Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om holisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 13:54   #21
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om holisme

Jeg syns absolutt et slikt underforum hadde vært fint, men er redd at diskusjonene blir de samme. Jeg har innsett at så snart man sier man er troende så blir man plassert i en bås og med de fordommene som hører til der. Virker som tro er et tema som er svært vanskelig å diskutere på FP uten at man blir satt i en forsvarsposisjon....og misforstått...diskusjonen går sin gang og det man prøvde å si i starten i stedet blir "forsvaret" lest og oppfatningene dannes ut i fra det... det blir så feil...

Jeg er så heldig at jeg har både kristne, muslimer, ateister, New agere, agnostikere osv. som venner og dermed kan jeg få diskusjoner rundt dette. Når man møter hverandre med respekt og toleranse så kan det bli fine og lærerike samtaler. Kanskje det kunne bli et filosofiforum? Lettere å diskutere filosofi

Men det kunne jo vært verdt et forsøk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 13:55   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trykker stort sett bare på "uleste innlegg", og kan dermed ikke love at jeg ser forskjell på en diskusjon under et livssynsunderfora eller på skravleforumet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 13:58   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg ønsker meg jo et eget underforum for livssyn/filososfi/etikk her inne (og kan ikke helt skjønne hvorfor det ikke kan opprettes!)

Har dette vært diskutert før? Eller har du bedt om noe slikt tidligere? Jeg kommer ikke i farten på at jeg har sett en diskusjon rundt akkurat dette, men er fullstendig åpen for at jeg kan ha glemt det.

Gammel 15-03-10, 14:00   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det blir opprettet et underforum for livssyn, filosofi og etikk, så må alle finne seg i at det blir diskusjon ut av det.

Om det ønskes en arena hvor alle skal bare kunne komme med "erfaringer" uten at det blir diskusjon så er det helt fullstendig utopi å tro at det blir sånn med opprettelsen av et underforum altså. Det blir på ingen måte fredet for alternativistene.

Gammel 15-03-10, 14:02   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner ellers ikke helt igjen det med at folk som er religiøse nødvendigvis blir satt i bås. (I alle fall ikke i samme bås!) Det er ganske mange på forumet som har erklært seg som "troende" i en eller annen betydning, og jeg kan ikke se så mange likhetstrekk mellom dem ut over akkurat dette. Ikke er de spesielt enige i livssyns- eller etikkdiskusjoner heller, det jeg har fått med meg.

Gammel 15-03-10, 14:03   #26
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om det blir opprettet et underforum for livssyn, filosofi og etikk, så må alle finne seg i at det blir diskusjon ut av det.

Om det ønskes en arena hvor alle skal bare kunne komme med "erfaringer" uten at det blir diskusjon så er det helt fullstendig utopi å tro at det blir sånn med opprettelsen av et underforum altså. Det blir på ingen måte fredet for alternativistene.

Selvfølgelig. Det er jo et åpent forum dette. Livssyn er jo så mangt.

Gammel 15-03-10, 15:26   #27
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Har dette vært diskutert før? Eller har du bedt om noe slikt tidligere? Jeg kommer ikke i farten på at jeg har sett en diskusjon rundt akkurat dette, men er fullstendig åpen for at jeg kan ha glemt det.

Joda, jeg har spurt konkret om dette tidligere og fått avslag (jeg husker at du sa at jeg kunne bruke blogg til dette, men det blir ikke det samme, synes jeg). Det kan jo hende at interessen ikke er stor nok?

Mitt ønske er ikke en egen hule for alternativistene - men et underforum for livssyn/filosofi og etikk, og det rommer temmelig mye.

I et slikt underforum ønsker jeg meg ikke å være fredet fra diskusjon men jeg ønsker meg å være fredet for latterliggjøring. Det krever jeg igrunnen overalt - også på alle de andre underforumene her inne.

Gammel 15-03-10, 15:43   #28
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemmer for et livssyn-, filosofi- og etikkunderforum!

Gammel 15-03-10, 15:44   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, jeg har spurt konkret om dette tidligere og fått avslag (jeg husker at du sa at jeg kunne bruke blogg til dette, men det blir ikke det samme, synes jeg). Det kan jo hende at interessen ikke er stor nok?

Jeg husker at du spurte om det, tror jeg svarte i tråden også, men finner det ikke igjen. Så vidt jeg husker så oppfattet jeg at du ønsket et underforum der de som trodde på ulike alternative religioner kunne snakke sammen uten innblanding fra de som ikke trodde. Det var vel det du fikk avslag på, ikke et slikt underforum generelt?

Og at en blogg kunne være et fint sted for slike tråder, siden blogger oppfattes som mer "private" og mindre åpne for diskusjon enn det generellet forumet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:51   #30
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vel denne, tipper jeg?

Gammel 15-03-10, 16:03   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Joda, jeg har spurt konkret om dette tidligere og fått avslag (jeg husker at du sa at jeg kunne bruke blogg til dette, men det blir ikke det samme, synes jeg).

Er det den tråden Veronal linker til du tenker på? Der var det vel snakk om "alternative" temaer av ulike slag ("spirituell/alternativ" var vel formuleringen du brukte). Det du snakket om nå, er jo filosofi, etikk og religion, noe jeg opplever som adskillig bredere temaer, og noe jeg ikke kan huske at noen har bedt om et underforum til tidligere.

Grunnen til at jeg dengang foreslo blogg, var jo ellers at du og andre ga uttrykk for at dere ikke var interessert i "debatt", men mer i "samtale", og da sa jeg at det kanskje var lettere å få til det i en blogg - og at du/dere da også kunne styre tilgangslisten selv.

Dersom du nå snakker om et åpent underforum for å diskutere alt som kommer inn under religion, filosofi og etikk, så opplever jeg det som en helt annen forespørsel enn den du flagget i den omtalte tråden. (Og en langt mer interessant forespørsel også.) Skulle noe slikt bli aktuelt, ville det selvsagt være snakk om å åpne for debatt på samme måte som på det meste av resten av forumet.

Gammel 15-03-10, 16:43   #32
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det kan være, Skilpadda.

Jeg synes selv en romsligere gruppe er mer interessant enn kun en guppe for alternativt interesserte.

Vi diskuterer f.eks ikke så sjeldent etiske problemstillinger her inne, og slike tråder kunne passet i et slikt underforum vi snakker om her.

Gammel 15-03-10, 17:19   #33
Jessica
Pauset

Standard

Ja, det kan være, Skilpadda.

Jeg synes selv en romsligere gruppe er mer interessant enn kun en guppe for alternativt interesserte.

Vi diskuterer f.eks ikke så sjeldent etiske problemstillinger her inne, og slike tråder kunne passet i et slikt underforum vi snakker om her.

Sier meg fullstendig enig. Jeg vil også støtte Zöe på det med latterliggjøring i tråder som omhandler tro. En skal diskutere og selvfølgelig skal en kunne være uenig, men en skal diskutere med respekt og toleranse for hverandres ståsteder. Det gjelder jo også i diskusjoner med andre temaer, men dessverre har det en tendens til å gli fullstendig ut i å "drite" ut og latterliggjøre de som ikke passer helt inn i flertallets oppfatninger. Man kan bli enig om at man ikke er enig også, og kanskje lærer man at det er mange måter å se ting på. Ulike perspektiver er interessant i enhver diskusjon.

Gammel 15-03-10, 19:48   #34
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Det er fint med diskusjoner om temaer som lar seg diskutere, men en del temaer/innfallsvinkler er ikke diskutable på den måten at man kan komme med dokumentasjoner på egne opplevelser, tanker og undringer. Det ønsker jeg respekt for. Det bør respekteres på et slikt underforum på samme måte som det blir respektert på andre underforum.

Hva er "alternativistene"?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.