|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: FedrekvoteTredeling gir jo en valgfri tredel. I praksis blir vel det 2/3 for mors del. Ellers, som en her over skriver, er defivitivt ikke næringslivet klar for fjerning av fedrekvoten. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Passiv
|
Sv: Fedrekvote
Jeg mener at hvis man vil at far skal ha tolv uker hjemme med barnet og et par ønsker å fordele det slik at mor da er hjemme feks hele den lønnede permisjonsdelen og deretter er far hjemme 12 uker eller kanskje enda mer uten lønn så skal det være greit. |
|
|
|
#43 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FedrekvoteMan kan jo ha alenetid med barnet selv om man ikke har permisjon. Vi løste det jo som sagt ved at jeg reiste bort med eldste, dro endel ut på ettermiddagene, mannen tok med seg yngste ut alene endel osv. Nå har han normale arbeidstider da, det er jo mer problematisk om man jobber mye.
|
|
|
#44 |
|
maler
|
Ah da skjønner jeg hva du mener. Men de som har råd til ulønnet permisjon har forsåvidt nesten denne muligheten, bare at det er mor som må ha ulønnet perm. Fedrekvoten kan tas når som helst før barnet er tre år og trenger ikke være like etter mors lønnede permisjon så vidt jeg vet?
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Jo - men i feks min familie så vil dette medføre at det ikke blir noen ekstra permisjon da inntektene er såpass ujevne. Det taper det hypotetiske barnet på som må tidligere i barnehage. Og prinsippet om at far skulle vært hjemme ville jo blitt innfridd. |
|
|
|
#46 |
|
maler
|
Sv: FedrekvoteNår det gjelder tredeling ser jeg hovedsaklig to problemer med det i tillegg til at det overstyrer mye av valgfriheten til familien. For det første er det ikke noe problem på samfunnsnivå at mor tar for lite av permisjonen så de ukene er unødvendig å binde opp. For det andre dette med en tredel til far - Om dette er greit kommer an på den totale permisjonslengden. Det bør være lov å velge fullamming i 6 mnd og gradvis innføring av fast føde uten å være avhengig av å velge 80% lønn, løsning med ammefri som bare fungerer for de med normalarbeidsdag og jobb nær hjemmet eller å gå på akkord med mors helse. Hvis permisjonen totalt sett blir lang nok til det, yar jeg ingen problemer med at far har en tredel forbeholdt seg. Tvert imot.
|
|
|
#47 |
|
maler
|
sånn ja, da skjønner jeg enda bedre. Jeg er helt enig med deg, det burde være likegyldig hvordan man organiserer permisjonen så lenge det faktisk blir det foreskrevne antallet pappauker.
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FedrekvoteJeg mener at kompetente foreldre klarer å fordele permisjonen mellom seg til det beste for barnet. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: FedrekvoteDet jeg ikke skjønner er hvorfor alle disse mennene som ikke orker å være hjemme med baby, ikke isteden tar ut permisjonen gradert. Fri hver fredag i ett år er jo digg for de fleste. Eller annenhver onsdag i to år!
|
|
|
#50 |
|
flisespikker
|
Jepp. Et helt års permisjon er jo masse - de kan jo formulere det som at "vi reduserer den lønnede permisjonen til 9 måneder, men fordi vi synes det er så ekstra viktig at fedre er sammen med barna sine, så tilbyr vi 3 måneder ekstra til alle fedre". Men det ville vel være politisk selvmord å ytre at man vil redusere fødselspermisjonen.
|
|
|
#51 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det hadde vel blitt fri for pappa hver fredag mens babyen var i barnehagen. I vårt tilfeller er det desuten ikke mulig med gradert uttak siden far er ingeniør i Nordsjøen/ Stavanger, og vi bor en helt annen plass i landet. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Ett års permisjon er mye ja, selv om vi strengt tatt ikke har det, men det nærmer seg, er det 47 uker nå? Vi er priviligerte i dette landet som har denne muligheten, det er nok medvirkende årsak både til at barn i dette landet i så stor grad får morsmelk og at vi har så høye fødselstall i forhold til resten av Europa. Men det at vi har en god ordning betyr ikke umiddelbart at det er uproblematisk å endre på den slik at kvinner får mindre valgfrihet i forhold til hvordan de skal organisere spedbarnstid og amming. Det er viktig at far får tid med barnet sitt, men det er i mine øyne minst like viktig at mor får mulighet til å følge opp barnets ernæring de første månedene slik det er anbefalt fra offentlige myndigheter og at hun hvis hun ønsker det får noe permisjonstid med barnet etter at hun selv har kommet seg over barselkneika. Derfor synes jeg ikke man skal innskrenke den delen av permisjonen mor kan benytte seg av stort mer nå. Selv om vi fremdeles ville hatt relativt gode ordninger i verdensmålestokk om vi hadde halvert permisjonen synes jeg ikke det er noe argument for å gjøre det vesentlig vanskeligere for folk å ha omsorg for spedbarnet slik de ønsker.
|
|
|
#54 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FedrekvoteJeg er av dem som mener dette er et element som bær være opp til familiene selv å finne ut av - ikke noe som skal tres ned over hodet på dem.
|
|
|
#55 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fjerne?
|
|
|
#56 |
|
can-jur
|
Sv: FedrekvoteNå har ingen her hjemme hatt permisjon noen gang, men utifra det jeg ser rundt om, ville mange men nhatt godt å bli tvunget til å være hjemme. Gjerne ved at det gis 10 uker ekstra permisjon som forbeholdes far, i tillegg til dagens uker. Men da kan ikke mor ta ut ferie og far reise på jakt altså. Det handler også om at en del fedre ( og det er vel gjerne de som IKKE vil ta ut permisjon) ikke har det fjerneste begrep om hva de vil si å "stelle hjemme" og vil ha svært godt av å tvinges til det.
|
|
|
|
#57 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Vi fordeler ting vi som alle andre. Men det er ingen forskjell på forholdet til nr.1 og ham, og de andre to som han jo hadde permisjon med. Vår hverdag er jobb og barn for begge to. Jeg er god på organisering, avtaler og orden. Han er god på lek, ta dem med på aktiviteter, være ute, og praktiske ting. Vi utfyller hverandre - og heldigvis for det. |
|
|
|
![]() |
|
|