Sv: Innstramming av fraværsregler
I mitt tilfelle er det ringt, sendt sms, skrevet melding, levert dokumentasjon fra fastlege og sykehus, og likevel fortsetter skolen å mase om dokumentasjon slik at de kan tilrettelegge undervisningen for sønnen min. En gutt som mest sannsynlig har pådratt seg magesår og sår i spiserrøret på grunn av bruk av smertestillende, etter skader han har pådratt seg på skolen!!! Han har tre ganger blitt innlagt på sykehus i en uke i slengen på grunn av skader han har fått på skolen (Hjernerystelse, to brudd i et kne pluss en muskelskade i en legg). Og allikevel stiller skolen seg tvilende til de opplysninger som blir gitt, og må ha en diagnose. (Mens vi står på venteliste for å komme inn på gastroskopiundersøkelse)
Nå gikk det plutselig opp for meg forleden dag at gutten har astma, og det har han hatt så lenge at jeg overhodet ikke har reflektert over at det kan gjøre at jeg ikke trenger å levere legeerklæring for hver gang. Jeg kan jo bare skylde på astmaen, i stedet for å si at beklager sønnen min klarer ikke å komme til skolen i dag, han kaster opp og har magesmerter.
Uansett undres jeg på hva all denne dokumentasjonen skal brukes til. Hva skal skolen med den? Hvordan tenker de at de skal endre skolehverdagen til det enkelte barnet på bakgrunn av en hel mengde dokumentasjon? Hjemmeundervisning? Jeg ble "truet" med hjemmeundervisning på grunn av høstens fravær, og da jeg sa ja takk så ble jeg bedt om mer dokumentasjon... For meg er det mer som en såpeopera hele greia. Og på legekontoret er de mildt sagt sure...og jeg har inntrykk av at dette går ut over den hjelpen sønnen min får/burde fått.
Og det stadige styret fra skolen gjør meg stressa og sønnen min stressa og samme hvor mye de maser så blir han ikke fortere frisk for det.
Men det kan jo hende at han bare skulker da... og at jeg skriver falske meldinger fordi jeg egentlig ikke bryr meg om sønnen min, men bare tenker på meg selv og hvordan jeg gjør livet enklest mulig for meg.
|