Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
(...) jeg tror kanskje at det har vært en "mellomgenerasjon" hvor det har vært smått om matkunnskaper. I forhold til hva de fikk tak i av ingredienser synes jeg besteforeldregenerasjonen både til meg og mannen har vært imponerende dyktige til å lage mat. Jeg tenker bare på alt det svigermor og svigerbestemor klarte å lage ut av melk. Du verden så mange ulike former for brune melkeklumper de kan lage. Songraut, Mølske, Gubb, Gome osv.
Farmor utnyttet det hun hadde til siste ingrediens og laget mye ut av lite.
Ja, det er jeg helt enig i. Det er vår foreldregenerasjon som stort sett ikke har laget noe snasen mat. Første generasjon som jobbet og ikke vennet seg til å kombinere jobb og skikkelig mat? Jeg er også utrolig imponert over hva min mormor og farmor kunne lage, de var helt fantastiske, altså. Ikke bare i fht alt de kunne lage av melk, men alt de kunne lage generelt! De var utrolig dyktige, altså. Begge hadde gått husmorskole, min farmor en sånn avansert to-årig, der man virkelig lærte alt om partering, sylting, hermetisering og baking. Hun hadde en helt utrolig oppskriftsbok!
Opprinnelig lagt inn av ingling, her.
JDet jeg har mistet på veien, er evnen til å lage tradisjonsmat, og det har jeg kjempelyst til å lære meg, for noe av den er jo utrolig god.
Jeg tror kanskje det er en del av tradisjonsmaten som forsvant med vår foreldregenerasjon, det er besteforeldrematen vi er ute etter, både når det gjelder smak og ingredienser. Ingen posejuks, bare gode råvarer og real bondekost laget med god tid og masse kjærlighet!
Jeg har vært veldig heldig som er oppvokst i et hjem der det ble laget slik mat (pluss noe mer moderne helsekost og vegetarmat) og har fått det i fingrene.