Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
Opprinnelig lagt inn av Rug, her.
Monsoon - jeg tror det er fordi at vi som får det spørsmålet så veldig ofte opplever at det ikke er uskyldig. Mange som spør gjør det nettopp når de har noe innabords selv, og da blir man merkelig nok ikke lenger så diskré som man kanskje tenker selv.
Får jeg spørsmålet og jeg merker at det ikke ligger noe mer bak - da er det selvsagt helt greit. Det må da være lov å interessere seg for andre menneskers valg. Men det hører til sjeldenhetene, langt de fleste gangene ligger det en skjult anklage bak spørsmålet. Som om de er redde for at jeg skal ødelegge moroa for dem, eller noe.
Jeg kan bare svare for meg selv, og i mitt tilfelle er det et uskyldig spørsmål og heller ingen skjult anklage bak.
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Litt fordi man er vant til at det da kommer spørsmål. Og ikke bare spørsmål, man er vant til at folk da (med mindre man kan komme med en Grunn som forklarer hvorfor man gjør sære valg) begynner å argumentere som om det at man har valgt å ikke drikke er et valg av en livsførsel man anser som Bedre på en sånn måte at den som drikker føler at man må argumentere for sitt eget valg og havner litt i forsvarsposisjon.
Tror du? Jeg gidder ikke forsvare at jeg drikker alkohol, og jeg forventer heller ikke en forsvarstale fra de som ikke gjør det. Nå er nå engang alkohol ofte en "viktig" (i mangel av et bedre ord) ingrediens i mange sosiale settinger, så det er vel ikke så rart at det blir lagt merke til om man aldri rører det. Hvis jeg er i en konfirmasjon og legger merke til at en av gjestene som er fra Bergen har bunad fra Nord-Møre, kan jeg gjerne finne på å spørre om hvorfor hun har valgt den bunaden. Å gjøre det er jo ikke det samme som at jeg har en agenda om å reklamere knallhardt for bergensbunaden i neste sekund. For alt jeg vet, kan det jo hende dama er lutalei av å få spørsmål om bunadsvalget sitt, men jeg tenker at man kanskje bør tåle såpass? 
Eller var dette en dårlig sammenligning? 
|