|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerJeg har verken lagt ved, blitt spurt etter eller lagt fram vitnemål fra vgs, nei. Ikke engang da jeg søkte om - og fikk - jobb på den videregående skolen der vitnemålet ble skrevet ut.
![]() |
#22 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsregler
Men er fravær på videregående spesielt prognostisk for fravær i en jobb da? Det er mange jeg kjenner, bortsett fra meg, som tok lett på å være borte fra skolen fordi det går ut over en selv, men har kjempehøy terskel for å være borte fra jobb, fordi da går det utover arbeidsgiver.
![]() |
#23 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerDet er HR hos oss som driver prosessen, så jeg vet ikke til punkt og prikke hvordan dette foregår eller hvorfor det gjøres som det gjør. Blir man ansatt blir alle vitnemål, tom vgs, lagt inn i våre systemer så bedriften kan søke ut aktuelle kandidater til prosjekter og andre profiler i bedriften. Men der jeg har vært deltagene er på vegne av avdelingen, og da har det vært noen som har meget lang erfaring fra samme type arbeid avdelingen gjør og atter andre med bachleor eller Master men færre år i arbeidslivet. Vgs blir jo ikke brukt til noe rent faglig, men man ser på fravær i de tilfeller man ikke har vedkommene inne i bedriften fra før. Fravær er en meget stor kost for bedrifter, så jeg er ikke sjokkert over at man ser på det for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Mother of Dragons
|
Jeg hadde også ønsket å luke ut de som hadde stort fravær fra jobb, men jeg tror ikke vitnemålet fra vgs er det som viser det eller ei.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vil tror at dersom man søker jobb rett fra videregående vil fraværet bli lagt merke til. Når man har tatt høyere utdanning teller nok ikke vitnemålet fra videregående like mye.
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05) Behind every great man is a woman rolling her eyes. -Jim Carrey- Sist redigert av Blånn : 07-11-10 kl 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hvorfor gikk du på gymnaset, da? For meg høres det ut som om det riktige for deg hadde vært å tatt det som privatist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Du har sikkert helt rett, likevel er det altså slik at endel firmaer, og da snakker jeg ikke om de helt små heller, har dette med i beregningen sin. Dessverre. Derfor burde utgangspunktet for beregning være likt for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
maler
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerJeg tror arbeidsgivere lurer seg selv hvis de legger for stor vekt på videregåendefravær når de skal ansette folk. Jeg forstår de gjør det når det er snakk om jobber rett etter videregående, da har man ikke så mye annen historie å vise til. Men hvis dette skal tippe lasset for en kandidat som har vært i arbeidslivet i en årrekke blir det litt snodig siden det ikke er noen sammenheng mellom fravær fra skole og fravær fra jobb i utgangspunktet med mindre dette skyldes en kronisk sykdom som fremdeles er til stede.
![]() |
#29 |
Mother of Dragons
|
Vet du at den blunkesmileyen brukt akkurat sånn, virker utrolig nedlatende? Ja, jeg har skjønt det at det er sånn at fraværet blir lagt merke til.
![]() |
#30 |
Mother of Dragons
|
Det tenkte jeg ikke på som en mulighet da jeg var 16 år. Dessuten hadde det kostet penger.
![]() |
#31 |
maler
|
![]() |
#32 |
Halloen!
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerMan må jo skille mellom yrkesfag og studiespesialiserende. For en som tar førstnevnte utdanning vil fravær på videregående være alfa og omega ved søknad om lærlingplass. For en elev på stud.spes, som skal studere etter vg.skole, betyr fravær mindre. I tillegg bør man skille mellom før og nå. Nå har alle rett til vg. utdanning, og elever av Esme-typen er det ganske langt mellom. Mange har skyhøyt fravær og lærer har plikt til å gi eleven et vurderingsgrunnlag. Det vil si at man må lage nye prøver til elever som er borte, pga av skulk eller jobb - bruke av de andre elevenes og egen forberedelsestid for å få disse elevene "up to date" når de en gang stikker innom. Hvis det virkelig var slik at det bare gikk ut over eleven selv, ville de vært hjertelig velkomne til å seile sin egen sjø for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Passiv
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerSom arbeidsgiver ville jeg nok også vurdert høyt fravær i kombo med svært gode karakterer veldig annerledes enn ordinære karakterer som burde vært bedre og stort fravær. |
![]() |
![]() |
#34 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerJeg er enig med rine i at det er vanskelig å sammenligne før og nå, for det har skjedd store endringer i elevmassen siden 1994 da alle fikk rett til videregående. Det vises godt på studiespes., som i mange fylker blir den linja der man putter de elevene som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på yrkesfag. Det er nemlig billigst å drifte studiespes.-klasser ... I tillegg fungerer vurderingsarbeidet veldig annerledes nå enn det gjorde før; det skal være tett og fortløpende dialog mellom elev og lærer gjennom hele skoleåret. Det er vanskelig å skape en sånn dialog hvis eleven ikke er til stede.
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sorry, det falt meg ikke inn. Ikke meningen å være nedlatende.
![]() |
#36 |
Passiv
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsreglerStudiespes - er det almennfag-ish? |
![]() |
![]() |
#37 |
Halloen!
Tja, jeg vet ikke helt. En del elever har jo høyt fravær, men kan uten videre få 5 og 6 på oppsamlingsprøver på slutten av året. Jeg er likevel sikker på at mange av disse vil fungere dårlig i svært mange jobber. De mangler f.eks totalt evnen til å forholde seg til avtaler, og ingen vil jobbe på samme gruppe som de på skolen fordi de når som helst og uten forvarsel kan være borte uten å gi beskjed om når og hvorfor. Jeg ser at det ikke er interessant med en kvantefysikker med 0 i fravær og 4 i matte og fysikk, men jeg vet at en del elever av denne typen sliter når de kommer ut i jobb og må forholde seg til tidspunkt, frister og andre mennesker. Karakterer er ikke nok, i mange type jobber. Dessverre, og hedigvis. (I noen tilfeller.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Passiv
|
![]() Sv: Innstramming av fraværsregler(Det er da for ordens skyld femten år siden jeg ga råd til noen som helst, så det er jo ikke akkurat oppdaterte greier da. |
![]() |
![]() |
#39 |
Passiv
|
I noen jobber så er alle sammen sånn som det der. |
![]() |
![]() |
#40 |
50 & somewhat fab
Ja, studiespesialisering er det som het allmennfag før. Og jo, det er utrolig teit å bruke denne linja som oppsamling for de som ikke kommer inn på YF - men det er penga som rår. Det er mye billigere å opprette og drifte en ekstra klasse med 30 plasser der elevene kun trenger en pult og en stol enn å sette opp flere YF-klasser der man vanligvis må ha spesialrom og -utstyr i tillegg.
![]() |
|
|