, ned i halsen på fyren var sterk.

Jeg skulle ønske det fantes en måte å vise jenter at man ikke trenger å være ekstremt opptatt av unix for å jobbe med IT, eller at man trenger å vite frem og tilbake på en skiftenøkkel for å bli maskiningeniør.

Når du mange nok ganger får høre at "sos-øk er ikke for jenter, jenter kan bare to rette og to vrange. Kanskje en rett og en vrang!"
Kan det bli at du tror det er sant!

Gammel 06-05-11, 01:07   #60
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det høres jo ikke helt usannsynlig ut. Men pusher i utgangspunktet ikke-teknologi-interesserte mødre (og fedre, for den del) teknologi-leker på sønnene sine, mens de ikke gjør de på døtrene? Vil de ikke være like uengasjerte i teknologirelaterte leker til både sønnene og døtrene?

Jeg ser den at man lett kjøper kjønnsstereotypiske leker til barna, men blir man mer teknologiinteressert av å leke med biler enn med barbie, altså?

Dersom man ønsker en jevnere rekruttering til teknologi og realfag er det kanskje synliggjøring av at man kan jobbe med disse tingene også som jente, at det er spennende og jobbe med det og at man kan jobbe med det selv om man har lekt mest med Barbie og My little pony og syntes det var gøy. Og man kan bli flink også. Med et såpass kjønnsdelt arbeidsmarked er det jo mange jenter som ikke har noen voksne kvinnelige rollemodeller so jobber med teknologi/realfag.

Har du sett barbie med motor?

Jeg synes guttelekene er mer teknisk stimulerende enn jentelekene er. Når en jentegreie skal lages i gutteutgave, flyttes fokuset fra utseende til funksjon. Men jeg tror ikke at dette med leker egentlig er årsaken til at jenter ikke velger realfag, det er et symptom på det samme. En kjønnsdelt kultur som forventer ulike handlingsmønster fra gutter og jenter. Og jeg er ikke så sikker på at det er jentene som taper mest på dette. Riktignok velger de feil fag, men de fullfører i det minste skolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.