Sv: Er du blodgiver?
Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.
Alle som er blodgivere og kan tenke dere å bli donor, si i fra neste gang dere gir blod så tar de bare litt ekstra blod og registrerer dere!
Vil bare understreke at det gjelder benmargsgiver, du kan ikke melde deg som organdonor, om noen kunne misforstå.
Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.
Jeg har mange ganger tenkt å bli det. Men har en stor sprøyteskrekk og tynne årer, og de må bestandig rote inni (og lille meg feller alltid tårer under blodtapping). Dårlige unnskyldninger, men det er noe av årsaken til at jeg ikke er...
Det er ingen dårlig unnskyldning, finner en nesten ikke blodårer ved vanlig blodprøvetaking så er det ofte umulig å få ut en halvliter. (Men det kommer selvsagt an på den som tar prøven. På et legekontor der de kanskje ikke tar så mange prøver er de ofte ikke like flinke som på sykehus eller de som tar MANGE prøver hver dag.)
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Det er vel ikke noe som tilsier at man ikke skal gi i prøveperioder, og heller ikke noe som tilsier at du utsetter deg eller fosteret for noen stor fare om man gir før man vet at man er gravid.....
Jeg vet at ikke alle tenker på det som problem/fare, og det er i grunnen ikke noe en spør kvinnelige givere om.
Jeg tenker mer i de baner "prøver" som de som er under utredning/får behandling for å bli gravid. Diverse hormoner og medisiner som ikke bør gis i blod til andre... De andre som prøver på egenhånd fanges jo ikke akkurat opp.
Gravide kan ha dannet antistoffer (som flere her har nevnt) så der er det ikke bare for ens egen del i grunnen. (selv om de oftest dannes på slutten av et svangerskap)