|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
maler
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
Ja, man legger jo merke til folk, enten de ikke drikker alkohol eller de ikke spiser kjøtt eller man skiller seg ut på annen måte. Men jeg har opplevd at når Gravid-argumentet eller Jeg-må-kjøre-argumentet ikke er tilstede, og man heller ikke oppgir religion eller alkoholisert far som grunn at folk begynner å argumentere. Veldig. Og hvor jeg aner en du-synes-sikkert-du-er-bedre-enn-meg-siden-du-velger-å-være-edru-holdning i bakgrunnen. Men nå er jeg kanskje sær også i og med at jeg takker ja til alkohol til maten, men begrenser meg veldig slik at jeg aldri blir synlig påvirket? Jeg vet ikke. Og at jeg er mer steil på å ikke drikke alkohol når jeg har ansvaret for små barn enn gjennomsnittet. Jeg kan kanskje skjønne at det blir oppfattet som at jeg er kritisk mot andres valg, men hey- hvem var det som spurte?
![]() |
#122 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det forutsetter jo at man selv, innerst inne, har en eller annen form for dårlig samvittighet fordi man drikker alkohol. Hvis man ikke har det, er det jo ingen grunn til å gå løs på noen fordi de velger å ikke gjøre det. :innser at det må finnes mange "drankere" med dårlig samvittighet der ute: |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Omtrent alle, faktisk. Jeg nekter å tro på at alle de uforstående menneskene jeghar truffet på er unntakene, i og med at det er omtrent alle, i ulike sosiale lag, med ulike utdannelser og whatnot.
![]() |
#124 |
flisespikker
|
Hvis man ikke vil ha diskusjon, kan det være greit å ikke argumentere.
![]() |
#125 |
maler
|
Joda, det er klart man kan la være å svare. For meg er det dog helt greit å svare, det var bare et eksempel på hvordan et i utgangspunktet uskyldig spørsmål medfører diskusjon av og til. I det eksemplet der ville jeg (hvis jeg ikke hadde noe ønske om å diskutere det videre) ganske enkelt sagt at jeg har ikke noe imot om at andre gjør det annerledes, du har sikkert rett i at det ikke betyr så mye, men jeg har valgt å gjøre det sånn likevel. Poenget mitt var at først blir man spurt om en grunn, og så godtas ikke alle grunner uten diskusjon. Kan være litt slitsomt.
![]() |
#126 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg ser ikke noen grunn til å ikke svare. Nei takk. Åh, drikker du ikke? Nei. Hvorfor ikke? Ja, hvorfor ikke? Skal jeg lyge eller unngå å svare? Nei, folk får heller lære seg folkeskikk.
![]() |
#127 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg pleier forresten ofte og bestille en alkoholfri drink når jeg er ute. Når jeg var gravid med storeror var jeg ute for å spise sammen med de på jobb og bestilte meg en drink uten alkohol. Da var det en av kollegaene mine som lurte på om jeg tok meg en siste fest før det var for seint. Samtalen forløp omtrent sliK:
![]() |
#128 |
flisespikker
|
Det gjør man jo som man vil med - jeg mente ikke at man ikke "skal" svare, men dersom man ønsker å unngå en diskusjon, kan et tips være å ikke gi folk en åpning til å starte en diskusjon.
![]() |
#129 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg syns nå et kort og kontant nei er en idé nok om at man kan la vær å forfølge temaet.
![]() |
#130 |
flisespikker
|
Det er jeg helt enig i. Men når nå folk ikke greier å skjønne det, så blir man jo tvunget til å forholde seg til det på ett eller annet vis. Og da kan man svare og argumentere, eller man kan prøve å avlede, eller man kan si at man ikke vil svare, eller vri det til "hvorfor spør du om det" - men ett eller annet må man jo gjøre. Selv om man mener at det er frekt eller utidig av den andre å spørre.
![]() |
#131 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Joda, og jeg har gjort det flere ganger. Sagt at "sånn gjør jeg det og ferdig med den saken". Men det er som fluer til møkk altså, det temaet her. Jeg tror de syns det er veldig, veldig merkelig siden jeg jo liker alkohol, siden jeg syns det er veldig ok å ta seg et glass av et eller annet og så gjør jeg det ikke.
![]() |
#132 |
Halloen!
Hva var grunnen til at du ikke drikker, da? Eller har du sagt det tidligere i tråden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg drikker gjerne når jeg ikke ungene. Ungene har jeg stort sett hele tiden. Ergo drikker jeg ytterst sjelden, blir vel kanskje et par ganger i året. Spørs helt om jeg er heldig å får litt barnefri eller ikke.
![]() |
#134 |
Halloen!
Kan ikke se noe rart i det. Finnes det folk som ikke skjønner den, altså |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Joda. Det er rart. For unger trenger jo å se at det ikke er farlig å nyte alkohol. De trenger å bli flasket opp på at det går an å drikke med måte.
![]() |
#136 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg trodde faktisk at den der med at man har ansvar for små barn var kosher grunn til å ikke drikke helt til jeg har prøvd den ett par ganger. Det skaper noen utrolig pinlige situasjoner, rett og slett. Folk tar det veldig lett til seg som kritikk av egne valg. Kanskje ikke så rart, sånn er jo vi mennesker på mange ting, men det gjør det altså litt kronglete å velge å ikke drikke i noen situasjoner... |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Shake it out!
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Hmm, jeg har aldri opplevd å få spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker de gangene jeg ikke har gjort det, og jeg har heller aldri spurt noen om hvorfor de ikke drikker, og det hadde aldri ramlet meg inn i halvsøvne å gjøre det heller. Har jeg noe med det, liksom?
![]() |
#140 |
Halloen!
Nei, ikke bare derfor, ( |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|