Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er du ulydig?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Se resultatene: Hadde du dratt i spaken?
Jeg hadde nok dratt i spaken uten å være stresset, TV-folkene vet nok hva de gjør 2 1,40%
Jeg tror jeg hadde avbrutt med det samme forsøkspersonen sa nei 98 68,53%
Jeg hadde dratt i spaken og jukset med å si det riktige svaret ekstra høyt 1 0,70%
Jeg hadde dratt i spaken, jeg hadde hele tiden tenkt at det bare var tull 9 6,29%
Jeg hadde dratt i spaken, men jeg hadde ikke likt det 2 1,40%
Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort 31 21,68%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-10, 23:54   #1
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Er du ulydig?

Det er interessant at de aller, aller fleste i denne tråden mener at de ville ha stoppet. Vi vet jo at det faktisk ikke er tilfellet. Det er ganske bemerkelsesverdig at vi mennesker, etter å ha levd ganske mange år av livet vårt, fremdeles ikke aner hvordan man virkelig ville reagert i gitte situasjoner.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 08:01   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Det er interessant at de aller, aller fleste i denne tråden mener at de ville ha stoppet. Vi vet jo at det faktisk ikke er tilfellet. Det er ganske bemerkelsesverdig at vi mennesker, etter å ha levd ganske mange år av livet vårt, fremdeles ikke aner hvordan man virkelig ville reagert i gitte situasjoner.

Dette pollen er jo det ultimate beviset på at selvrapportering er noe man skal være forsiktig med å stole på. Det er ikke nubbsjangs i havet for at tallet stemmer selv om det kan stemme for enkeltpersoner.

En ting jeg kom til å tenke på når jeg leste denne tråden. I mobbing er det ofte slik at det ikke er mobberen eller den som blir mobbet som er de som er hovedgrunnen til at mobbingen blir opprettholdt - det er tilskuerene, "den grå massen", de som i stillhet sympatiserer, men ikke sier noe, de som heier mobberen frem og de som tenker at det ikke er deres sak. Grupper, konformitet og det å høre på autoriteter ligger dypt i oss..

Gammel 12-11-10, 08:19   #3
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Litt av problemet er at dette eksperimentet er såpass godt kjent at mange nok ville ha stoppet mye tidligere enn ellers.

Og så spørs det nok om Milgram (og Zimbardo) ville ha fått lov til å drive på med slike eksperimenter i dag. Tror kanskje diverse etikk-komiteer hadde fått bakoversveis av dette.

Gammel 12-11-10, 08:23   #4
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Og så spørs det nok om Milgram (og Zimbardo) ville ha fått lov til å drive på med slike eksperimenter i dag. Tror kanskje diverse etikk-komiteer hadde fått bakoversveis av dette.

Dette foregår jo hver dag, selv om det ikke er kontrollert forskning akkurat. Hva tror du skjedde med Jonny Risvik for eksempel?

Gammel 12-11-10, 08:32   #5
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette foregår jo hver dag, selv om det ikke er kontrollert forskning akkurat. Hva tror du skjedde med Jonny Risvik for eksempel?

Naturligvis, det jeg mente var at dette ikke skjer i forskningsøyemed, ikke at det faktisk forekommer.

Gammel 12-11-10, 08:34   #6
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Naturligvis, det jeg mente var at dette ikke skjer i forskningsøyemed, ikke at det faktisk forekommer.

Ja, OK, da misforsto jeg deg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.