Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
Som lærer: Jeg maser kanskje litt om mat på skolen. Jeg vil at alle skal ha frokost i kroppen når de kommer til skolen, og jeg har tatt noen prater med foreldre, når barna gjentatte ganger er helt utsultet lenge før lunsj. Jeg forlanger at alle skal spise på skolen, i hvert fall litt. Jeg minner om at matpakken bør være så sunn som mulig, og at det er lurt å ha med seg noe frukt og grønt, men jeg kommenterer aldri noens matpakker negativt i klassen. Mange har med middagsrester og salater mm. Jeg synes det er bra at foreldrene varierer matpakkene en del, og ser ikke på slikt som noe negativt. Om noen slenger med en pannekake eller en kald vaffel i pakka innimellom, synes jeg det er greit. Skulle det skje veldig ofte med den samme eleven, hadde jeg nok hørt med foreldrene. Jeg har i noen klasser opplevd at enkeltelever ofte har hatt med seg svært usunne matpakker, der boller, saft, supersøte yoghurter, loff og fine baguetter med sjokopålegg har vært standard, og der kake stadig vekk har vært ekstrakos. Dette har jeg tatt opp med foreldrene. Jeg pleier å si fra at vi foretrekker drikke som ikke er søt, og de som like vel har med saft, får kun drikke det til måltidet. Ellers får de drikke vann.
Mamma: Praksis med egne barns matpakker er omtrent det samme. Til daglig er det vann/melk og kjedelige matpakker, siden de ikke er så interessert i noe annet. Når det er brødmat vil HE kun ha grovt brød med smør, eller grovt brød med syltetøy, og JC har også veldig klare beskjeder om hvordan skivene skal være. Innimellom får de en yoghurt. Frukt og grønt får de tilbud om fra meg hver dag, men det er ikke alltid de vil ha. Noen ganger får de fullkornspasta, skinkebiter, bønner og salat e.l. Og har vi en vaffel eller pannekake til overs, kan den gjerne havne i matboksen. På turdag er det gjerne grove ostesmørbrød, pølse, karbonade e.l., og kanskje et par kjeks + saft eller kakako. Jeg synes det er en ok balanse, og hadde blitt irritert dersom skolen hadde lekt matpakkepoliti rundt disse matpakkene.
Sist redigert av Kaija : 17-09-09 kl 10:28.
|