|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
Se resultatene: Hadde du dratt i spaken? | |||
Jeg hadde nok dratt i spaken uten å være stresset, TV-folkene vet nok hva de gjør |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 1,40% |
Jeg tror jeg hadde avbrutt med det samme forsøkspersonen sa nei |
98 | 68,53% |
Jeg hadde dratt i spaken og jukset med å si det riktige svaret ekstra høyt |
1 | 0,70% |
Jeg hadde dratt i spaken, jeg hadde hele tiden tenkt at det bare var tull |
9 | 6,29% |
Jeg hadde dratt i spaken, men jeg hadde ikke likt det |
2 | 1,40% |
Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort |
31 | 21,68% |
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Leser
|
![]() Sv: Er du ulydig?
Ja, OK, da misforsto jeg deg.
![]() |
#62 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er du ulydig?Det er jo ingen som ser spørsmålet mitt:
![]() |
![]() |
#63 |
Sviiisj!!
|
Hva mener du? At de fikk beskjed om at de ville bli bedt om å gi støt i forsøket? Jeg tror de bare fikk beskjed om at det var et læringseksperiment. Dette er jo grunnen til at denne typen eksperimenter ikke blir gjennomført lenger. Det er for uetisk å lure personer til å gjøre ting som går på akkord med deres verdier. Noen av Milgramdeltakerne var angivelig takknemlige for å ha deltatt, og følte at de hadde lært noe svært nyttig om seg selv om menneskeheten. Men likevel.
![]() |
#64 |
Bedreviter
|
Nemlig. En viktig regel i morderne forskning er jo at man ikke skal skade forsøkspersonene sine, og det kan man vel si at ble gjort på flere plan i Milgrams ekseriment, så nei; dette hadde nok ikke passert som god forskning i dag. Det betyr ikke at resultatene av forskningen er ugyldig eller ikke har verdi fremdeles. Det betry bare at de er vanskelige å gjenskape. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er du ulydig?Det jeg lurer på er som følger: Du har sagt deg villig til å delta på et forskningseksperiment. Du får vite at du skal påføre en annen person støt/sterkt ubehag. Hva skjer med de personene som på dette tidspunktet sier "nei, det vil jeg ikke være med på"?
![]() |
![]() |
#66 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Er du ulydig?Jeg tror vi alle kan manipuleres til å skade andre. Det er ikke slik at det finnes onde mennesker med onde personligheter som gjør slike ting. Vi har det alle i oss, hvis vi bare blir presset nok. Milgram gjorde jo sitt studiet på bakgrunn av alt det som hadde skjedd under krigen, hvordan var det mulig at så mange vanlige mennesker kunne gjøre andre så vondt, nazister av ulike slag, vakter i konsentrasjonsleire osv. En kan kanskje godta at Hitler var ond, men alle de andre kan vel ikke også ha vært det?
![]() |
#67 |
Bedreviter
|
Nå vet jeg ikke hva som var kriteriene i denne dokumentaren, men Milgrams forsøkspersoner fikk ikke informasjon på forhånd om hva de skulle gjøre, og der fullførte 65 % av forsøkspersonene helt til 450 V, som var siste spake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du ulydig?Jeg kjenner til Milgrameksperimentet, og ville derfor ikke vært med på noe slikt.
![]() |
#69 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er nettopp dette som forvirrer meg. Jeg tror virkelig ikke at jeg hadde klart å gjøre dette, men når så mange gjør det, så er det jo mulig at jeg også hadde gjort det. Og det skremmer vettet av meg.
![]() |
![]() |
#70 |
Bedreviter
|
I Milgramstudien var det ingen av forsøkspersonene som trakk seg før 300V. Det er skremmende og deprimerende når man tenker over det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du ulydig?Det store spørsmålet i denne settingen er egentlig: Er vi like konforme og "lydige" i dag som for 60 år siden?
![]() |
#72 |
Mother of Dragons
|
Det kan godt være at akkurat du hadde sagt nei til det, men det virket i dokumentaren som at de sa noe lignende som "ved feil spørsmål blir det gitt et svakt elektrisk støt, litt sånn som det spillet (det finnes visstnok et sånt spill), og kandidaten er informert og kan slutte når han vil"
![]() |
#74 |
Mother of Dragons
|
Akkurat det første spørsmålet ditt er jo interessant, har vi endret oss? På 60-tallet så var man jo mer autoritetstro, etter den tiden har man fått mer individualistiske holdninger, mer vanlig med sivil ulydighet etc.
![]() |
#75 |
can-jur
|
![]() Sv: Er du ulydig?Men hvor langt er man villig til å gå dersom gevinsten er stor nok?
![]() |
![]() |
#76 |
Mmm, skeptisk
Hyggelig du er
![]() |
#77 |
Møllspist fletthurpe
|
det kan jeg svare ja på..
![]() |
#78 |
Mmm, skeptisk
Kommer litt an på konteksten, men nei.
![]() |
#79 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du ulydig?Dette er noe av det mest interessante jeg noensinne har lest på et forum. Jeg aner ikke hva jeg ville gjort selvsagt. Jeg har ikke autoritetsfrykt, og jeg har empati og sunn fornuft, men jeg kan ikke sette meg i den situasjonen uten å gjøre det i praksks. Utrolig interressant, dette skal jeg lese mer om og fordøye.
![]() |
|
|