Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

- Mødre holder jentene unna teknologi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 12:09   #81
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hiawata vil bli spilldesigner fordi han liker å spille. Som barn ville jeg bli klesdesigner på grunn av Prinsesse Dianas brudekjole. Nå ble jeg riktignok ikke klesdesigner, men det var egentlig ganske tilfeldig. Jeg har fremdeles enorm interesse for design.

Men spilldesignere er ikke dataingeniører. De er kunstnere.

Spillteknologer er dataingeniører, men de designer ikke spillene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 12:11   #82
Sinobell
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Lages det dataspill i noen særlig grad som jenter vil like da? Jeg synes dataspill er lite estetiske og trolig actionfokuserte med stygge figurer i altfor stor grad og de tiltaler meg overhodet ikke. Dataspill med alver og relasjonsbygging på litt avansert nivå hadde vært fint. Et slags fp-spill eller noe.

Du mener for at ting skal egne seg for jenter må de være fine? og at action, eller handling ikke egner seg for jenter?

Forøvrig er det mange veldig solide spill, særlig onlinespillene som er relasjonsbygging på avansert nivå. kan anbefale EVE online. Forøvrig The Sims som regnes som jentespill, oppfyller ikke akkurat det kriteriet...

Det er mange jenter som får fikle med DS, eller Wii. Det er ikke så enkelt som å finne ut av om både gutter og jenter får lov å bruke det, men hvor mye og når.

Sist redigert av Sinobell : 06-05-11 kl 12:24.
Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 12:28   #83
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg skulle ønske det fantes en måte å vise jenter at man ikke trenger å være ekstremt opptatt av unix for å jobbe med IT

Signerer! Det å jobbe med IT, er like mye å jobbe med mennesker, synes nå jeg da. Jeg digger duppedingser og jobber med IT, uten at jeg er noen programmerer av den grunn. Men i hvilke fora kan man presentere seg for unge jenter og fortelle om hva jeg gjør? Utenom mine egne døtre, deres søskenbarn og venner?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 12:29   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men spilldesignere er ikke dataingeniører. De er kunstnere.

Spillteknologer er dataingeniører, men de designer ikke spillene.

Jada, jeg vet det. Jeg mener bare at fritidsinteresser kan trigge karrierevalg, selv om man trenger en ekstrainteresse (som kan trigges av den opprinnelige fritidsinteressen) for å fordype seg i hvordan ting funker. Du har helt rett i at dataspilling på åttitallet ofte krevde en helt annen teknsik innsikt og/eller interesse enn det trenger i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 12:29   #85
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Signerer! Det å jobbe med IT, er like mye å jobbe med mennesker, synes nå jeg da. Jeg digger duppedingser og jobber med IT, uten at jeg er noen programmerer av den grunn. Men i hvilke fora kan man presentere seg for unge jenter og fortelle om hva jeg gjør? Utenom mine egne døtre, deres søskenbarn og venner?

For eksempel her: http://www.velgriktig.no/rollemodeller/

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 12:32   #86
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

For eksempel her: http://www.velgriktig.no/rollemodeller/

Takk!! Det så veldig spennende ut!!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 12:36   #87
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne

Jeg skulle ønske det fantes en måte å vise jenter at man ikke trenger å være ekstremt opptatt av unix for å jobbe med IT

Men Adrienne, da ...

Gammel 06-05-11, 12:50   #88
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men Adrienne, da ...

Men det er jo ingen lov mot å være opptatt av IT og UNIX.

Gammel 06-05-11, 14:30   #89
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg digger duppedingser og jobber med IT, uten at jeg er noen programmerer av den grunn.

Jeg derimot er hverken opptatt av duppedingser eller jobber med IT, men jeg jobber for fullt med programmering for tiden ...

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 21:25   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hallo! Du kan komme å spille WoW med meg. De er da fine? (Nesten så jeg må poste bilder av meg i min Wow outfit der jeg flyr på en ørn. )

Ellers spiller jentene mine online rollespill hvor det er mye vekt på relasjonsbygging og klær.

Næ. Jeg har sett på når gutta spiller. Det er sånn gå-rundt-og-kjempe det der også. Også må man spille i ti tusen år og sånn for å komme dit det kanskje er noen andre som er over fem år.

Tuller du?

Ellers er det ingen mangel på veldig jentete dataspill: Littlest Pet Shop, Barbie, Top Model og Disney prinsesser, for å nevne noen veldig få.

Nei, altså - jeg har jo bare sønner og spiller ikke selv så jeg har rett og slett ikke peiling på hva som er der ute.

Opprinnelig lagt inn av Sinobell, her.

Du mener for at ting skal egne seg for jenter må de være fine? og at action, eller handling ikke egner seg for jenter?

Ja. Jeg er veldig stereotypisk når det kommer til kjønnsroller. Jeg mener at action er for gutter, relasjonsbygging og glitter på vingene er for jenter.

(Det er mulig jeg ikke har uttrykket meg helt dypt og godt i denne tråden, eller? )

Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 22:16   #91
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner nok flere "spillskeptiske" jenteforeldre enn gutteforeldre. Det er kanskje noe ubevisst der.

Mazungen spiller påde på Wii, og DS så vel som PC, men er ikke så ivrig at jeg har hatt for å begrense. Vi har en god del tekniske leker og eksperimentsett, men det krever ofte deltagelse.

Jeg ser ingen konflikt mellom gutte og jenteinteresser. Tror ikke Mazungens elsk for råsa og glitter har gjort henne til noen prinsesse eller dukke.
Hun spiller fotball med gutta med gullfargede leggbeskyttere (drit i strømper da vises ikke gullet) og stiller i sjakkturneringer og banker gutta iført gullthights og rosa topp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 23:41   #92
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er temmelig sikker på at det er en sterk korrelasjon mellom kjønn og hvor tidlig/sent barn får playstation, ds, pc, etc.

Jeg er litt mer usikker på om det er mødrenes eller fedrenes eller begge sin feil.

Gammel 09-05-11, 09:24   #93
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Neida - det er en hel del her også. Av typen "jeg velger tradisjonelt fordi det passer best for meg som individ".

Jepp, jeg har gjort mine valg ut i fra mine interesser.

Mener du at det kan hende at jeg hadde valgt mer utradisjonelt hvis jeg hadde møtt et bredere spekter av muligheter som barn, hatt en mer inspirerende og dyktig mattelærer, osv. så er jeg enig.

Jeg leser artikkelen og diskusjonen med interesse. Med en gutt og en jente ser jeg at begge får samme muligheter for teknologi, jenta har til og med fått en liten mini-PC, noe gutten aldri har hatt. Om det hadde vært annerledes med to jenter, hm, det håper jeg da ikke.

Fedrene har jo et like stort ansvar til å påvirke her, skjønte ikke helt at det kun var mødrene som holdt igjen. Og lærerne, de har også stor påvirkningskraft. En god mattelærer som vet hva h*n snakker om kan bety mye for fremtidige teknologivalg.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:37   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Cille - jeg er helt enig med deg - en god mattelærer har alt å si. Matte er jo faktisk utrolig kult. Men jeg skjønner godt at en tenåring med hodet fullt av planer for sin seksuelle debut ikke greier å konsentrere seg om integrasjon hvis læreren ikke engang greier å fortelle hva man kan bruke det til.

En mattelærer må gløde litt for faget sitt. Akkurat som jeg ville vært en elendig formingslærer så er en mattelærer som ikke liker matte helt dødfødt. Da skjer det verste som overhodet kan skje - ungene mister interessen de også. Og det er katastrofe.

Når det gjelder leker og kjønn så har jeg inntrykk av at jenter får typisk en bærbar dvd-spiller der gutta får en laptop.

Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:40   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror veldig få gjør dette bevisst altså. Jeg tror det er mer et spørsmål om å stå med en Barbie i den ene hånden og et Ein-O-eksperiment i den andre og tenke "Hva vil hun helst ha? Hun vil sikkert leke mer med Barbie-dukken". Et slags ubevisst bortvalg av teknologileker til jenter altså, heller enn en bevisst utelatelse.

Selvsagt. Veldig lite diskriminering eller forskjellsbehandling skjer bevisst, tror jeg.

Gammel 09-05-11, 09:42   #96
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Cille - jeg er helt enig med deg - en god mattelærer har alt å si. Matte er jo faktisk utrolig kult. Men jeg skjønner godt at en tenåring med hodet fullt av planer for sin seksuelle debut ikke greier å konsentrere seg om integrasjon hvis læreren ikke engang greier å fortelle hva man kan bruke det til.

En mattelærer må gløde litt for faget sitt. Akkurat som jeg ville vært en elendig formingslærer så er en mattelærer som ikke liker matte helt dødfødt. Da skjer det verste som overhodet kan skje - ungene mister interessen de også. Og det er katastrofe.

Midtveis i året da jeg gikk i 8. eller 9. klasse (gamle trinn) på ungdomsskolen ble mattelæreren vår sykemeldt i flere uker. Det var et salig kaos med vikarer, vi hadde 3 stk som byttet på. I løpet av de ukene gikk jeg én karakter opp i matte! Særlig den ene læreren var flink til å lære fra seg og i noen uker var faktisk matte gøy!

Men så ble læreren vår frisk og det var tilbake til det samme gamle. Da jeg kom på videregående var jeg så nedfor at ingenting gikk inn, enda hvor mye mattelæreren prøvde.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:43   #97
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder leker og kjønn så har jeg inntrykk av at jenter får typisk en bærbar dvd-spiller der gutta får en laptop.

Omvendt hos oss. Når det er sagt er det gutten som foreløbig sitter mest med den lyerosa HelloKitty PC'n.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:46   #98
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selvsagt. Veldig lite diskriminering eller forskjellsbehandling skjer bevisst, tror jeg.

Det er faktisk et veldig vesentlig poeng.

Selv ikke den ene jeg kjenner som er et skrekkeksempel forskjellsbehandler med bevissthet rundt konsekvensene. Hun gir bare datteren rosa dilldall og fjås fordi hun mener at "jeg vil ikke at hun skal måtte bekymre seg for alt mulig rart og drive med sånne tunge greier. Jeg vil at hun skal ha et enkelt liv slik jeg har".
(Neida - jeg ble ikke voldelig da heller. Men jeg fikk skrubbsår på haka da den traff bakken under meg fra stående høyde.)

Moren følte at sånne ingeniør- og mannegreier med verktøy ble så slitsomt og ville ikke at datteren (som hun overførte sine følelser til) skulle plages med dette. Datteren hennes skulle få kose seg, være jentete og ikke bekymre seg så mye. Moren mente jo at dette var et deilig liv og ønsket kun det beste.

Hadde moren vært bevisst så ville hun jo tenkt mer som meg (synes jo selvsagt jeg - i mitt hode er det jo jeg som har rett... ), og tenkt at datteren skal ha størst mulig valgmulighet når hun blir større og finner ut selv hva hun liker.

Det rare er at moren er svært bevisst på dette overfor sønnen, mens datteren skal få kose seg. Alt i oppriktig beste mening.

Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 09:46   #99
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Omvendt hos oss. Når det er sagt er det gutten som foreløbig sitter mest med den lyerosa HelloKitty PC'n.

Han må jo være fullstendig knusbedårende der han sitter vel?

Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 12:31   #100
Sinobell
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Nja, det er heller få som får anledning til å presantere seg helt uten videre for andre sine barn. Det er gjerne et resultat av generelt sammfunsengasjemang.

ellers finnes det minst en organisasjon jeg vet du kanskje kan ha hatt glede av å deltatt i. - For din del.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.