Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er du ulydig?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Se resultatene: Hadde du dratt i spaken?
Jeg hadde nok dratt i spaken uten å være stresset, TV-folkene vet nok hva de gjør 2 1,40%
Jeg tror jeg hadde avbrutt med det samme forsøkspersonen sa nei 98 68,53%
Jeg hadde dratt i spaken og jukset med å si det riktige svaret ekstra høyt 1 0,70%
Jeg hadde dratt i spaken, jeg hadde hele tiden tenkt at det bare var tull 9 6,29%
Jeg hadde dratt i spaken, men jeg hadde ikke likt det 2 1,40%
Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort 31 21,68%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-10, 09:38   #1
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: Er du ulydig?

Det store spørsmålet i denne settingen er egentlig: Er vi like konforme og "lydige" i dag som for 60 år siden?

Vi liker jo å tro om oss selv at vi er såpass velutdannende, opplyste og intelligente at vi ikke lar oss presse til å begå ugjerninger fordi en autoritet ber oss om å gjøre det.

Av den grunn kunne det vært interressant å få en gjentakelse av eksperimente til Millgram og Zimbardo, men av ovennevnte grunner kommer det neppe til å skje.

Gammel 12-11-10, 09:49   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du ulydig?

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Det store spørsmålet i denne settingen er egentlig: Er vi like konforme og "lydige" i dag som for 60 år siden?

Vi liker jo å tro om oss selv at vi er såpass velutdannende, opplyste og intelligente at vi ikke lar oss presse til å begå ugjerninger fordi en autoritet ber oss om å gjøre det.

Av den grunn kunne det vært interressant å få en gjentakelse av eksperimente til Millgram og Zimbardo, men av ovennevnte grunner kommer det neppe til å skje.

Akkurat det første spørsmålet ditt er jo interessant, har vi endret oss? På 60-tallet så var man jo mer autoritetstro, etter den tiden har man fått mer individualistiske holdninger, mer vanlig med sivil ulydighet etc.

Derfor ble Milgrams eksperiment gjentatt, av Jerry Burger i 2008. Forskjellen var at man så gjennom Milgrams resultater og så at de fleste som sa nei gjorde det rundt 150 V, det var da skuespilleren i det forsøket ropte ut og sa at han ikke ville mer, og i Burgers eksperiment så bare sjekket man om forsøkspersonen hadde gått videre eller ei, og stoppet dem. Det er skrevet masse om dette eksperimentet, og likheter og forskjeller mellom det og Milgram.

Konklusjonen var at 70% hadde gått videre etter 150 V og etter at skuespilleren hadde ropt at han ville slutte. Man vet da ikke om de hadde gått til slutten av sjokkskalaen, Milgram viste at nesten alle gjorde det om de først hadde gått over denne terskelen, men det er altså ikke vist hos Burger siden de stoppet alle før det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.