Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jo, selvfølgelig kunne det like gjerne vært sånn. Jeg sier heller ikke at jeg alltid spør om hvorfor folk ikke drikker. Min erfaring er forresten at folk mer enn gjerne legger ut om sin religiøse overbevisning, allergier eller generelle motstand mot alkohol når de får dette spørsmålet. Noen ganger venter folk nærmest på spørsmålet, a la:
-Nei, jeg drikker ikke............
Litt fordi man er vant til at det da kommer spørsmål. Og ikke bare spørsmål, man er vant til at folk da (med mindre man kan komme med en Grunn som forklarer hvorfor man gjør sære valg) begynner å argumentere som om det at man har valgt å ikke drikke er et valg av en livsførsel man anser som Bedre på en sånn måte at den som drikker føler at man må argumentere for sitt eget valg og havner litt i forsvarsposisjon.
Jeg er i samme situasjon som Hattifnatten, må til stadighet forklare og forsvare at jeg drikker alkohol. Og ikke minst forsikre de som sitter der med hevede øyenbryn om at "nei, jeg drikker meg ikke full". Og tilsvarende i den andre leiren "Ja, jeg tar gjerne et glass vin til maten, men jeg står over drinkene etterpå". Enkelt skal det ikke være.