Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er velskapt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-10, 11:54   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er velskapt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror bare det er en måte å "bekrefte" det folk sier, altså si seg enig i at de har gjort det riktige (for seg). "Jasså, så dere har tatt et valg - ja, da sier jeg noe som tyder på at jeg mener dere har gjort et godt valg." Javisst er det en forslitt frase, men det er virkelig ikke lett å alltid skulle finne på noe originalt å si. (Ikke har man noen garanti for at folk ikke blir fornærmet da heller! )

Joa, men akkurat for oss så er det jo faktisk ikke vårt valg at vi ikke får flere. Den beslutningen er tatt av legene. Det kan selvsagt ikke alle vite, men jeg har fått denne frasen servert av mange som gjør det også. (som trøst, muligens?) Nå er det jo selvsagt mitt problem at jeg blir fornærmet/sår/satt ut av slike kommentarer, jeg mener ikke at alle andre skal innrette seg etter meg.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg blir så sliten av alle disse må-ikke-si-greiene-i -fare-for-å-såre-sarte-sjeler-greiene. Når man kommer med kommentarer som de som kommer frem i denne tråden er det vel sjelden av troillskap eller for å være ondskapsfull eller slem. Man vil bare si noe hyggelig for å bekrefte en fin situasjon, men så legges det så mye mer i ordene av den som får de.

Vel, jeg startet denne tråden fordi jeg var usikker på hva den enkelte la i begrepet. At jeg er en sart sjel er da forsåvidt utenfor diskusjonen. At jeg legger noe vondt og vanskelig i begrepet er selvsagt ingen andres problem, men jeg var som sagt usikker på hva som mentes. At du synes det er vanskelig å vite hva som er korrekt å si er da vitterlig ikke heller mitt problem.

Gammel 17-12-10, 18:14   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Vel, jeg startet denne tråden fordi jeg var usikker på hva den enkelte la i begrepet. At jeg er en sart sjel er da forsåvidt utenfor diskusjonen. At jeg legger noe vondt og vanskelig i begrepet er selvsagt ingen andres problem, men jeg var som sagt usikker på hva som mentes. At du synes det er vanskelig å vite hva som er korrekt å si er da vitterlig ikke heller mitt problem.

Jeg synes bare man kan ta på seg de positive brillene og ta slike utsagn for det positive det faktisk er.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 18:55   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bare man kan ta på seg de positive brillene og ta slike utsagn for det positive det faktisk er.

Klart, og det er jo hyggelig for deg at du klarer det.

Gammel 17-12-10, 19:40   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hvis jeg sier "Han negeren der borte var jammen kjekk!", så skal den såkalte negeren ta det som det positive det er ment som - uansett hva han måtte føle rundt begrepet "neger"? Fordi det er positivt ment? Den type oppfordring synes jeg havner i samme kategori som det å be folk som ser noe de synes er etisk sett betenkelig (f.eks Nanny 911) bare skru av TV, hvis man synes det er så dumt. Men jeg er enig i at positive briller kan være kjekt å ha med seg, altså.

Jeg skjønner godt at folk som skriver at de har fått et velskapt barn i avisa kun mener dette positivt, at de ikke nødvendigvis av den grunn mener at barnet som mangler en hånd eller hørsel er vanskapt. Jeg synes allikevel en diskusjon rundt begrepsbruk er både viktig og riktig, og bringer verden litt videre. Men så skal jeg innrømme at den type ting er viktige for meg. Jeg sier for eksempel aldri "alkoholiker" eller "narkoman" om noen heller, fordi jeg synes det i for stor grad helhetlig definerer personen. Små justeringer kan i mange tilfeller gi uttrykk for en holdning, og gi positive ringvirkninger. I hvilke saker det bør gjøres kan sikkert diskuteres. Jeg synes ikke "velskaptdiskusjonen" er overflødig.

Gammel 18-12-10, 02:21   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Så deilig det må være å tro at ting er så enkelt bestandig.

Det er jo akkurat de komentarene som er godt ment som en "ikke har lov" å reagere på som en "må se positivt på" osv som er aller vondest.

Hvorfor er det de mest sårbare som skal måtte ta på seg de positive brillene? Burde ikke vi andre forsøke å forstå heller enn å bebreide dem for å ha forlite positive briller.

Jeg har vært der, jeg har grått stille for meg selv, og ikke hatt lov å reagere på "snille komentarer", de slemme komentarene var langt mindre vonde enn de "snille".

Jeg har ikke hjertet på utsiden lenger, men følelsen kan jeg ta frem når som helst jeg måtte ønske.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 14:16   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Så deilig det må være å tro at ting er så enkelt bestandig.

Det er jo akkurat de komentarene som er godt ment som en "ikke har lov" å reagere på som en "må se positivt på" osv som er aller vondest.

Hvorfor er det de mest sårbare som skal måtte ta på seg de positive brillene? Burde ikke vi andre forsøke å forstå heller enn å bebreide dem for å ha forlite positive briller.

Jeg har vært der, jeg har grått stille for meg selv, og ikke hatt lov å reagere på "snille komentarer", de slemme komentarene var langt mindre vonde enn de "snille".

Jeg har ikke hjertet på utsiden lenger, men følelsen kan jeg ta frem når som helst jeg måtte ønske.

Jeg er verken naiv, følelseskald eller idiot og tror ikke at ting er enkelt bestandig.
Av erfaring vet jeg fakisk at ting ikke er er enkelt, jeg har møtt på min del av fordommer, bedrevitere og ondskapsfulle mennesker i situasjoner knyttet til min yngste som har noen helsemessige utfordringer.
Likevel mener jeg å kunne se forskjell på folk som er åpenlyst slemme og folk som sier ting beste mening, men der det de sier kanskje høres rart, fordommsfullt eller stigmatiserende ut.
Jeg tenker at man kan beskytte seg selv og sine såre følelser med å faktisk gi disse en sjanse ved å ta ting i beste mening.
Man kan ikke styre hva og hvordan andre sier ting, men man kan bestemme hvordan man selv vil oppfatte det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 19:02   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa, men akkurat for oss så er det jo faktisk ikke vårt valg at vi ikke får flere. Den beslutningen er tatt av legene. Det kan selvsagt ikke alle vite, men jeg har fått denne frasen servert av mange som gjør det også. (som trøst, muligens?)

Som trøst, ville jeg tenke, dersom det er opplagt for vedkommende at dere ikke har valgt det selv. I utgangspunktet kan jeg tenke meg at de fleste antar at dere har valgt selv å ikke få flere (ettersom forholdsvis få velger å få flere barn enn dere har). I begge tilfeller tenker jeg at det høyst sannsynlig er hyggelig ment, og jeg greier ikke helt å se at det skal kunne tolkes som noe som er ment negativt heller, uten at man er veldig vrang. Ikke fordi det er en så fantastisk smart og snill ting å si, men fordi det er en så vanlig ting å si, og, som sagt, det er ikke så lett å finne på noe eget-uttenkt å si i enhver situasjon. (Særlig ikke en situasjon som man i utgangspunktet ikke har så sterke meninger om, for eksempel hvor mange barn mer eller mindre perifere bekjente har.)

Nå er det jo selvsagt mitt problem at jeg blir fornærmet/sår/satt ut av slike kommentarer, jeg mener ikke at alle andre skal innrette seg etter meg.

Neida. Og jeg mener ikke at du øyeblikkelig skal begynne å føle annerledes heller. Jeg bare sier hva jeg mener og hvor jeg eventuelt er uenig eller oppfatter ting på en annen måte. (Men hvis du ofte blir såret og lei deg over at folk sier ting som egentlig er godt ment, og som ikke engang er spesielt slemt formulert, så kan det jo hende det hjelper litt å prøve å tolke folk litt annerledes? Jeg er helt for å være vrang hvis man har glede av det ( ), men hvis det er en belastning, blir det noe litt annet.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.