Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kakelotterikaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 19:04   #41
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakelotterikaker?

Kaker er kaker. Jeg ville bakt sjokoladekake og/eller gulrotkake!

Gammel 08-04-11, 19:07   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her kjenner jeg at jeg må stille meg opp i slurveslomserekka sammen med Divine og Pøbelsara. Nå er ikke jeg noen stor kakemoms uansett, men det har faktisk aldri slått meg å ikke spise kaker pga muligens manglende hygiene. Såpass bakterier tåler jeg.

Og kremkaker: man smaker da om kremen er sur?

Gammel 08-04-11, 19:34   #43
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ler så jeg griner her... Kaker stekes på 160 - 225 grader. Tror ikke så veldig mange bakterier overlever det altså. Kremkaker kan jeg gå med på at KAN være et problem, men jeg har aldri vært borti det selv - og har spist mye kaker fra forskjellige steder i mitt liv.

Brownies hadde jeg gått for!

Gammel 08-04-11, 19:55   #44
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vunnet i noe kakelotteri så det har ikke vært noe problem (tror ikke jeg har tatt lodd heller).

Men jeg har da kjøpt kakestykker på både sjakkturneringer, og på kakesalg på skole og barnehage. Jeg har til og med spist kake folk har tatt med på jobb.

Mange her virker vel hysterisk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 20:30   #45
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser andres hjemmelagde kaker på f.eks. skolearrangementer, og de få gangene vi har vunnet i kakelotteri har kakene sett fine og innbydende ut, og vi har fullstendig fryktløst fortært dem uten å bekymre oss for kjøkkenhygienen hos de som har bakt. Men jeg må innrømme at når jeg ikke vet hvor kaker kommer fra, betyr presentasjonen litt ekstra. De bør se delikate ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:22   #46
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg vil tro vaniljekaka som du kan søke frem her inne er god som utlodningskake. Den lager du i stor langpanne, så kan du dele den i to passelige biter for utlodning.

Jeg har pleid å lage "brett" av pappeskebunn kledd med aluminiumsfolie.

Jeg spiser gladelig kaker som ser ordentlige ut fra kakelotteri/utsalg. Kremkaker er jeg enig i er en dårlig ide, men det er jo fordi de fort blir sure om de ikke står kaldt hele tiden.
Jeg må innrømme at jeg har liten tiltro til at folk som har så uhygieniske forhold hjemme som noen beskriver over, klarer å lage en kake som ser presentabel og god ut. :fordomsfull:

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:43   #47
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mulig jeg er naiv, men jeg tror nå at folk flest er rimelig hygieniske av seg.

Det tror jeg også! I bhg har vi med kaker på ulike fester (FN dagen osv) og jeg spiser der. Kjøper også kaker på ulike 17. mai arrangement på skolen.

Tror ikke det er vanlig med kakelotteri her, i så fall er det ferdigbakte kransekaker fra baker så vidt jeg vet.

Jeg ville laget en sjokoladekake, muffins eller en god formkake.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:12   #48
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ler så jeg griner her... Kaker stekes på 160 - 225 grader. Tror ikke så veldig mange bakterier overlever det altså. Kremkaker kan jeg gå med på at KAN være et problem, men jeg har aldri vært borti det selv - og har spist mye kaker fra forskjellige steder i mitt liv.

Brownies hadde jeg gått for!

Ja men så flott at noen av oss kan bidra til at du får deg en god latter

Jeg synes det er litt nedlatende av deg, men jeg overlever. Og jeg ler ikke.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:15   #49
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja men så flott at noen av oss kan bidra til at du får deg en god latter

Jeg synes det er litt nedlatende av deg, men jeg overlever. Og jeg ler ikke.

Å påstå at man blir syk av kaker stekt i en ovn er fullstendig urealistisk, og da må jeg få lov til å le. Jeg ler absolutt ikke av allergier, for det vet jeg at kan være svært så reelt og fryktelig kjedelig for dem som har det.

Til sammenligning er jeg fullstendig livredd for mus og har opplevd å møte ei mus i skogen og stå panikkslagen på stien og vente på at musa skal gå vekk... Folk ler selvsagt av denne totalt idiotiske redselen som ikke bunner i noe fornuftig (hva skal liksom den musa gjøre meg?), men jeg opplever dem ikke som nedlatende likevel. Det er jo jeg som er tåpelig, ikke dem som ler.

Gammel 08-04-11, 22:17   #50
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å påstå at man blir syk av kaker stekt i en ovn er fullstendig urealistisk, og da må jeg få lov til å le. Jeg ler absolutt ikke av allergier, for det vet jeg at kan være svært så reelt og fryktelig kjedelig for dem som har det.

De allsr fleste kaker bearbeides etter de har vært i ovnen, og da holder det ikke 180-200 grader.
Ha nå heller respekt for at noen av oss er litt mer forsiktige enn andre.

Gammel 08-04-11, 22:20   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De allsr fleste kaker bearbeides etter de har vært i ovnen, og da holder det ikke 180-200 grader.

Men hva er du redd for? Noen baskelusker? HIV?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:21   #52
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

For meg er dette langt over forsiktig og over grensa mot hysterisk. Men akkurat som du sikkert ikke misliker meg som person fordi jeg er hysterisk redd for mus, misliker ikke jeg dere som jeg oppfatter som hysterisk redd for bakterier/virus. Jeg bare ler litt - og så ler jeg litt av mitt eget hysteri på toppen.

Gammel 08-04-11, 22:26   #53
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men hva er du redd for? Noen baskelusker? HIV?

Jeg er absolutt ikke redd for HIV Jeg kan litt mer om smitteveier enn som så.

Jeg er selv veldig, veldig nøye på hygiene, både i forhold til basselusker og i forhold til kryssforurensning.
Jeg vet at ikke alle er det (se nå bare på alle norotrådene her inne, hvor forskjellig folk forholder seg, og ikke minst dette med når man er klar for å gå ut i verden etter endt sykeleie) og da frister det rett og slett ikke å spise en kake jeg ikke vet opprinnelse til.
Når man også vet hvilke epidemier med Noro og matforgiftning det har vært på Hurtigruta, hoteller, sykehus osv,- ja da tenker jeg at kanskje ikke riktig alle forholder seg til potensiell smitte slik jeg gjør, og det får meg til å avstå.

Gammel 08-04-11, 22:26   #54
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Takk for tips, det ble sitronkake og muffin.

Jeg er nok heller ikke så nøye, spiser kake jeg ikke vet opphavet av.
Men blir nok litt ødelagt av fp, kommer jo til å tenke på uhygieniske kjøkken fremover.

Sist redigert av Nelly : 09-04-11 kl 01:39.
Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 00:35   #55
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Nextlife - du har min støtte :-) Både mtp allergier og hygiene, er jeg skeptisk til kaker jeg ikke vet opphavet til. Det er stooor forskjell på hygienen til folk........Feks den eldre garde har ikke samme forhold til håndvask som oss..... Jeg er skeptisk hos bestemor også jeg ..... Men hun kommer ut av badet i det det skyller ned, og går til kjøkkenet og kokkelerer.... Og hun lager de lekreste delikate kaker til selskaper osv.

Gammel 09-04-11, 09:36   #56
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet nå ikke om jeg vil kalle det hygienehysteri, men jeg synes det er litt uappetittelig med disse utlodningskakene. De fleste synes det er fint at bakerier har reglement å forholde seg til (det er vel Mattilsynet som har oppsynet med det), og kakeutlodninger er jo utenfor dette. Jeg synes ikke det er rart at mange synes det er ubehagelig å skulle spise noe som kan være laget på et hvilket som helst kjøkken, av mennesker man ikke aner hvem er.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 11:36   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noen tro på at alle som jobber i bakerier og på restaurantkjøkken er 100% hygieniske heller, jeg da.

Gammel 09-04-11, 11:47   #58
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mulig jeg er naiv, men jeg tror nå at folk flest er rimelig hygieniske av seg.

Dessverre har jeg sett flere eksempler på det motsatte. Både i jobben og privat.

Sist jeg sjekket kan man bruke utstyr som ikke rengjort skikkelig, ta på bakevarene med urene hender etterpå at det er stekt og glasuren blir ikke varmebehandlet og er dermed en kilde til smitte. Jeg syns ikke at det er hysterisk at man ikke vil spise kaker man ikke aner noe om hva slags hygiene det er i hjemmet det bakt i er. Jeg har personlig sett en person som aldri vasker hendene etter toalettbesøk og er generelt urenslig, bake kremkake til utlodding. Vedkommende klasset på kremen med bare hendene. Kaka så fin ut ferdig men den som spiser den blir garantert syk. Jeg kaller det ikke hysterisk å ta noen enkle forhåndsregler for å slippe å bli syk.

Gammel 09-04-11, 13:29   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Æsj.

Gammel 09-04-11, 18:41   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg har personlig sett en person som aldri vasker hendene etter toalettbesøk og er generelt urenslig, bake kremkake til utlodding. Vedkommende klasset på kremen med bare hendene. Kaka så fin ut ferdig men den som spiser den blir garantert syk. Jeg kaller det ikke hysterisk å ta noen enkle forhåndsregler for å slippe å bli syk.

Det var vel å overdrive litt... Hvis personen ikke er smittsom med noe skikkelig smittsomt noe, så er jo det ganske usannsynlig, da.

(ekkelt som bare rakkern, da)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.