Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Fonter/skrift/farge

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 00:48   #11
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Jeg bryr meg ikke så mye om hvilken font folk velger, så lenge den er grei å lese. Bruker man derimot veldig store typer og setter farge på i tillegg, så endres fokus.

Det er litt interessant at Verdana var en periode oppfattet som den sikre webfonten, da den er utviklet for skjerm, og har veldig runde former i motsetning til Arial som i liten størrelse kan være mer utfordrende å lese. Men etter hvert så man jo at fonten alene ikke er alt, og at andre fonter kan fungere like bra så lenge bakgrunnsfarge, størrelse og farge i kombinasjon gjør leseligheten god. Hadde forumet her valgt en annen standard hadde også Verdana blitt uglesett av noen. Så det er vanen som henger i hos mange.

Georgia er også en font designet for Web, men med seriffer. Den er nettopp derfor veldig god å lese, og regnes jo også som "webpartneren" til Verdana.

Trebuchet som forumet her tillater byr heller ikke på noen problemer på skjerm. Så de som så kjapt skal påpeke at innlegg skrevet i en annen font blir ignorert, snakker vel kanskje for en liten gruppe med sterke meninger om dette. Det er tulliball at andre fonter enn Verdana er vanskelig å lese på skjerm. Den myten er avlivet for lengst. Jeg er enig i at Comic Sans er en overforbrukt font. Ingen tvil om det. Men et innlegg skrevet i normal fontstørrelse i fargen sort i en av fontene nevnt over her, ville jeg overhode ikke ha problemer med å lese og svare på.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.