Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Innstramming av fraværsregler

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 09:51   #21
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Jeg har verken lagt ved, blitt spurt etter eller lagt fram vitnemål fra vgs, nei. Ikke engang da jeg søkte om - og fikk - jobb på den videregående skolen der vitnemålet ble skrevet ut.

Gammel 07-11-10, 09:53   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, i søknaden hos oss legger man ikke ved noe som helst, i rundene med intervju blir man bedt om å ta med vitnemål tom vgs. Dette er privat næringsliv.

Men er fravær på videregående spesielt prognostisk for fravær i en jobb da? Det er mange jeg kjenner, bortsett fra meg, som tok lett på å være borte fra skolen fordi det går ut over en selv, men har kjempehøy terskel for å være borte fra jobb, fordi da går det utover arbeidsgiver.

Gammel 07-11-10, 09:56   #23
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er HR hos oss som driver prosessen, så jeg vet ikke til punkt og prikke hvordan dette foregår eller hvorfor det gjøres som det gjør. Blir man ansatt blir alle vitnemål, tom vgs, lagt inn i våre systemer så bedriften kan søke ut aktuelle kandidater til prosjekter og andre profiler i bedriften. Men der jeg har vært deltagene er på vegne av avdelingen, og da har det vært noen som har meget lang erfaring fra samme type arbeid avdelingen gjør og atter andre med bachleor eller Master men færre år i arbeidslivet. Vgs blir jo ikke brukt til noe rent faglig, men man ser på fravær i de tilfeller man ikke har vedkommene inne i bedriften fra før. Fravær er en meget stor kost for bedrifter, så jeg er ikke sjokkert over at man ser på det for å si det sånn.

Ellers er jeg enig i at man endrer seg mye etter vgs, så det som står i de papirene er kanskje ikke så veldig relevant. Men har man to likeverdige kandidater, så kan jo fravær tippe lasset for den ene.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:02   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Fravær er en meget stor kost for bedrifter, så jeg er ikke sjokkert over at man ser på det for å si det sånn.

Jeg hadde også ønsket å luke ut de som hadde stort fravær fra jobb, men jeg tror ikke vitnemålet fra vgs er det som viser det eller ei.

Jeg jobbet også mye da jeg gikk på vgs, og om skolen og jobben kræsjet så prioriterte jeg jo selvsagt jobben, de hadde jo betalt meg for å møte opp, skolen gikk jo bare ut over meg selv. Som sagt, jeg kjenner flere enn meg som skulket med lett hjerte, også på universitetet, men som har superhøy arbeidsmoral. De to tingene er ikke nødvendigvis linket fordi det er to forskjellige moralske valg.

Gammel 07-11-10, 10:03   #25
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men er fravær på videregående spesielt prognostisk for fravær i en jobb da? Det er mange jeg kjenner, bortsett fra meg, som tok lett på å være borte fra skolen fordi det går ut over en selv, men har kjempehøy terskel for å være borte fra jobb, fordi da går det utover arbeidsgiver.

Jeg vil tror at dersom man søker jobb rett fra videregående vil fraværet bli lagt merke til. Når man har tatt høyere utdanning teller nok ikke vitnemålet fra videregående like mye.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-

Sist redigert av Blånn : 07-11-10 kl 10:27.
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:04   #26
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Jeg stod i fare for å ikke få vitnemål fra gymnaset fordi jeg bare så mye borte, jeg syntes det var så bortkastet tid å bruke en hel dag på noe som jeg leste meg opp på selv på et par timer. .

Hvorfor gikk du på gymnaset, da? For meg høres det ut som om det riktige for deg hadde vært å tatt det som privatist.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:05   #27
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også ønsket å luke ut de som hadde stort fravær fra jobb, men jeg tror ikke vitnemålet fra vgs er det som viser det eller ei.

Jeg jobbet også mye da jeg gikk på vgs, og om skolen og jobben kræsjet så prioriterte jeg jo selvsagt jobben, de hadde jo betalt meg for å møte opp, skolen gikk jo bare ut over meg selv. Som sagt, jeg kjenner flere enn meg som skulket med lett hjerte, også på universitetet, men som har superhøy arbeidsmoral. De to tingene er ikke nødvendigvis linket fordi det er to forskjellige moralske valg.

Du har sikkert helt rett, likevel er det altså slik at endel firmaer, og da snakker jeg ikke om de helt små heller, har dette med i beregningen sin. Dessverre. Derfor burde utgangspunktet for beregning være likt for alle.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:08   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror arbeidsgivere lurer seg selv hvis de legger for stor vekt på videregåendefravær når de skal ansette folk. Jeg forstår de gjør det når det er snakk om jobber rett etter videregående, da har man ikke så mye annen historie å vise til. Men hvis dette skal tippe lasset for en kandidat som har vært i arbeidslivet i en årrekke blir det litt snodig siden det ikke er noen sammenheng mellom fravær fra skole og fravær fra jobb i utgangspunktet med mindre dette skyldes en kronisk sykdom som fremdeles er til stede.

Jeg synes egentlig fravær på videregående burde vært som på universitetet, noen obligatoriske kurs og resten fritt. De obligatoriske kursene må man gjennom for å få godkjent, er man syk må man ta dem om igjen. Resten synes jeg burde vært fritt og med punkter for evaluering i form av dager hvor man testes eller noe sånt. Da hadde man sluppet fraværsproblematikken. Jeg valgte annerledes enn Esme, jeg har vel hele 1 dags fravær på videregående. Men jeg opplevde også mye av det som rimelig bortkastet og var en mester i å drive med andre ting. Kroppen min var dog på plass.

Gammel 07-11-10, 10:08   #29
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg vil tror at dersom man søker jobb rett fra videregående vil fraværet bli lagt merke til. Når man har tatt høyere utdanning teller nok ikke vitnemålet fra videregående like mye.

Vet du at den blunkesmileyen brukt akkurat sånn, virker utrolig nedlatende? Ja, jeg har skjønt det at det er sånn at fraværet blir lagt merke til.

Poenget er at jeg tror det er en feilvurdering, at fraværet fra vgs ikke sier noe om hvordan fraværet på en jobb vil være.

Gammel 07-11-10, 10:11   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor gikk du på gymnaset, da? For meg høres det ut som om det riktige for deg hadde vært å tatt det som privatist.

Det tenkte jeg ikke på som en mulighet da jeg var 16 år. Dessuten hadde det kostet penger.

Gammel 07-11-10, 10:12   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tenkte jeg ikke på som en mulighet da jeg var 16 år. Dessuten hadde det kostet penger.

Jeg vurderte ib-linja på katta. Da hadde jeg sluppet den evinnelige trynefaktorvurderinga i hvertfall. Men har man en far som er skoleleder så har man en far som er skoleleder og da kan man bli overtalt. Har jeg hørt.

Gammel 07-11-10, 10:16   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må jo skille mellom yrkesfag og studiespesialiserende. For en som tar førstnevnte utdanning vil fravær på videregående være alfa og omega ved søknad om lærlingplass. For en elev på stud.spes, som skal studere etter vg.skole, betyr fravær mindre. I tillegg bør man skille mellom før og nå. Nå har alle rett til vg. utdanning, og elever av Esme-typen er det ganske langt mellom. Mange har skyhøyt fravær og lærer har plikt til å gi eleven et vurderingsgrunnlag. Det vil si at man må lage nye prøver til elever som er borte, pga av skulk eller jobb - bruke av de andre elevenes og egen forberedelsestid for å få disse elevene "up to date" når de en gang stikker innom. Hvis det virkelig var slik at det bare gikk ut over eleven selv, ville de vært hjertelig velkomne til å seile sin egen sjø for meg.
Jeg mener også det er naivt å tro at fravær på vg. ikke har noe å si for arbeidsmoral senere. Media er jo full av historier om studenter som jobber i tillegg til studiene, får sykemelding før eksamen etc, etc. Selvfølgelig har dette også sammenheng med at "alle" skal studere nå, også mennesker som ikke hadde funnet på å sette sin for innenfor en høyskole for 20 år siden.

Gammel 07-11-10, 10:22   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Som arbeidsgiver ville jeg nok også vurdert høyt fravær i kombo med svært gode karakterer veldig annerledes enn ordinære karakterer som burde vært bedre og stort fravær.

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:24   #34
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med rine i at det er vanskelig å sammenligne før og nå, for det har skjedd store endringer i elevmassen siden 1994 da alle fikk rett til videregående. Det vises godt på studiespes., som i mange fylker blir den linja der man putter de elevene som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på yrkesfag. Det er nemlig billigst å drifte studiespes.-klasser ... I tillegg fungerer vurderingsarbeidet veldig annerledes nå enn det gjorde før; det skal være tett og fortløpende dialog mellom elev og lærer gjennom hele skoleåret. Det er vanskelig å skape en sånn dialog hvis eleven ikke er til stede.

Forøvrig forskes det nå litt på dette med sammenheng mellom fravær i vgs og yrkeslivet, og bildet er visst ikke så entydig lenger selv om det fortsatt er lite forskning på feltet: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1832317.ece

Gammel 07-11-10, 10:27   #35
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vet du at den blunkesmileyen brukt akkurat sånn, virker utrolig nedlatende? Ja, jeg har skjønt det at det er sånn at fraværet blir lagt merke til.

Sorry, det falt meg ikke inn. Ikke meningen å være nedlatende.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:30   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Studiespes - er det almennfag-ish?
Er ikke det utrolig teit å putte de som ikke greier seg godt inn der isåfall? Det er jo den eneste linja som ikke fører deg frem til et levebrød. Jeg har som regel rådgitt kun de som er skoleflinke eller som vet de skal studere til å gå almenn, resten kan like gjerne ta et år på yrkesskolen om de ikke vet helt hva de skal i verden. Om man skal ende som lege så gjør det ikke noe om man kan fikse litt bil, ordne litt med strøm eller fotografere i tillegg.

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:30   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Som arbeidsgiver ville jeg nok også vurdert høyt fravær i kombo med svært gode karakterer veldig annerledes enn ordinære karakterer som burde vært bedre og stort fravær.

Tja, jeg vet ikke helt. En del elever har jo høyt fravær, men kan uten videre få 5 og 6 på oppsamlingsprøver på slutten av året. Jeg er likevel sikker på at mange av disse vil fungere dårlig i svært mange jobber. De mangler f.eks totalt evnen til å forholde seg til avtaler, og ingen vil jobbe på samme gruppe som de på skolen fordi de når som helst og uten forvarsel kan være borte uten å gi beskjed om når og hvorfor. Jeg ser at det ikke er interessant med en kvantefysikker med 0 i fravær og 4 i matte og fysikk, men jeg vet at en del elever av denne typen sliter når de kommer ut i jobb og må forholde seg til tidspunkt, frister og andre mennesker. Karakterer er ikke nok, i mange type jobber. Dessverre, og hedigvis. (I noen tilfeller.)

Gammel 07-11-10, 10:30   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

(Det er da for ordens skyld femten år siden jeg ga råd til noen som helst, så det er jo ikke akkurat oppdaterte greier da. )

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:33   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, jeg vet ikke helt. En del elever har jo høyt fravær, men kan uten videre få 5 og 6 på oppsamlingsprøver på slutten av året. Jeg er likevel sikker på at mange av disse vil fungere dårlig i svært mange jobber. De mangler f.eks totalt evnen til å forholde seg til avtaler, og ingen vil jobbe på samme gruppe som de på skolen fordi de når som helst og uten forvarsel kan være borte uten å gi beskjed om når og hvorfor. Jeg ser at det ikke er interessant med en kvantefysikker med 0 i fravær og 4 i matte og fysikk, men jeg vet at en del elever av denne typen sliter når de kommer ut i jobb og må forholde seg til tidspunkt, frister og andre mennesker. Karakterer er ikke nok, i mange type jobber. Dessverre, og hedigvis. (I noen tilfeller.)

I noen jobber så er alle sammen sånn som det der.
Men klart - det er ikke automatikk i at høyt fravær er bra bare karakterene holder. Det jeg mente å si var at det kan være helt uproblematisk med et høyt fravær dersom karakterene er gode. Man må nesten snakke med vedkommende på intervju samt sjekke det med referansene om det er smart prioritering av tid som foregår eller om det er et sosialt utskudd.

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:37   #40
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Studiespes - er det almennfag-ish?
Er ikke det utrolig teit å putte de som ikke greier seg godt inn der isåfall? Det er jo den eneste linja som ikke fører deg frem til et levebrød. Jeg har som regel rådgitt kun de som er skoleflinke eller som vet de skal studere til å gå almenn, resten kan like gjerne ta et år på yrkesskolen om de ikke vet helt hva de skal i verden. Om man skal ende som lege så gjør det ikke noe om man kan fikse litt bil, ordne litt med strøm eller fotografere i tillegg.

Ja, studiespesialisering er det som het allmennfag før. Og jo, det er utrolig teit å bruke denne linja som oppsamling for de som ikke kommer inn på YF - men det er penga som rår. Det er mye billigere å opprette og drifte en ekstra klasse med 30 plasser der elevene kun trenger en pult og en stol enn å sette opp flere YF-klasser der man vanligvis må ha spesialrom og -utstyr i tillegg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.