Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Hvalkjøtt i fløtesaus.
Stekte røkte kjøttpølser med stuet kål.
Snittbønnestuing. (yuck!!)
Kokte snittbønner
Brekkbønner og brekkbønnestuing.
Røkt blåkolje.
Fondue. (vi var eksotiske hjemme. )
Banos, honning og Sunda.
Pizza med tykk god bunn, og lite fyll.
Stekte seikaker.
Utkok av stekepanne blandet med melk var en høydare som tilbehør til stekt fisk. 
Spekeskinke laget av farmor, med poteter, hvit saus, salat og eggehakk.
Kjøttkaker, fiskepinner og fasjekaker.
Og frikaseer av alle slag.
Fiskegrateng.
Fiskepudding og fiskeboller i hvitsaus.
Stek, koteletter og karamellpudding var forbehold søndager. Men vi hadde alltid dessert på hverdagene. Rabarbrasuppe, nypesuppe, rabarbragrøt, syltede pommer, og noe griseri med kokt ris og rørte tyttebær.
Sylede ting av alle slag. Gresskar, grønne tomater, plommer, frukt og bær. Og saft av alle slag. Alt hjemmelaget naturligvis. (jeg synes ikke det er sjarmerende med kjøkkenhage og stor frukthage. )
Makrell og kylling hadde vi bare om pappa var bortreist. Han var vokst opp på gård som drev produksjon av kylling og høns. Så det var kanskje naturlig at han ikke tålte hverken syn eller lukt av kylling.
Mer husker jeg ikke i farta, men det er sikkert mye mer jeg ikke husker.
Når vi var på ferie stappet vi bilen full av Joikakaker, Maxiboller og Spagetti ala Capri. Mamma skulle jo ha det lettvint på ferie må vite. Men vi barna synes det var kjempestas, og Maxiboller med ris var veldig eksotisk og godt. (jeg tror nok at Maxiboller var Jokaboller i tomatsaus. )
Pr. i dag spiser vi igrunn mye av den samme maten, men det er supplert med mye annet krydder og tilbehør. Hvem på 80 tallet viste hva nan-brød eller foccasia var. Eller ruccola.
Sist redigert av Kula : 05-06-10 kl 22:28.
|