Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Det som slår meg er egentlig at en myte står for fall. De var ikke bedre til å lage mat før. De lagde ensformig, smaksfattig og dørgende kjedelig mat med mengder av karbohydrater. Vi (les:vår generasjon) er MYE flinkere. Vi bruker masse grønnsaker og har presset frem et større utvalg av grønnsaker i butikkene, vi lager smaksrik mat med rene råvarer og bruker mindre hermetikk og bearbeidet vare. Etterspørselen etter sunnere og mer spennende varer (grov pasta, ris, eksotisk mat) har gitt et sunnere kosthold.
Noe annet jeg tenker på er at mye av maten som det fortelles om var sparemat. Mye spaghetti (billig) og lite saus (dyrt). Mye poteter (billig) og lite kjøtt (dyrt).
Jeg har forsket på dette fra femtitallet og det var det å spare penger og få i seg næringsstoffer som var poenget, ikke at maten skulle være god. Smak var underordnet og dermed ble hermetikk og margarin fremelsket på bekostning av smør og friske varer. På femtitallet er det forståelig at man ville spare, gjennomsnittsfamilien brukte halve inntekten på mat. Men på åttitallet brukte man omtrent som i dag, ca 10 %. Så det vil igjen si at maten er blitt latterlig billig.Vi kan spise så mye bedre mat og allikevel ikke bruke mer enn 10 % av inntekten på mat.
Jeg lurer på hva våre barn vil mene om 2010 vs 2040.