Sv: Fonter/skrift/farge
Jeg bryr meg ikke så mye om hvilken font folk velger, så lenge den er grei å lese. Bruker man derimot veldig store typer og setter farge på i tillegg, så endres fokus.
Det er litt interessant at Verdana var en periode oppfattet som den sikre webfonten, da den er utviklet for skjerm, og har veldig runde former i motsetning til Arial som i liten størrelse kan være mer utfordrende å lese. Men etter hvert så man jo at fonten alene ikke er alt, og at andre fonter kan fungere like bra så lenge bakgrunnsfarge, størrelse og farge i kombinasjon gjør leseligheten god. Hadde forumet her valgt en annen standard hadde også Verdana blitt uglesett av noen. Så det er vanen som henger i hos mange.
Georgia er også en font designet for Web, men med seriffer. Den er nettopp derfor veldig god å lese, og regnes jo også som "webpartneren" til Verdana. 
Trebuchet som forumet her tillater byr heller ikke på noen problemer på skjerm. Så de som så kjapt skal påpeke at innlegg skrevet i en annen font blir ignorert, snakker vel kanskje for en liten gruppe med sterke meninger om dette. Det er tulliball at andre fonter enn Verdana er vanskelig å lese på skjerm. Den myten er avlivet for lengst. Jeg er enig i at Comic Sans er en overforbrukt font. Ingen tvil om det. Men et innlegg skrevet i normal fontstørrelse i fargen sort i en av fontene nevnt over her, ville jeg overhode ikke ha problemer med å lese og svare på.
|