Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Det var veldig forskjell. Vi hadde lite sukker i kosten, selv om saften og syltetøyet som ble laget var søtt og det ikke ble spart på noe i kaker og sånn. Men vi fikk nesten aldri saft, syltetøy var sjelden kost og kaker var i helgen. Vi fikk aldri honnikorn eller andre gøyale frokostblandinger. Det var havregryn med eplebiter, rosiner og hasselnøtter og melk. Eller vassgraut med melk og brunost. Eller müsli av Heliostypen.
Vi fikk aldri o'boy, kneipp, hapå, sunda, sjokade eller nugatti. Det var bare hvis vi var på besøk hos mormor i Oslo. Da fikk vi alt som var gøy.
Vi fikk supergrovt brød, laget av grov rug, grov hvete, havregryn og fin hvete, honning, salt og gjær + vann og/eller surmelk. Det brødet er veldig godt og sunt, men akk så kjipt jeg syntes det var å ha i matboksen noen ganger, når andre dro frem tykke skiver med kjøpeloff med nugatti på. Jeg hadde ofte epleskiver eller gulrotskiver på maten, husker jeg.
Og så hadde vi økologisk melk fra fjøset. Iskald, helt fersk og tappet i bunnen av tanken, så den var som ekstralett i konsistensen.