|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fedrekvote
|
|
|
#22 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg er helt enig med deg i det du skriver, men akkurat dette punktet trenger ikke å være sort-hvitt. Jeg ser jo at du skriver "jeg", og det er sikkert riktig i din situasjon, men det går an å løse det på andre måter også. Da vi fikk førstemann, hadde mannen min bare 6 uker permisjon helt på slutten, men han var hjemme i noen måneder i begynnelsen fordi han var arbeidsledig. Det var fantastisk, men det ble jo mindre alenetid på ham og barnet i forhold til om han hadde hatt permisjon alene på det tidspunktet. Men han tok minst 50 % av all omsorg. Begge barna har et utrolig nært forhold til pappaen sin.
|
|
|
#23 |
|
Etylbarbital
Ikke minimumskvoten for far (fedrekvoten), nei, men han kunne tatt hele foreldrepermisjonsdelen hvis han hadde villet så lenge du hadde fått deg en jobb eller begynt å studere.
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: FedrekvoteJeg er delt i den saken her. |
|
|
|
#25 |
|
Unik
Sv: FedrekvoteSmilefjes; noe av det samme opplevde jeg. Jeg brukte mange måneder på å knytte meg skikkelig til barnet, ble vel ikke ok før etter ca 8 mnd. Så hadde jeg 2 mnd hjeme før far gikk ut i perm i 3 mnd. Det gikk fint.
|
|
|
#26 |
|
Unik
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Jeg synes ikke det skal føre til mindre tid med faren. Men jeg synes at dersom far tar ut permisjon i tillegg til den ordinære - altså ulønnet - så bør det kunne telle med i fedrekvoten. Barnet merker ikke noen forskjell på om far er hjemme med eller uten lønn. |
|
|
|
#28 |
|
Unik
Mindre enn hva da?
|
|
|
#29 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: FedrekvoteJeg er for fedrekvote, men mot en tredeling.
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Enig i det med rollefordeling i hjemmet, og bevissthet rundt dette er ofte knyttet til en jevn maktbalanse mellom kjønnene, og forventninger man har til hverandre. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: FedrekvoteJeg er jo av de som tradisjonelt har talt for valgfrihet, men gamle liberalere ser jo noen ganger at det ikke går. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Mother of Dragons
|
Og du og mannen din er helt likestilte som foreldre?
|
|
|
#33 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: FedrekvoteJeg synes det blir rart å tro at det er 10-12-14 uker med fedrekvote som avgjør hvor likestilte man blir som foreldre. Det handler vel aller, aller mest om hvordan man gjør med alle de andre ukene livet som foreldre består av.
|
|
|
|
#34 |
|
Unik
|
|
|
#35 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Helt enig. Man kan ha lang pappapermisjon uten å komme nærmere barnet enn det en far uten permisjon kommer. Jeg blir litt dårlig når jeg leser at man ikke får et like nært forhold til barnet uten pappapermisjon, det er bullshit fra ende til annen. Jeg og mannen min er totalt likestilte som foreldre. Eller; det går vel mest i hans favør, skal jeg være ærlig.
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Sv: FedrekvoteDet er ingen som sier at det er umulig for far å få et nært forhold til barnet uten lang egen permisjon. Det man sier er at det øker oddsen der den ellers ikke er så god for å få en slik utvikling. |
|
|
|
#37 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tenker at om vi skulle ha adoptert (altså at jeg hadde vært i samme sko som en mann på en måte) så hadde det for meg vært helt essensielt å ha noe permisjon for å bli kjent med barnet. Jeg hadde trengt å være alene med barnet en periode og om mannen min hadde tatt all permisjonen så hadde jeg tapt noe på det. Synes jeg. Derfor tenker jeg at det er verdifullt den andre veien også.
|
|
|
#38 |
|
maler
|
Hva mener du egentlig her?
|
|
|
#39 |
|
maler
|
Sv: FedrekvoteJeg mener i utgangspunktet at permisjonstiden er et gode for familiene og at hver familie burde få bestemme hvordan denne skulle fordeles, slik at hver enkelt familie får den løsningen som er best for seg og sine barn. Men det er mye som tyder på at dette landet ikke er helt klar for den løsningen ennå, det er da veldig mange bedrifter og mødre som hadde hindret fedrene i å være hjemme. Mange bedrifter ser på permisjon som noe herk både for kvinner og menn, og i utgangspunktet noe som kvinner driver med. Lovfestet pappaperm er arbeidsgivere etterhvert blitt vant til å forholde seg til, og den er etterhvert blitt såpass lang at de må tenke gjennom bemanningen også. Det er fint. Men jeg tror ikke dette er rotfestet nok i det norske næringslivet til at det hadde vært like greit å være far hvis hele permisjonen ble til fri fordeling igjen. Men jeg håper vi kommer dit. Og det er mange mødre som egentlig ser på fedrekvoteukene som uker hun skulle hatt, og at det er alt for strenge regler for å få dem overført til mor. Så i ennå noen år tror jeg vi trenger fedrekvoten, vi trenger at den er så lang som den er og vi trenger at den er lovbestemt. Både for at fedre og barn skal få tid sammen og for å fremme likestilling i arbeidslivet. Først når småbarnsfedre blir regnet som like ustabil arbeidskraft som småbarnsmødre og det på landsbasis fremdeles vil være minst 1/3 av permisjonstiden som tas ut av menn selv om fedrekvoten bortfaller, er vi i mål etter mine øyne.
|
|
|
#40 |
|
Shake it out!
|
Sv: FedrekvoteJeg synes fedrekvoten er ok men at tredeling er detaljstyring jeg ikke liker. Jeg synes valgfrihet er en fin ting og er glad for at jeg tydeligvis valgte et eksemplar av mannerasen som evner å knytte seg til ungene uten at han var hjemme utover fedrekvoten. (Siden det var det vi endte opp med). Dvs vi hadde jo begge fire uker sammen i begynnelsen. Men så er det kanskje litt annerledes når man adopterer? Man er mer likestilte i utgangspunktet, man har ikke amming feks så mating og eventuelt nattevåking kan deles likt.
|
![]() |
|
|