Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 00:48   #261
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Italiensk pizza er den beste :sikle:
Den norske varianten med rikelig deig og sausete fyll, er også god. Men det er nesten som to forskjellige matretter å regne

Gammel 11-02-07, 11:45   #262
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

Pizzadeigen skal ikke heves før den går i ovnen!
Mange som har alt for mye fyll på pizzaen.
Tynn bunn, minst 250 grader i ovnen og ikke så mye fyll så har man en knallpizza!

Smak og behag!

Jeg liker litt tykk bunn (ikke veldig, men sånn mellom 0,5 og 1 cm når den er ferdig stekt), bunnen skal være myk (ikke sprø), og fyllet skal være saftig og godt, og gjerne mye. Jeg bruker ofte pizzafyll fra pose fordi det får fyllet til å tykne litt (bruker karbonadedeig som utgangspunkt). Deigen skal selvsagt heves godt før steking, slik at den blir myk og deilig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 22:19   #263
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Smak og behag!

Jeg liker litt tykk bunn (ikke veldig, men sånn mellom 0,5 og 1 cm når den er ferdig stekt), bunnen skal være myk (ikke sprø), og fyllet skal være saftig og godt, og gjerne mye. Jeg bruker ofte pizzafyll fra pose fordi det får fyllet til å tykne litt (bruker karbonadedeig som utgangspunkt). Deigen skal selvsagt heves godt før steking, slik at den blir myk og deilig.

Blir sånn husmorpizza det da..nei tynn smaksrik bunn med lite fyll er det som gjelder her i huset. Pizzafyll fra pose er ivertfall fyfy!!

Gammel 19-02-07, 00:04   #264
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg lager surkål fra scratch de gangene jeg spiser det, men det er stort sett bare til jul. Det smaker veldig mye bedre enn posesurkål, og jobben består stort sett av å finsnitte kålen.

Bruk osthøvel.

Gammel 19-02-07, 00:12   #265
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Like merkelig som posehvitsaus synes jeg pizzadeig fra pose og pizzasaus fra pose/glass er. Det kan ikke være mange sekundene man sparer der.

Øh..jo. Iallefall sausen. Det tar meg nøyaktig 8 sekunder å åpne glasset å helle over.

Det tar iallefall et døgn å finkutte en masse grønnsaker og gå ut i (nabo)hagen og plukke timian, basilikum og oregano, dyrke, plukke og skvise tomater og spikke meg ei sleiv.

Gammel 19-02-07, 12:42   #266
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Øh..jo. Iallefall sausen. Det tar meg nøyaktig 8 sekunder å åpne glasset å helle over.

Det tar iallefall et døgn å finkutte en masse grønnsaker og gå ut i (nabo)hagen og plukke timian, basilikum og oregano, dyrke, plukke og skvise tomater og spikke meg ei sleiv.

Skal ikke være noe problem å lage en hjemmelaget god pizza på den tiden du klarer å steke en grandis...
saus fra glass?? neinei ikke bra!!

Gammel 19-02-07, 12:56   #267
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Skal ikke være noe problem å lage en hjemmelaget god pizza på den tiden du klarer å steke en grandis...
saus fra glass?? neinei ikke bra!!

Grandis - 15 min + forvarming ovn

Hjemmelaget -15 min steking + forvarming ovn + kutting grønnsaker + steking kjøtt + åpne tomatpure + krydre + rive ost.

JO DET ER UDISKUTABELT AT DET TAR LENGRE TID Å LAGE HJEMMELAGET

Når det er sagt- jeg lager begge deler, alt ettersom hvor god til vi har. Ungene spiser aldri ferdigpizza.

Gammel 19-02-07, 13:06   #268
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Særlig sleiv-spikkinga synes jeg erfaringsmessig er noget tidkrevende!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 21:21   #269
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En skikkelig god hjemmelaget pastasaus må koke i minst en time. For å få fram det gode og søte i tomatene. Men det som er smart er å koke en enorm kjele når man først er i gang, også fryse det ned i porsjonsposer. Man kan dessuten lage en stabel med halvstekte pizzabunner som man fryser ned, da blir hjemmelaget pizza det kjappeste av alt! Ta ut en pizzabunn fra fryseren, ta ut en pose med tomatsaus og tin den i mikroen hvis du har, klin det utover og sleng på det du vil, og stek på full styrke i bare 4-5 minutter.

Men først trenger man en søndag med dårlig vær og ingenting annet å finne på.

Gammel 19-02-07, 21:31   #270
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

En skikkelig god hjemmelaget pastasaus må koke i minst en time. For å få fram det gode og søte i tomatene. Men det som er smart er å koke en enorm kjele når man først er i gang, også fryse det ned i porsjonsposer. Man kan dessuten lage en stabel med halvstekte pizzabunner som man fryser ned, da blir hjemmelaget pizza det kjappeste av alt! Ta ut en pizzabunn fra fryseren, ta ut en pose med tomatsaus og tin den i mikroen hvis du har, klin det utover og sleng på det du vil, og stek på full styrke i bare 4-5 minutter.

Men først trenger man en søndag med dårlig vær og ingenting annet å finne på.

Bruker du den samme sausen både til pasta og pizza? Kan du legge inn oppskrift?

Gammel 19-02-07, 21:33   #271
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kan nok helt sikkert brukes til pasta også ja. Den er nydelig. Oppskriften kom fra et tv-program med Lars Barmen, jeg kan legge den inn på oppskriftsforumet.

Gammel 19-02-07, 21:55   #272
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør det samme som Lille My, og bruker samme saus til "alt". Den må koke lenge så den blir god og tykk. Er den for tykk til pastasaus så bare tynner jeg den litt.

Frossen pizzabunn og frossen saus er genialt til kjappe middager, og faktisk kjappere enn Grandis. Steketid er 7-8 minutter. Jeg bruker gjerne ferdigrevet pizzaost og ferdigoppdelt skinke. Bunnene lager jeg grove, så det er til og med sunt!

Gammel 19-02-07, 22:06   #273
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Hvis jeg skal bruke den til pasta bruker jeg forresten å tilsette litt mer smak kom jeg på, ellers synes jeg den kan bli litt smakløs (på pizzaen må den jo ikke slå ihjel toppingen). Tilsetter da litt buljong, litt basamicoeddik evt. rødvin og litt sukker.

Gammel 19-02-07, 22:09   #274
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper pizzadeig på rull :tilstår:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 22:09   #275
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flinke dere er, My og Polyanna. Dette må da jeg også klare å få tid (eller ork) til?! Jeg som er så flink til alt annet, liksom?!

Gammel 19-02-07, 22:12   #276
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Så flinke dere er, My og Polyanna. Dette må da jeg også klare å få tid (eller ork) til?! Jeg som er så flink til alt annet, liksom?!

Det er liksom samboeren min sin spesialitet dette da. :innrømmer: Men det er ikke vanskelig, det er mer det at han vil ha denne for seg selv, og kupper hele opplegget hvis jeg prøver meg ...

Gammel 19-02-07, 22:23   #277
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er liksom samboeren min sin spesialitet dette da. :innrømmer: Men det er ikke vanskelig, det er mer det at han vil ha denne for seg selv, og kupper hele opplegget hvis jeg prøver meg ...

Det er vanskelig å få tid til det. Iallefall nå.

Gammel 19-02-07, 23:33   #278
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Standard

Grandis - 15 min + forvarming ovn

Hjemmelaget -15 min steking + forvarming ovn + kutting grønnsaker + steking kjøtt + åpne tomatpure + krydre + rive ost.

JO DET ER UDISKUTABELT AT DET TAR LENGRE TID Å LAGE HJEMMELAGET

Når det er sagt- jeg lager begge deler, alt ettersom hvor god til vi har. Ungene spiser aldri ferdigpizza.

På den tiden ovnen blir varm klarer jeg å lage pizzabunnen fra grunnen av, få på sausen (som er ferdiglaget i kjøleskapet ja) legge på osten og evt det jeg vil ha oppå! 250 grader , 10 min

Gammel 19-02-07, 23:36   #279
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

På den tiden ovnen blir varm klarer jeg å lage pizzabunnen fra grunnen av, få på sausen (som er ferdiglaget i kjøleskapet ja) legge på osten og evt det jeg vil ha oppå! 250 grader , 10 min

Dæven, for en treg ovn du har.

Gammel 20-02-07, 00:00   #280
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo sausen som tar tid, da. Skal man lage den god skal man finhakke både løk, hvitløk og urter, åpne hermetikkboks, koke opp, smake til med ymse. Helst skal den jo koke lenge også. Fyllet skal også ofte hakket eller behandles på et vis. Og jeg er ikke så kjapp i hendene.

Jeg liker også å elte deigen til bunnen godt, helst 10-15 minutter (i kjøkkenmaskin).

Så derfor er løsningen med store batches som lages dann og vann helt genial!

(Og ovnen min er varm på 5 minutter)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.