Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvordan virker Ryanair?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-11, 21:32   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan virker Ryan air?

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

-komforten er som på en dårlig buss. hvor det er stappet inn maksimalt med seter.

-alt koster ekstra, MYE ekstra, fra en kopp kaffe til et glass vann. Bagasje er til for å flå passasjererne på. Og etter de siste regelendringene: ALT du har i hendene når du går om bord skal det betales ekstra avgift for! Glemte du det da du bestilte, koster det selvsagt 3 ganger så mye ved gaten.

-flyplassene deres er billige flyplasser langt ute i ødemarken (Oslo er f eks på Torp, Sandefjord...) som det oftest koster mye å komme seg til/fra

?

Helt uenig i disse punktene.

Jeg reiser mye, mest store ikke-charter selskaper, men har reist en del med Ryan Air også, og kjenner meg ikke igjen i det du skriver her.

Jeg har opplevd dårlig beinplass én gang, og da reiste vi til London rett før jul. De andre gangene har det vært like god plass som på et hvilket som helst SAS eller Norwegian fly.

Mat og drikke ombord koster like mye som på et SAS fly, og utvalget er større og bedre enn både hos SAS og Norwegian.

Flyplassene er ikke i eller like ved hovedstedene, men ofte nær andre byer, noe som absolutt kan være fra fordel. Vi reiste til Newcastle med Ryan Air i høst, og flyplassen var 15min med t-bane fra sentrum. Reiser man til Frankfurt med Ryan Air er man ganske langt unna byen, men ganske nær andre byer, man er slettes ikke i gokk. Alle gangene jeg har flydd og undersøkt mulighetene å fly med Ryan Air har det vært utrolig bra kommunikasjon fra / til flyplassene. Det er flyplasshoteller, shuttlebusser, leiebilstasjoner +++ som gjør det lett å komme dit.

Det er korrekt at de plusser på store summer på den "opprinnelige" prisen, men som regel er det mye rimeligere uansett. Bagasjebestemmelsene er rigide, men lette å forholde seg til når man først har lest seg opp.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 21:33   #22
ORG
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

-Mens atter andre bor ute i \"ødemarken\" og synes det er helt topp å reise fre f.eks Rygge rett borti veien fremfor store uoversiktelige Gardermoen.
Ikke uoverkommelig å komme seg til sentrale London fra Stansted heller.
Viktigst for meg på husmorshoppeferie er pris, og selv med avgifter har jeg reist tur-retur for under 500 inkl ett kolli hjem. Husker ikke nøyaktig pris for sist reise er en stund siden, men overraskende billige og ukompliserte turer har det vært.

Selvfølgelig, hva som er ødemarken avhenger av mange ting. Jeg tok utgangspunkt i \"i forhold de de mest folkerike strøk\", men bor man annerledes enn flertallet, må man også vurdere annerledes. I Oslo er for øvrig i forholdene verst, ikke i London heller, men hva med f eks Barcelona? Når folk faktisk oppdager at de befinner seg på en flyplass 15 mil fra Barcelona og har to valg, taxi eller først en buss inn til en annen by, så et tog som går noen ganger pr dag, forstår jeg godt om folk føler seg lurt. Så mitt poeng: SJEKK flyplassen nøye, og finn ut om plasseringen (og transportmuligheten/-prisen) er OK i forhold til billettprisen og dine ønsker for hvor du vil starte/slutte turen.

Og, helt enig: Er pris det altoverskyggende, er selskap som Ryanair oftest helt i tet, ofte hestehoder foran andre. Så må man vurdere fordeler mot ulemper. Hva som veier tyngst er til sist ens egen avgjørelse. Det er jo derfor noen velger Ryanair gang på gang, andre er skeptiske før første tur og avvisende etterpå.

Mitt poeng var ikke å fortelle at Ryanair er et dårlig selskap. Mitt poeng var å fortelle hva man kan vente, i tillegg til (sannsynligvis) laveste flypris noenlunde fra A til B og tilbake. Synes man dette står i forhold til hverandre er Ryanair helt OK selskap det.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 21:37   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan virker Ryanair?

Man må jo alltid sjekke hvor flyplassene faktisk ligger. Det heter liksom Oslo selv om man lander på Torp eller Rygge.

Gammel 17-02-11, 21:45   #24
ORG
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Helt uenig i disse punktene.

Uenige kan vi gjerne være, og for HI tror jeg det er en fordel - så kommer flest mulig syn til uttrykk.

Min egen erfaring er likevel at det er TRANGT ombord på Ryanairs fly, og det er et etterrprøvbart faktum at selskapet både har maksimalt antall seter og lavere krav til benplass enn så mange andre selskaper. Noe jeg selv har funnet ut er ikke bare teori, men også i høyeste grad merkbart i praksis

At ALT koster ekstra er også et etterprøvbart faktum. Det behøver ikke å bety dyrere sluttpris, og DET har jeg heller ikke påstått. Men jeg fastholder fremdeles at alt koster ekstra!

Utvalget er sikkert bedre, men mat og drikke (av heller dårlig kvalitet, innrømmet) har jeg faktisk aldri betalt for hos SAS, hos Ryanair har jeg derimot blitt flådd for en kopp te.

Sentralt/usentralt har jeg tatt opp i to andre innlegg, og jeg gjentar ikke meg selv her.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 22:04   #25
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper aldri hverken mat eller drikke ombord på Ryanair. Mannen min på 190cm sliter litt om vi blir sittende på de trangeste plassene, men han klarer da fint det så lenge han får sitte mot midtgangen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 22:57   #26
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

...men skulle eg ha ein personleg grunn til å la vera å fly med Ryanair må det vera at sjefen er ein dust.

Gammel 17-02-11, 22:59   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Man må jo alltid sjekke hvor flyplassene faktisk ligger. Det heter liksom Oslo selv om man lander på Torp eller Rygge.

Eller Gardermoen.

Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 00:55   #28
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har lest alt Elin har skrevet i tidligere tråder om arbeidsforhold osv. Noe av det er ille og annet av det er bare at de er bortskjemte i flybransjen (alle vi andre betaler utdannelsen vår selv, f.eks.)

Excuse me, bortskjemte i flybransjen?? Hva mener du?

Flyvertinne er ingen UTDANNELSE, Tjorven. Det er et kurs i regi av arbeidsgiver. Dvs. opplæring for å kunne utføre jobben i den stilling man er ansatt . Jeg kan liste side opp og side ned med yrker hvor man faktisk får OPPLÆRING på arbeidsplassen dersom man er ny - uten å betale for det.

Gammel 18-02-11, 01:20   #29
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så ufattelig betryggende å vite at de som skal ivareta min sikkerhet i luften ikke har utdannelse, men et kurs, Elin. Jeg kjenner tryggheten slå i mot meg, så gni det gjerne inn. :skal fly neste helg, med SAS:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 01:23   #30
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er så ufattelig betryggende å vite at de som skal ivareta min sikkerhet i luften ikke har utdannelse, men et kurs, Elin. Jeg kjenner tryggheten slå i mot meg, så gni det gjerne inn. :skal fly neste helg, med SAS:

Du kan føle deg HELT trygg

Gammel 18-02-11, 01:36   #31
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både LO og YS oppfordrer til boikott av RyanAir, blant annet fordi de nekter de ansatte å organisere seg. Jeg ønsker ikke at mine penger skal gå til et selskap som nekter sine ansatte det jeg mener er en grunnleggende rettighet.

Gammel 18-02-11, 01:39   #32
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Både LO og YS oppfordrer til boikott av RyanAir, blant annet fordi de nekter de ansatte å organisere seg. Jeg ønsker ikke at mine penger skal gå til et selskap som nekter sine ansatte det jeg mener er en grunnleggende rettighet.

Indeed. Det er mye jeg glatt overser men et sted går grensen, med Ryan Air er det ikke vanskelig med full boikott.

Gammel 18-02-11, 01:42   #33
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Indeed. Det er mye jeg glatt overser men et sted går grensen, med Ryan Air er det ikke vanskelig med full boikott.

Veldig lett å boikotte Ryanair.

Gammel 18-02-11, 07:36   #34
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

er det bare jeg som har sett den dokumentaren om sikkerhet hos ryanair? Og hvordan de utdanner flyvertinnene samt hvor mye flypersonellet jobber??

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:04   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det der er det eneste argumentet som gjør at jeg kjenner at boikottmuskelen begynner å strekke på seg.

Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:45   #36
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge du er fullt klar over hele dealen, synes jeg Ryanair er helt kurant å fly med. Jeg synes også de er en usympatisk arbeidsgiver, men fra en passasjersynsvinkel synes jeg ikke de er særlig problematiske. Det er billig å være firkanta, derfor er de firkanta. Firkanta er lett å forholde seg til, i hvert fall for sånne som meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:55   #37
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Firkanta er lett å forholde seg til, i hvert fall for sånne som meg.

Firkanta er lett å forholde seg til så lenge det ikke oppstår uregelmessigheter som forsinkelser, kansellerte fly, ikke varslede kansellerte fly osv. Da er det ganske kjipt å ha valgt det firkanta alternativet.

Gammel 18-02-11, 11:06   #38
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg har flydd mye med RyanAir, og har opplevd forsinkelse/kansellering én gang. Da var det teknisk feil på flyet som skulle ta av fra Rygge, og det kunne ikke brukes på den flighten. RyanAir valgte da å fly inn et annet fly fra Dublin, og vi var på vei 2-3 timer etter planlagt avgang. Dette er selvsagt bare et enkeltstående eksempel, men det forteller i hvert fall noe om at ikke RyanAir alltid toer sine hender ved problemer.

Gammel 18-02-11, 11:09   #39
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg har flydd mye med RyanAir, og har opplevd forsinkelse/kansellering én gang. Da var det teknisk feil på flyet som skulle ta av fra Rygge, og det kunne ikke brukes på den flighten. RyanAir valgte da å fly inn et annet fly fra Dublin, og vi var på vei 2-3 timer etter planlagt avgang. Dette er selvsagt bare et enkelstående eksempel, men det forteller i hvert fall noe om at det ikke RyanAir alltid toer sine hender ved problemer.

Argh, to skrivefeil, og jeg får feilmelding når jeg forsøker å redigere.

Edit: Og der fikk jeg det til. *puster ut*

Gammel 18-02-11, 11:12   #40
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

For øvrig kjøper jeg alltid Priority Boarding. Det koster 40 kr hver vei, og er definitivt verdt det for å slippe å stå i boardingkø, samt få velge fritt blant seteplasser når jeg kommer inn i flyet. Spesielt når jeg reiser med små barn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.