Sv: Hva er velskapt?
Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.
Den brukes jo ikke om en selv når man sier "Det er bra dere stopper med tre, de skal følges opp også"? Jeg skjønner at det er godt ment, men for meg virker det som et skjult budskap med at vi blir oppfattet som makset ut med omsorgsevne. 
Jeg tror bare det er en måte å "bekrefte" det folk sier, altså si seg enig i at de har gjort det riktige (for seg). "Jasså, så dere har tatt et valg - ja, da sier jeg noe som tyder på at jeg mener dere har gjort et godt valg." Javisst er det en forslitt frase, men det er virkelig ikke lett å alltid skulle finne på noe originalt å si. (Ikke har man noen garanti for at folk ikke blir fornærmet da heller! )
Litt som at dersom noen har x antall gutter, og så får en jente - da vil jeg sikkert si noe hyggelig om det at det er en jente. "Så koselig med en lillesøster til gutta," liksom, eller "Så morsomt at dere får prøvd det også, gutter vet dere jo at dere kan," eller noe sånt, litt avhengig av hvor godt jeg kjenner dem. Og hvis det neste barnet er en gutt, vil jeg si noe hyggelig om det. "Tenk så morsomt med enda en gutt," eller "ja, dere lager jo så fine gutter, det er flott at dere fortsetter med det dere er flinke til". (Igjen, bare hvis jeg kjenner dem litt.) Alle disse utsagnene kan jo fint tolkes til at det ikke ville vært hyggelig med det motsatte kjønnet - men da synes jeg man er veldig vrang. Det er ikke så mye originalt (og ikke-fornærmende) man kan si om nyfødte barn, liksom.