Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fedrekvote

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-10, 07:36   #41
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Fedrekvote

Tredeling gir jo en valgfri tredel. I praksis blir vel det 2/3 for mors del. Ellers, som en her over skriver, er defivitivt ikke næringslivet klar for fjerning av fedrekvoten.

Jeg tror ikke folk er klar over hvordan dette blir før fjerning av fedrekvoten blir en realitet. Det er ikke bare bare å tro at den moderne familie og dagens arbeidsliv vil sørge for nok pappatid hjemme.
Vi får vel først se det i 2014 når H/Frp sitter ved roret.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 07:59   #42
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva mener du egentlig her?

Jeg mener at hvis man vil at far skal ha tolv uker hjemme med barnet og et par ønsker å fordele det slik at mor da er hjemme feks hele den lønnede permisjonsdelen og deretter er far hjemme 12 uker eller kanskje enda mer uten lønn så skal det være greit.

Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 08:16   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo ha alenetid med barnet selv om man ikke har permisjon. Vi løste det jo som sagt ved at jeg reiste bort med eldste, dro endel ut på ettermiddagene, mannen tok med seg yngste ut alene endel osv. Nå har han normale arbeidstider da, det er jo mer problematisk om man jobber mye.

Gammel 15-11-10, 10:22   #44
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg mener at hvis man vil at far skal ha tolv uker hjemme med barnet og et par ønsker å fordele det slik at mor da er hjemme feks hele den lønnede permisjonsdelen og deretter er far hjemme 12 uker eller kanskje enda mer uten lønn så skal det være greit.

Ah da skjønner jeg hva du mener. Men de som har råd til ulønnet permisjon har forsåvidt nesten denne muligheten, bare at det er mor som må ha ulønnet perm. Fedrekvoten kan tas når som helst før barnet er tre år og trenger ikke være like etter mors lønnede permisjon så vidt jeg vet?

Gammel 15-11-10, 10:26   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ah da skjønner jeg hva du mener. Men de som har råd til ulønnet permisjon har forsåvidt nesten denne muligheten, bare at det er mor som må ha ulønnet perm. Fedrekvoten kan tas når som helst før barnet er tre år og trenger ikke være like etter mors lønnede permisjon så vidt jeg vet?

Jo - men i feks min familie så vil dette medføre at det ikke blir noen ekstra permisjon da inntektene er såpass ujevne. Det taper det hypotetiske barnet på som må tidligere i barnehage. Og prinsippet om at far skulle vært hjemme ville jo blitt innfridd.

Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 10:31   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder tredeling ser jeg hovedsaklig to problemer med det i tillegg til at det overstyrer mye av valgfriheten til familien. For det første er det ikke noe problem på samfunnsnivå at mor tar for lite av permisjonen så de ukene er unødvendig å binde opp. For det andre dette med en tredel til far - Om dette er greit kommer an på den totale permisjonslengden. Det bør være lov å velge fullamming i 6 mnd og gradvis innføring av fast føde uten å være avhengig av å velge 80% lønn, løsning med ammefri som bare fungerer for de med normalarbeidsdag og jobb nær hjemmet eller å gå på akkord med mors helse. Hvis permisjonen totalt sett blir lang nok til det, yar jeg ingen problemer med at far har en tredel forbeholdt seg. Tvert imot.

Gammel 15-11-10, 10:34   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jo - men i feks min familie så vil dette medføre at det ikke blir noen ekstra permisjon da inntektene er såpass ujevne. Det taper det hypotetiske barnet på som må tidligere i barnehage. Og prinsippet om at far skulle vært hjemme ville jo blitt innfridd.

sånn ja, da skjønner jeg enda bedre. Jeg er helt enig med deg, det burde være likegyldig hvordan man organiserer permisjonen så lenge det faktisk blir det foreskrevne antallet pappauker.

Gammel 15-11-10, 10:47   #48
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg mener at kompetente foreldre klarer å fordele permisjonen mellom seg til det beste for barnet.

Jeg er absolutt ikke glad i å være borte fra jobben. Men når jeg får barn er jeg innstilt på å yte mest mulig for barnet og hjemmet. Jeg gir god omsorg, leker, synger og koser masse med barnet. Slik er ikke samboeren min. Han klarer ikke å løsrive seg fra jobben. Han innrømmer at han synes det er både kjedelig og "slitsomt" å gå hjemme med en baby flere dager i strekk. Og han sitter mye på pcen og i telefoner. Og når jeg kommer hjem fra jobb står han i døra og overleverer babyen til meg. Han drar gjerne rett ut en tur for å få lit avveksling.

Jeg kjenner også kvinner som er som min mann. De klarer såvidt fire måneder hjemme før mannen må overta permisjonen.

Dette betyr ikke at min mann eller disse kvinnene ikke er flinke og gode foreldre. Min mann er veldig delaktig både på ettermiddagene og i helgene. Men han klarer ikke å gå hjemme med en baby flere dager i strekk. Da synes han faktisk at det er mye enklere og artigere å ha de større barna hjemme fra barnehagen i tillegg.

Den siste permisjonen valgte han å ikke ta ut fedrekvoten. Barnet fikk da kun 8 1/2 måned hjemme. Og jeg tenker slik at foreldrepermisjonen primært er tiltenkt barnet. Og når barnet har en mor som gjerne kunne tatt seg tid til disse viktige ukene i livet hans, så burde hun fått mulighet til det.

Min veninne og mannen hennes var nylig hjemme tre måneder hver med det minte barnet deres. De ønsket ikke å være hjemme lengre. Så det er ikke slik i alle tilfeller at mor ønsker å være lengs mulig hjemme.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 11:46   #49
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg ikke skjønner er hvorfor alle disse mennene som ikke orker å være hjemme med baby, ikke isteden tar ut permisjonen gradert. Fri hver fredag i ett år er jo digg for de fleste. Eller annenhver onsdag i to år!

Gammel 15-11-10, 11:49   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg blir temmelig oppgitt over alle de som syter om tvang, og tenker at når staten har gitt oss et så fint gode som et helt års permisjon, bør man tåle at de legger noen føringer for hvordan den brukes.

Jepp. Et helt års permisjon er jo masse - de kan jo formulere det som at "vi reduserer den lønnede permisjonen til 9 måneder, men fordi vi synes det er så ekstra viktig at fedre er sammen med barna sine, så tilbyr vi 3 måneder ekstra til alle fedre". Men det ville vel være politisk selvmord å ytre at man vil redusere fødselspermisjonen.

Gammel 15-11-10, 11:57   #51
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor alle disse mennene som ikke orker å være hjemme med baby, ikke isteden tar ut permisjonen gradert. Fri hver fredag i ett år er jo digg for de fleste. Eller annenhver onsdag i to år!

Det hadde vel blitt fri for pappa hver fredag mens babyen var i barnehagen. I vårt tilfeller er det desuten ikke mulig med gradert uttak siden far er ingeniør i Nordsjøen/ Stavanger, og vi bor en helt annen plass i landet.

Men vår kokrete situasjon var ikke poenget med mitt innlegg. Jeg synes bare det er synd at det er så mye fokus på at mor ikke vil gi fra seg foreldrepermisjon til far når dette absolutt ikke er tilfelle i alle situasjoner. Jeg synes derimot at det er veldig trist at samboer ikke vil ha mer permsjon.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 12:03   #52
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Det hadde vel blitt fri for pappa hver fredag mens babyen var i barnehagen. I vårt tilfeller er det desuten ikke mulig med gradert uttak siden far er ingeniør i Nordsjøen/ Stavanger, og vi bor en helt annen plass i landet.

Men vår kokrete situasjon var ikke poenget med mitt innlegg. Jeg synes bare det er synd at det er så mye fokus på at mor ikke vil gi fra seg foreldrepermisjon til far når dette absolutt ikke er tilfelle i alle situasjoner. Jeg synes derimot at det er veldig trist at samboer ikke vil ha mer permsjon.

Jeg mener ikke å diskutere din situasjon, kjenner mange med samme "dilemma". Om baby er i barnehagen, så kan barnet tas ut den ene dagen, eller ihvertfall ha veldig kort dag. Jobber man turnus kan man ha permisjon en uke eller to i ny og ne, slik man ellers tar ut ferie eller er hjemme fordi man er syk.

Selv kjenner jeg flere menn som nærmest gruet seg til permisjon. Etter å ha tatt den ut angrer de ikke et sekund, de har likt det mye bedre enn de trodde. Derfor er "tvang" bra, mener jeg.

Gammel 15-11-10, 12:08   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jepp. Et helt års permisjon er jo masse - de kan jo formulere det som at "vi reduserer den lønnede permisjonen til 9 måneder, men fordi vi synes det er så ekstra viktig at fedre er sammen med barna sine, så tilbyr vi 3 måneder ekstra til alle fedre". Men det ville vel være politisk selvmord å ytre at man vil redusere fødselspermisjonen.

Ett års permisjon er mye ja, selv om vi strengt tatt ikke har det, men det nærmer seg, er det 47 uker nå? Vi er priviligerte i dette landet som har denne muligheten, det er nok medvirkende årsak både til at barn i dette landet i så stor grad får morsmelk og at vi har så høye fødselstall i forhold til resten av Europa. Men det at vi har en god ordning betyr ikke umiddelbart at det er uproblematisk å endre på den slik at kvinner får mindre valgfrihet i forhold til hvordan de skal organisere spedbarnstid og amming. Det er viktig at far får tid med barnet sitt, men det er i mine øyne minst like viktig at mor får mulighet til å følge opp barnets ernæring de første månedene slik det er anbefalt fra offentlige myndigheter og at hun hvis hun ønsker det får noe permisjonstid med barnet etter at hun selv har kommet seg over barselkneika. Derfor synes jeg ikke man skal innskrenke den delen av permisjonen mor kan benytte seg av stort mer nå. Selv om vi fremdeles ville hatt relativt gode ordninger i verdensmålestokk om vi hadde halvert permisjonen synes jeg ikke det er noe argument for å gjøre det vesentlig vanskeligere for folk å ha omsorg for spedbarnet slik de ønsker.

Gammel 15-11-10, 12:28   #54
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg er av dem som mener dette er et element som bær være opp til familiene selv å finne ut av - ikke noe som skal tres ned over hodet på dem.

Slik jeg ser det er det også en større biologisk forbindelse mellom mødre og barn - amming, og anbefalt ammetid og evt. stress rundt dette med å gå tidlig ut i jobb, er ett element og eksempel. Jeg føler her at det blir en diskusjon rundt likestillingens grunn, og hva som skal være det Det Beste i henhold til Politisk Korrekthet. Ikke nødvendigvis hva som er beste for barnet.

Sett tilknytning til barnet tror jeg det i hvert fall for meg, slik jeg ser det i dag, hadde vært bedre å kunna hatt en del mer fri på jevnlig basis når ungene var litt eldre enn i babyfasen. For barna tror jeg også det hadde vært en bedre løsning.

Familier er forskjellig. Jobber er forskjellig. Livssituasjoner er forskjellig. Jeg tror de fleste vil klare å finne ut av dette selv.

Gammel 15-11-10, 12:32   #55
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Hva mener dere om fedrekvote? Jeg er skremt av H/Frp sitt ønske om å fjerne fedrekvoten, selv om jeg vet at det er mange på høyresiden som ikke deler oppfatningen til "nyfeminister" som Julie Brodtkorb (?), Sylvi Listhaug og Siv Jensen. Jeg er forøvrig selv tobarnsfar. Jeg ønsker fedrekvote fordi

Fjerne?
Det er snakk om valgfrihet, og snakk om at staten ikke skal styre familien på dette området. Muligheten skal være der forsatt, men hvordan man velger å utnytte den skal man bestemme selv.

Gammel 15-11-10, 12:55   #56
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har ingen her hjemme hatt permisjon noen gang, men utifra det jeg ser rundt om, ville mange men nhatt godt å bli tvunget til å være hjemme. Gjerne ved at det gis 10 uker ekstra permisjon som forbeholdes far, i tillegg til dagens uker. Men da kan ikke mor ta ut ferie og far reise på jakt altså. Det handler også om at en del fedre ( og det er vel gjerne de som IKKE vil ta ut permisjon) ikke har det fjerneste begrep om hva de vil si å "stelle hjemme" og vil ha svært godt av å tvinges til det.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 11:36   #57
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og du og mannen din er helt likestilte som foreldre?

Vi fordeler ting vi som alle andre. Men det er ingen forskjell på forholdet til nr.1 og ham, og de andre to som han jo hadde permisjon med. Vår hverdag er jobb og barn for begge to. Jeg er god på organisering, avtaler og orden. Han er god på lek, ta dem med på aktiviteter, være ute, og praktiske ting. Vi utfyller hverandre - og heldigvis for det.

Ellers fordeler vi ting mellom oss, av sykedager, oppfølging, møter, henting/bringing her og der, ting som skal gjøres i huset, et.c. Så klart gjør vi det. Vi gjorde det før vi fikk barn, og vi gjorde det så klart etterpå. Vi legger også sommerferien vår slik at vi får en uke hver med dem alene, slik at de får lengst mulig ferie. Godt for alle parter.

Hva mer kan man liksom forvente?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:07.