Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Jeg synes at man bør forplikte seg til å betale tilbake gjeld så sant man kan, og jeg synes det er helt ok at kreditorene får tilgang til eventuelle penger man måtte få hånd om en stund etter at man har vært gjennom gjeldssanneringen. Enkelt og greit fordi det faktisk er folk som har tapt penger på at man var uansvarlig, og som faktisk taper på at man får gjeldsordning. Om man i ettertid kommer over penger som gjør at man kan gjøre opp for seg, så synes jeg at det er rett og rimelig at de tilfaller de som tapte penger på en, selv om man har vært gjennom en gjeldssanneringsordning.
Ellers så trenger man jo ikke gå personlig konkurs om man oppretter en bedrift - det er bare å etablere det som et AS, og vips så er man ikke personlig ansvarlig for all gjelden, så vidt jeg har forstått?
Ja, men det er jo nettopp det. Kreditorene kommer vel ikke noe bedre ut bare fordi det er et firma og ikke en enkeltperson som har gått på trynet? Men når det er et firma så virket det som om de moralske pekefingrene er ganske få i forhold til når det er en privatperson.
Er det virkelig sånn at så fort det er en bedrift så er det bare ansvarlighet og uflaks, mens dersom det gjelder en privatperson som går på trynet så må det være uansvarlighet og dumskap som ligger bak?
Hvorfor ses det å gå konkurs på som omtrent en naturlig del av veien mot suksess for bedrifter mens privatpersoner som feiler på veien bare er dumme? Betyr ikke de kreditorene til firmaene like mye? De får vel heller ikke pengene sine igjen?
Det rare er jo at det er langt mer aksept for at firma går dukken økonomisk enn at privatpersoner gjør det. Enda firmaer antageligvis bør ha bedre forutsetninger for å ikke gjøre det, med tanke på kompetanse, regnskap etc.
Jeg er ikke noen forkjemper for strengere praksis mot firmaer. Jeg synes man skal ha mulighet til å reise seg opp og prøve på nytt etter å ha trynet. Men jeg stusser litt over hvor totalt forskjellig tankegang man har om det å gå på en smell utifra om det er et firma eller en privatperson.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|