Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Uforklarlige hendelser og prester

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-10, 23:13   #161
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Uforklarlige hendelser og prester

Hvis vi vurderer muligheten for at det er lureri, så er det mulig å sette i stand en serie hendelser som virker fullstendig uforklarlig for en som ikke er informert. For eksempel dette med det lokket kan være iscenesatt ved at man har to identiske lokk, det ene plasseres ute og det andre i en annen del av barnehagen. Deretter hentes det inn hvor man passer på at dere får med dere hvor det legges. Deretter fjernes det mens dere er opptatt av f.eks. den fallende tusjen. Og noen minutter senere oppdager dere det andre lokket.

Er enig med gajamor at den rette ekspertisen kanskje er en magiker som kjenner triksene. Nå vil jeg ikke påstå at enkelte ansatte i barnehagen kødder med dere, men det er mye mer sannsynlig enn at det er skrømt og ånder ute og har seg.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 23:14   #162
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Nå får dere antakeligvis bekreftet mistanken om at alle fra denne bygda er klin gærne!

I kveld har jeg vært i barnehagen sammen med to fedre og tre ansatte. Vi gikk gjennom de ellers helt tomme barnehagelokalene og opplevde at ting kom fra løse luften og falt i golvet bak de ansatte. Spesielt bak en av de. Jeg sto der og så med egne øyne at en liten stein på et par tre cm i diameter plutselig datt fra taket. Et par minutter senere kom det en tusj. Vi gikk videre og da datt det en lyspære av typen man bruker på juletre i golvet. Når jeg bøyde meg for å ta den opp, var den så varm at jeg helt instinktivt slapp den ned igjen.

Mens vi var der, smalt et lite plastikklokk (4-5 cm i diameter) i en vaskekum og en plastpinne (leketømmerstokk) på 10-12 cm datt ned rett bak oss.

Når de ansatte gikk ut, ble det helt stille. Vi tre som var igjen (tre foreldre) gikk rundt der 10-15 minutter alene uten at noe mer skjedde.

Jeg er overhodet ikke overtroisk og jeg har hele tida sagt at dette har en naturlig forklaring. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si. Hva f... skal man tro når man med egne øyne ser at ting kommer ut av intet og detter i gulvet?!

Dette er ikke tull. Barnehagen var tom, det var bare vi som var der. Det var ingen av oss som kastet disse tingene.

Det sto også et par barnesandaler på en skobenk i gangen. Vi var to personer som sto der og snakket sammen. Jeg VET at det sto to sandaler der, men når jeg så på den samme benken 10 sekunder etterpå, var den ene skoen borte. Vi leita rundt der, men den var borte!

Jeg tror ikke det jeg selv har opplevd i kveld.

Det virker jo som at det bør folk inn som klarer å tenke rasjonelt og sjekke ting ordentlig bør komme til, dette er jo kjempespennende!

Man bør merke alle små løse ting og merke hvilke ting som kommer, hvor har de ligget, og rommet bør sjekkes før noen av de ansatte går inn i rommet. Er det ting som ramler ned fra en hylle? Har tingene måtte opp i luften for å komme over et hinder, eller kan dette forklares av lave lydbølger for eksempel som kan få ting til å dette ned fra hyller, i hvert fall runde ting som penner og slikt, sånn at de kan ha rullet ned fra hyllen?

Det er jo mange forklaringer, og siden det er såpass mange som har sett det så øker det jo sjansen for at man kan finne en helt klar forklaring. Man har hatt eksempler på gruppehallusinasjoner også, men det høres ikke ut som det er der man må starte.

Sandalhistorien er sånn som man opplever hver dag dessverre, minnet er for usikkert til at den delen er noe som er sjokkerende.

Men så du ting komme svevende, eller var det runde ting som ramlet ned fra en hylle?

Det er ikke så lett å få sanne vitnesbyrd, de fleste har en mening som gjør at de enten overdriver hvor rart det hele er, dvs husker at ting har svevet når de har falt, eller underdriver fordi de mener at det har en svært åpenbar rasjonell forklaring.

Gammel 14-06-10, 23:15   #163
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Akkurat dette får meg til å tenke at her er det noen som tuller med dere. På den ene eller den andre måten. Som du sier, slike pærer kommer ikke fra noe sted i barnehagen slik den er nå. Ergo er den plantet.

Det kan jo være at de har liggende reservepærer i en skuff eller at "Kasper" har vært på lageret og skrudd ut en pære fra adventstaken som står der!

Jeg skjønner at dere er skeptiske. Jeg tror det jo ikke selv heller. Men jeg så faktisk at en stein, en tusj, en plastpinne, et plastlokk og en lyspære datt i gulvet tilsynelatende fra løse luften.

Hvis dette er en practical joke nærmer den seg grensen til terror.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 23:19   #164
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at dere er skeptiske. Jeg tror det jo ikke selv heller. Men jeg så faktisk at en stein, en tusj, en plastpinne, et plastlokk og en lyspære datt i gulvet tilsynelatende fra løse luften.

En ting som er spennende er jo at dette er ting med nogenlunde lik vekt. (En stein kan jo veie hva som helst, men jeg forsto deg slik at den var liten.)

Gammel 14-06-10, 23:20   #165
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Hvis dette er en practical joke, har vi i så fall en person i barnehagen vår som kaster bort et stort talent! Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det kan være mulig å få til dette. Men jeg kan jo ikke skjønne hvordan det kan skje ellers heller.

Jeg fatter heller ikke hvordan selv noviser blant magikere får til det de gjør, men at det er triks og lureri (smoke and mirrors) de bedriver er det ingen tvil om.

Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å skjønne hva slags motiv noen skulle ha for å finne på noe slikt.

Jeg tror alle i barnehagen (og kommunen forøvrig) hadde jublet vilt og hemningsløst om noen hadde løst dette. Dette er en enorm belastning for de ansatte. Ikke nok med at de opplever ting de ikke skjønner noe av, men de drites også ut både i lokalmiljøet og i mediene. De er på sammenbruddets rand.

Jeg er forøvrig enda mer overbevist om at det var feil av kommunen å gå ut offentlig med dette. Belastningen på de ansatte blir alt for stor slik situasjonen er. De har måttet hive ut fremmede folk fra barnehagen i dag. Folk kommer inn i barnehagen mens ungene er tilstede og spør om å få se spøkelsene. Maken til idioter!

Huff!!! Det høres forferdelig ut for både barna og de ansatte. Håper virkelig noen finner et fornuftig og ugjendrivelig svar på dette! Og at ikke folk har mer gangsyn enn at de holder seg vekke, men hva kan man forvente når man går ut offentlig med slikt? Det er jo bare nødt til å tiltrekke seg skrullinger fra fjern og nær.

Gammel 14-06-10, 23:20   #166
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det virker jo som at det bør folk inn som klarer å tenke rasjonelt og sjekke ting ordentlig bør komme til, dette er jo kjempespennende!

Man bør merke alle små løse ting og merke hvilke ting som kommer, hvor har de ligget, og rommet bør sjekkes før noen av de ansatte går inn i rommet. Er det ting som ramler ned fra en hylle? Har tingene måtte opp i luften for å komme over et hinder, eller kan dette forklares av lave lydbølger for eksempel som kan få ting til å dette ned fra hyller, i hvert fall runde ting som penner og slikt, sånn at de kan ha rullet ned fra hyllen?

Det er jo mange forklaringer, og siden det er såpass mange som har sett det så øker det jo sjansen for at man kan finne en helt klar forklaring. Man har hatt eksempler på gruppehallusinasjoner også, men det høres ikke ut som det er der man må starte.

Sandalhistorien er sånn som man opplever hver dag dessverre, minnet er for usikkert til at den delen er noe som er sjokkerende.

Men så du ting komme svevende, eller var det runde ting som ramlet ned fra en hylle?

Det er ikke så lett å få sanne vitnesbyrd, de fleste har en mening som gjør at de enten overdriver hvor rart det hele er, dvs husker at ting har svevet når de har falt, eller underdriver fordi de mener at det har en svært åpenbar rasjonell forklaring.

Jeg tror ikke noe i noen retning. Jeg forsøker å beskrive det jeg så så godt jeg kan.

De tingene som datt i golvet, datt ikke fra noen hylle. Det ene rommet vi var i, er et stort fellesrom. Der er det åpent opp til skrå himling i 2. etasje av huset. Det er med andre ord 4-5 meter opp til taket. Det er ikke loft der og heller ingen hyller eller andre ting. Steinen datt ned midt på golvet.

Jeg ønsker meg virkelig en fornuftig forklaring på dette!

Gammel 14-06-10, 23:23   #167
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minner meg forresten om en av de mer skremmende historien jeg har hørt om (skremmende fordi folk faktisk kunne ha skadet seg). Dørene i et hus "låste" seg vilkårlig, slik at man feks kunne bli stengt inn på badet. Forklaringen var at en bærevegg var underminert slik at huset beveget seg. Og til slutt raste den (bæreveggen) ut. Det er vel neppe det som skjer her i og med at bygget står på stein, men jeg kom til å tenke på historien nå mens jeg leste.

Gammel 14-06-10, 23:24   #168
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

En ting som er spennende er jo at dette er ting med nogenlunde lik vekt. (En stein kan jo veie hva som helst, men jeg forsto deg slik at den var liten.)

Ja, alt det jeg så i dag var relativt lette ting. Heldigvis. Jeg hadde blitt virkelig alvorlig bekymret om tunge ting hadde falt fra taket i barnehagen der jeg har ungene mine!

Men det har også falt ned andre ting. Det var nevnt en saks, en kopp (vet ikke om det var plast eller glass) og en håndfull plastperler. Mulig det er andre ting også, men dette er de tingene jeg selv har hørt personalet fortelle om. Det går jo masse rykter på bygda, men de kan man iallefall ikke feste lit til.

Gammel 14-06-10, 23:25   #169
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Minner meg forresten om en av de mer skremmende historien jeg har hørt om (skremmende fordi folk faktisk kunne ha skadet seg). Dørene i et hus "låste" seg vilkårlig, slik at man feks kunne bli stengt inn på badet. Forklaringen var at en bærevegg var underminert slik at huset beveget seg. Og til slutt raste den (bæreveggen) ut. Det er vel neppe det som skjer her i og med at bygget står på stein, men jeg kom til å tenke på historien nå mens jeg leste.

Vi har diskutert den muligheten også. Det kan jo være bevegelser i et hus selv om det står på stein. Men det forklarer jo ikke at ting tilsynelatende faller fra løse luften. Hadde de falt fra en hylle, ja, men ikke når de kommer fra taket midt på golvet.

Gammel 14-06-10, 23:28   #170
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så dere opp i taket før tingene falt ned, da?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 23:36   #171
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Oi, dette er spennende! Ikke like moro for dere involverte, men likevel.
Jeg er enig me Esme her. Når det skjer andre uforklarlige ting, nesten -ulykker, ting som kan skade personalet, barn osv så granskes det jo ordentlig. Det bør jo også gjøres her med å sjekke alle tak, merke tingene osv. Når høres det jo ut som noe typisk at ting med noenlunne samme vekt faller ned fra taket. Det er et mønster i det som skjer, så det burde ikke være så vanskelig å dokumentere med feks film.

Har selv vært på spøkelsesjakt på jobben etter at det var på grensen til å bli et HMS-problem. Jeg klarte ikke å oppklare skikkelser, skritt, gjennomsiktige menn osv, men dører som åpnet seg av seg selv o.l fikk jeg testet ut og funnet forklaringer på.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 23:39   #172
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Hva var forklaringen, Apple?

Gammel 14-06-10, 23:40   #173
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Så dere opp i taket før tingene falt ned, da?

Nei, ikke helt opp i taket. Jeg så gjenstandene kun fra hodehøyde på de jeg sto sammen med og til de falt i gulvet.

Gammel 14-06-10, 23:42   #174
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjekk taket først neste gang, da. Om det henger små dingsebomser der i sånn kitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 23:47   #175
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Egentlig har jeg lyst til å låne meg et videokamera, sette meg i et hjørne og la de ansatte rusle rundt på gulvet der en kveld. Det må da være mulig å fange disse gjenstandene på tape slik at vi kan se hvor de kommer fra?

Gammel 14-06-10, 23:49   #176
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Hva var forklaringen, Apple?

Det var ikke så spennende, bare gjennomgangstrekk. Men det virket rart, for det var på en tid med mye "spøkerier" og jeg og en kollega kom inn gjennom gangen, inn en dobbeldør som alltid er åpen. Da vi står rett foran spisesalen (der mye hadde skjedd) åpner de dobbelte dørene seg av seg selv (disse var begge lukket). Kollegaen min blir skremt. Jeg opplevde det også merkelig der og da, for jeg koblet det ikke med trekk, for den døra vi kom inn først var såpass langt unna og jeg trodde de doble dørene var tyngre enn som så. Og så virket det så rart at de åpnet seg akkurat rett foran oss da vi snakket om alle spøkelsene.

Men jeg testet altså. Med dører, gikk bort i samme tempo og dørene åpnet seg på samme tidspunkt. Det ble et slags forsinket "utsug" av dørene.

Gammel 14-06-10, 23:50   #177
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Egentlig har jeg lyst til å låne meg et videokamera, sette meg i et hjørne og la de ansatte rusle rundt på gulvet der en kveld. Det må da være mulig å fange disse gjenstandene på tape slik at vi kan se hvor de kommer fra?

Ja, det må det jo.

Gammel 14-06-10, 23:50   #178
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke noe i noen retning. Jeg forsøker å beskrive det jeg så så godt jeg kan.

De tingene som datt i golvet, datt ikke fra noen hylle. Det ene rommet vi var i, er et stort fellesrom. Der er det åpent opp til skrå himling i 2. etasje av huset. Det er med andre ord 4-5 meter opp til taket. Det er ikke loft der og heller ingen hyller eller andre ting. Steinen datt ned midt på golvet.

Jeg ønsker meg virkelig en fornuftig forklaring på dette!

Absolutt! Det er ingen som ikke tror på at du har opplevd det du har opplevd altså, det er bare spennende å få høre.

Men: Sånne ting som hadde noen sett nøye i taket før det begynte å falle ting ned fra det? Man kan jo feste ting i taket med dårlig lim eller noe og så faller de ned ved vilkårlige tidspunkt.

Magefølelsen min sier at det er en person som kødder med dere. Lyspærer som materialiserer i rommet er jo litt annet enn en magnet som teoretisk sett kan fyke rundt på grunn av magnetfelt. Det er jo, før man har bevist noe annet, helt klart den mest sannsynlige årsaken mer enn at et spøkelse får frem materie, det er jo ikke noe klassisk spøkelsesfenomen heller.

Når det gjelder å avsløre fenomener som er gjort av mennesker direkte, så er magikere/tryllekunstnere absolutt flinkest. Jeg hadde tatt kontakt med Skepsis-foreningen jeg for å høre om de har noen som er flinke på å avsløre slike ting.

Gammel 14-06-10, 23:53   #179
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

På jobben min forklarte gamle dører med litt slingring i karmen, trekk fra andre dører også bankelydene man hørte på det ene toalettet (som tidligere var del av et rom for døende pasienter, moahhah).

Poenget er at når man først begynner med sånne historier, tolker man også andre ting inn som endel av mønsteret.

Gammel 14-06-10, 23:56   #180
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skepsisforeningen - finnes det virkelig noe sånt?

Nå ble jeg nesten like betatt som første gang jeg hørte om justervesenet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.