Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-07, 14:58   #121
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har nettopp brukt opp min svinedyre deilig balsamico, men skal kjøpe ny ved første anledning. Jeg blander litt ekstra olivenolje og litt balsamico i en skål og dypper brød i. Nyyydelig! Skader ikke med en god italiensk vin til.

*Drømmer seg bort* Så deilig..!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 15:02   #122
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg skal lese på etiketten når jeg kommer hjem, jeg.

Tusen takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 20:47   #123
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Å, en god balsamico eddik. I Nice var det sånne små, flotte butikker som solgte olivenolje og balsamico eddik på små søte flasker det tappet til deg på. Men før du kjøpte måtte du jo smake og prøve.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 20:47   #124
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hey, mitt innlegg nr.1000.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 20:58   #125
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke brun smør og mel. Jge har ennå til gode å møte noen som får det til. det blir IKKE godt og det er ebdre å få brunfargen fra sukkerkulør enn å få svidd smak.

Dessuten er det vel bare gamle damer som bruner mel. Ingen som er flinke til å lage mat og/eller har kokkeutdanning gjør det.

Du har møtt meg.

Brunet smør og mel blir deilig deilig saus! Jeg har enda til gode å svi melet.

Gamle damer du liksom! FLink å lage mat er jeg også.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 22:21   #126
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

S A U S E N

Her er sausen som går under navnet "sausen" i min vennekrets:

3 dl fløte
1 ss sterk sennep
2 ss lys dijon sennep
1- 2 ss mørk sirup
salt og pepper

Bland alt i en kjele, kok i noen minutter til ønsket konsistens.
Den smaker fortreffelig til stekt laks ( i ovn f.eks) , brokkoli og mandelpoteter.

Er jo en bombe da..

Bruk soysfløte i stedet så har du en sunnere variant!
"Det er ikke så mye som skal til vet du"
sitat fra Tine,slik at ingen misforstår!!!

Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 22:24   #127
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Bruk soysfløte i stedet så har du en sunnere variant!

Nåja, det kan jo diskuteres om soya er sunnere enn fløte.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 22:37   #128
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Nåja, det kan jo diskuteres om soya er sunnere enn fløte.

Vet at det har kommet mye forskning på soya og jeg bruker det med måte pga den hormonliknende effekten soya har! Synes det er en veldig intr debatt!
Studerer for å bli ernæringsterapeut/naturopat med medisingrunnfag i bunnen så ja,jeg er besvisst!!
Jeg for min del bruker mest fløte laget på havre! Her i huset er MELK bannlyst!! Det samme gjelder hvetemel og hvitt sukker. Hysterisk ??? JA

Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 22:39   #129
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Vet at det har kommet mye forskning på soya og jeg bruker det med måte pga den hormonliknende effekten soya har! Synes det er en veldig intr debatt!
Studerer for å bli ernæringsterapeut/naturopat med medisingrunnfag i bunnen så ja,jeg er besvisst!!
Jeg for min del bruker mest fløte laget på havre! Her i huset er MELK bannlyst!! Det samme gjelder hvetemel og hvitt sukker. Hysterisk ??? JA

Hva heter havrefløten din? Er det gluten i den?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:30   #130
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hva heter havrefløten din? Er det gluten i den?

Havrefløten heter .Oatly iMat. Används som vanlig matlagningsgrädde och ger en god, fyllig smak. Ett enkelt sätt att äta bättre: byt matlagningsgrädden mot iMat.
Oatly iMat är helt vegetabilisk, mjölk- och sojafri och innehåller bara 13% fett. Fettet har dessutom en balanserad och nyttig sammansättning.

Innehållsdeklaration

Oatly iMat

INGREDIENSER: Havrebas (vatten, havre 10 %), rapsolja, palmolja, emulgeringsmedel (E472e), stabiliseringsmedel (E415), salt.
NÄRINGSVÄRDE per 100 ml Energivärde 600 kJ/150 kcalProtein 1 gKolhydrater6 gFett13 g varav mättat fett3 g

Kan jag som är glutenintolerant äta Oatly produkterna?
Eftersom vi ställer särskilda krav på vår havreråvaras renhet kan vi garantera att Oatly-produkter innehåller max 100 ppm gluten från vete, råg och korn. Som jämförelse kan nämnas att produkter som märks "glutenfri" får innehålla max 200 ppm gluten. Så därför, om du kan äta ren havre och äter glutenfria produkter så kan du även äta Oatly-produkter!

Hentet fra : http://www.oatly.com/

Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:37   #131
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Tusen takk, tutta!

Jeg visste om havremelken, men hadde ikke hørt om havrefløte.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:55   #132
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Tusen takk, tutta!

Jeg visste om havremelken, men hadde ikke hørt om havrefløte.

Bare hyggelig!

Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:59   #133
Davina
Nybegynner

Davina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Davina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg bruker alltid kokekraften til frikasse og andre gruter, ja. Men da bruker jeg maizena å jevne med, det er veldig greit og godt.

Kaffegruter???Eller noe annet?

Gammel 01-02-07, 08:02   #134
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Davina, her.

Kaffegruter???Eller noe annet?

Nei, det er jerngrute, aliminiumsgrute og stålgrute. Eller GRYTE, da, som vanlige folk sier.

Gammel 01-02-07, 09:37   #135
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heeeeelt på sidelinjen, men det fantes da vel ikke husmorskoler i 1983? Jeg var nesten i "videregående"-alder selv da, og "husmorskole" var et ukjent alternativ. Det var noe mammas generasjon hadde gått på. Mulig det var noe som het husstellinja. Det må i så fall ha vært det nærmeste. : ogsågammel :

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:39   #136
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Heeeeelt på sidelinjen, men det fantes da vel ikke husmorskoler i 1983? Jeg var nesten i "videregående"-alder selv da, og "husmorskole" var et ukjent alternativ. Det var noe mammas generasjon hadde gått på. Mulig det var noe som het husstellinja. Det må i så fall ha vært det nærmeste. : ogsågammel :

Husmorskolen på Stabekk fantes iallefall. Mannen min var der på ekskursjon en gang på åttitallet vet jeg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:53   #137
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gikk på husmorskole på Notodden.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:08   #138
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi flyttet til mitt hjemsted i 1984 var det da helt tydelig en husmorskole der. Vet ikke når den skiftet navn, men den het det en stund etter det. Det var forresten en kombinert landbruks- og husmorskole, en uslåelig kombinasjon

Gammel 01-02-07, 11:30   #139
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tror det var et "grunnfag" (første år på videregående - hva heter det igjen?) som het noe sånt som "Husstell", ja. Og det var rett og slett husmorsskole, sånn i praksis. Det handlet om matlaging og husøkonomi og barn og sånn. Det var en full klasse da jeg begynte på videregående i 1990, i hvert fall (almennfag var to klasser, så det sier litt....).

:fra landet:

Gammel 01-02-07, 11:37   #140
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

:fra landet:

I bygda hvor jeg bodde, hadde de "husflidsskule". SVÆRT mange av jentene fra bygda gikk der på "søm". Selv fikk jeg angstfornemmelser bare av tanken.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.