Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Opprinnelig lagt inn av indie, her.
Ellers husker jeg en ting som jeg ikke har sett blitt nevnt, og det var noen slags kjekssjell som man hadde noe fiskegreier oppi og hvit saus? Jeg vet ikke hva det heter, men foreldrene mine spiste ofte det som lørdagskos på 80-tallet.
Terteskjell. Med fiskeboller i hvit saus, sånne små fiskeboller. Vi pleide ikke å ha det, men jeg husker at jeg syntes det så veldig eksotisk og spennende ut hos venner. Det var det ikke da jeg omsider smakte det. 
Vi hadde også en del hvalkjøtt, torsk, torskerogn og slikt på 80-tallet, og selvsagt spaghetti med kjøttsaus som var den første middagen jeg lærte å lage. Grøt hver lørdag (risengrynsgrøt), hjemmelaget pizza, kokte maiskolber med smør og salt, reker og loff, pappas nydelige fløtestekte champigon-rett med loff som lørdagskos, og ofte gryter på søndag - hønsefrikassé, fårikål etc., lammesteik til familieselskap. Mye god og sunn mat, og kun sjeldne innslag av ferdiglasagne (som vi syntes var kjeeempegodt) eller uhyre eksotisk kinatakeaway. Etter hvert ble det flere innslag av asiatisk mat, mer avanserte fiskeretter, annen type pasta osv. Foreldrene mine har aldri vært redd for å prøve ny mat, så vi spiste variert, men økonomisk, og sunt.
I dag spiser vi mye fisk og hvitt kjøtt her i huset, men bruker også karbonadedeig og av og til kjøttdeig. Den største forskjellen er nok mer hvitløk og chili, andre krydder og litt nye kombinasjoner. Vi spiser også mer vegetariske middager og har innslag av linser og bønner, og så bruker vi en del kokosmelk.
|