Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-09, 22:08   #11
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er ikke noe problem med en sånn matpakke, og når barna har med seg det så er det ikke noen problem å la barnet velge for de aller fleste barn. Det er ikke slik at jeg mener at man bare skal ha en type pålegg altså. Men når en foreldrer kommer til meg og uttrykker bekymring for at barnet spiser så lite så er altså et av rådene jeg gir å se på matpakken til barnet om jeg opplever at den har for mye mat. Og det er som sagt opp til foreldrene om de vil høre på det rådet eller ikke. Et konkret eksempel er fra en av ungene som startet i høst, han hadde masse mat med seg og klarte aldri å spise opp. Mammaen syns han spiste så lite og vi rådet henne til å ha litt mindre mat med seg, særlig hun sa at hun laget så mye fordi hun ikke helt visste hva han hadde lyst til å ha på maten. Nå får denne gutten med seg mindre mat og han spiser bedre, og han opplever at han klarer å spise opp maten sin også. Og mammaen er veldig fornøyd med en gutt som spiser mer mat enn det han gjorde før.

Jeg har samme erfaring som deg. Det å ha færre valg og mindre mengde mat i matboksen kan være et alternativ for å øke trivselen/matgleden i spisesituasjonen - dette gjelder altså ikke for de aller fleste barna, men for de få som spiser bekymringsfullt lite over lang tid.
Det har ikke vært så mange ganger jeg/vi har avtalt en periode med "restriksjoner" med foreldre, men det har alltid resultert i at det aktuelle barnet har virket mer fornøyd i spisesituasjonen.

For å svare på spørsmålet til HI; her legger ikke skolen/barnehagen seg opp i hva ungene har med seg i matboksen. Vi fikk riktignok et skriv om at det ikke er lov med godteri og brus på skolen, så vidt jeg husker - men det virker ikke som om de følger det opp utover det brevet.

Og når det gjelder restriksjoner når eneste grunn er at andre barn blir misunnelige;
Da vil jeg i såfall herved be om at alle shoppingtråder og "vis frem dine gode matpakker"-tråder blir slettet. Jeg er kraftig misunnelig på opptil flere stykker.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.