Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 21:21   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det virker nesten som at på FP så er vi så enige at vi må krangle litt med Ulvhedina selv om vi egentlig er nesten helt enige med henne også.

Jeg sitter sånn når jeg leser Ulvhedinas innlegg: og føler at vi befinner oss på hver vår planet. Jeg føler meg definitivt ikke nesten helt enig med henne.

Jeg synes at prinsessekjolene er en del av det kjønnssegregerte markedet som jeg misliker. Det er totalen som er problemet, jeg mener ikke at en jente med diverse prinsesskjoler kommer til å ende opp som en nikkedukke uten mening. Skulle man følge samme logikk på guttesiden ville alle gutter som har hatt på seg batmandrakt bli beintøffe folk med egne meninger. Slik er det selvsagt ikke. Men jeg tror at siden man kun har prinsessekostymer og svært få kostymer for prinser, samt at man har utallige tøffe heltekostymer til gutta og knapt noen for jentene - så gjør det noe med hvilke forventinger barn føler på kroppen. At utvalget er kjønnet og snevert kjønnsmessig gjør også noe med hva barna drømmer om og sterkt ønsker seg. Jeg nekter å tro at jenter ønsker seg prinsessekjoler kun fordi de er jenter.

Jeg fatter og begriper ikke at man med den likestillingsutviklingen vi har hatt de siste femti årene ender opp med ekstremt smale kjønnsroller for barn i kles- og leketøysbransjen. De er smalere nå enn da jeg var barn for tredve år siden iallefall. Hvorfor i huleste heiteste må jeg skritte over til jenteavdelingen på den andre siden av butikken for å få tak i et par røde votter til guttene mine? Hvorfor kan jeg ikke få tak i et akebrett eller en vinterdress som er gul eller grønn, og ikke rosa med blomster på eller blå med spidermanfigur i front? Jeg antar at det er pengene og markedet som styrer dette, siden jeg på diverse foreldrefora registrerer at husets vogner/vognposer/vinterdresser/leker/klesgarderobe/akebrett/sykkel/you-name-it må byttes ut alt ettersom hvilket kjønn barnet har. Praktisk å dele opp klesavdelinger til toåringer slik at det blir lettere å finne fram!? Jeg ønsker meg et opprør mot tendensen som etter min mening går veldig gal vei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.