Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
A: litt vin?
B: nei takk, jeg drikker ikke
A: åh.... skal jeg finne noe annet da kanskje.... jeg har... tja..... isvann og cola?
B: det er ikke nødvendig, men litt isvann kunne være godt.
A: Kan jeg spørre... hvorfor drikker du ikke vin? Liker du det ikke?
B: Joda, men jeg er ganske nøye på å ikke drikke alkohol når jeg har ansvaret for små barn, og jeg skal hente mini i barnehagen etterpå...
A: Ok.... *pinlig pause*.... men det blir jo bare tull, du vil jo ikke ha noe promille nesten på det tidspunktet du er i barnehagen, du kunne nesten ha kjørt. Og barna kan umulig merke noen forskjell med så lite innabords... mine barn har i hvertfall aldri reagert når vi har tatt oss et glass vin eller to. Vi er selvfølgelig ikke fulle i nærheten av ungene da, men litt vin kan man jo ta uten at det gjør noe.
og vips diskusjon
Hvis man ikke vil ha diskusjon, kan det være greit å ikke argumentere. Joda, det er de som spør, og du svarer bare - jeg mener ikke at det er galt å svare, altså. Men hvis du i stedet sier "joda, men jeg har ikke lyst på vin akkurat nå," så tror jeg det er færre som vil finne på å gå i forsvar (eller angrep, for den del).
Litt som at hvis noen spør meg om (eller hvorfor) vi ikke skal ha flere barn snart, så svarer jeg ganske vennlig og vagt, jeg kommer ikke med argumenter eller begrunnelser for hvorfor vi har valgt å ha bare ett barn. Det ville være helt "lov" for meg å komme med begrunnelser, såklart, men da åpner jeg også for diskusjon omkring begrunnelsene, og vil jeg ikke ha diskusjon, så lar jeg være å åpne for det.