|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg synes det er litt rart at alle snakker om 80-tallsmaten som litt mindreverdig og enkel, jeg oppfatter det ikke sånn. Nei, de hadde ikke alle krydderne og variasjonen til rådighet som vi har, men det henger jo sammen med at verden har blitt "mindre" og at stadig flere muligheter har blitt kjent. Vi hadde god, sunn, fra bunnen av og balansert mat hjemme da akkurat som jeg lager i mitt hjem nå, det er mer at mangfoldet har blitt større. Det jeg har mistet på veien, er evnen til å lage tradisjonsmat, og det har jeg kjempelyst til å lære meg, for noe av den er jo utrolig god. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Pauset
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Vi spiste generelt mye kokt potet. Nå spiser jeg det veldig lite. Pleier å steke de i båter i ovnen hvis vi har potet. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Epikur
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Ja, det er jeg helt enig i. Det er vår foreldregenerasjon som stort sett ikke har laget noe snasen mat. Første generasjon som jobbet og ikke vennet seg til å kombinere jobb og skikkelig mat?
Jeg tror kanskje det er en del av tradisjonsmaten som forsvant med vår foreldregenerasjon, det er besteforeldrematen vi er ute etter, både når det gjelder smak og ingredienser. Ingen posejuks, bare gode råvarer og real bondekost laget med god tid og masse kjærlighet!
|
|
|
#84 |
|
Epikur
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg vil på det varmeste anbefale boka til Tom Victor Gausdal som heter Husmannskost. Her finner du de gode tradisjonsoppskriftene. Mitt beste tips er i grunnen å finne billig kjøtt, bog feks, brune det og koke det i time etter time etter time. Plukk kjøttet, lag saus med kraften, kok poteter og grønnsaker og gjør noen veldig lykkelig.
|
|
|
#85 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg har innført "tradisjonsmat-søndag". Det har sklidd litt ut i det siste, men i utgangspunktet er det sånn at hver eneste søndag er det tradisjonsmat til middag, inkludert dessert. Det går i stek, kjøttkaker, komler, flesk og duppe, laaangkokt svineknoke osv. Og dessertene bør være hjemmelagde og gammeldagse, feks. Espelids hjemmelagde sjokoladepudding, som er veldig god. Karamellpudding er jeg også ganske god på.
|
|
|
#86 |
|
Epikur
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg har tradisjonsmatpermisjoner. Mannen gleder seg aller mest til ny baby fordi det da blir langsomme middager som jeg begynner med etter frokost.
|
|
|
#87 |
|
|
Begge mine foreldre lager mat fra bunnen av, både tradisjonell og mer "alternativ", så jeg har også vært heldig der. Jeg var bare sjelden med på å lage den type mat hjemme, og så er det nok en interesse som har kommet mer med årene. Men for all del, jeg kan jo lage fårikål og sånn, da. :ganske god husmor: |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Epikur
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Synd du er i feil by, for jeg burde strengt tatt ta opp igjen Mims Husmorskole.
|
|
|
#89 |
|
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Hih, en sånn gryte har jeg også, indisk lammegryte. Funker, det der |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 20101980:
|
|
|
#92 |
|
Drømmer
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Vi hadde fisk som pappa fisket ca 4-5 ganger i uken, hadde kjøttkaker ,, pannekaker eller blodpudding de andre dagene. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Off the map.
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg var et ekstremt kresent barn og har igrunnen ingen gode middagsminner fra barndommen.
|
|
|
#94 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg tror også at våre mødre som jobbet så på halvfabrikata som guds gave til den utearbeidende husmoren. Rett og slett et utrolig fremskritt.
|
|
|
#95 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg også. Det var ikke bare det at de ikke hadde anledning eller tid til å lære seg å lage mat fra bunnen, men det var rett og slett trendy å lage mat fra pose og boks. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Nei, ikke noe løk i sausen. Vet at det spises med løk andre steder, så det var nok bare en meget lokal variasjon. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg var bare noen år i 1980, men jeg husker veldig godt maten jeg fikk servert utover 80- tallet. Sist redigert av Veslemøya : 07-06-10 kl 03:25. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg kan huske Toro betasuppe og Toro Mexicansk gryte fra hytta. Og så lagde vi gryterett med loff på klassefester(men det var vel på 90- tallet). |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010På 80-tallet var pizza og gryterett, hel grillet kylling, kjøttdeig med spaghetti lørdagsmat. Kjøttkaker og kotteletter var iallefall søndagsmat. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis 80-talls foreldrene mine hadde kikket i kjøleskapet eller på hva vi spiser i løpet av en uke så tror jeg de hadde ment vi spiste helgemat/ søndagsmiddag hele uka. |
|
|
|
![]() |
|
|