|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
Nå har vel ikke jeg sagt at det alltid er sånn jeg sier, men jeg mener fortsatt at jeg som ansatt i barnehagen må få lov å gi råd. Men jeg sier selvsagt ingenting dersom foreldrene selv ikke sier noe, men om du som mor hadde tatt opp at sønnen din var småspist, ja da ville jeg sagt hva min erfaring er, om du lot være å høre på det, ja da er det opp til deg. Det er jo selvsagt ikke slik at alle barn har problemer med å velge, men for endel så kan det bli for mye, med 6-7 ulike påleggsorter, youghurt, epler og pærer, frokostblanding, agurk, tomat osv.
|
|
|
|
#82 |
|
nygift
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Det eneste som ikke er lov i barnehagen der gutta går, er sjokolade pålegg, og det er jeg helt enig i, det er andre ting som er søte da men det er visst lov.
|
|
|
|
#83 |
|
One of These Days
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Eneste forbudet jeg har hørt om er nudler, og da snakker vi om nudler rett fra pakke. Årsaken er at det blir fryktelig mye søl og det er slett ikke et næringsrikt og mettende måltid. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Hos oss får alle skoleungene (gjelder forøvrig også barnehagebarna) gratis fruktmåltid hver dag. De som går på SFO får frukt både i lunsjen og rett etter at skolen er ferdig. Kommunen har inngått en fruktavtale med ICA og får levert kasser med et godt utvalg frukt et par ganger i uka. Det er kommunen som betaler dette. Denne frukten skjæres opp og serveres på fat. Det er lærerne/assistentene som fikser. Dette betyr at alle barn får i seg minst to ulike frukter daglig, som regel mer, og det er bra! På dager der det går litt trått eller er behov for mat litt tidligere, tar de et ekstra fruktmåltid. Dette gjør de f.eks. på fredager. Da starter dagen med svømming og da får de alltid frukt før de begynner med neste time. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi har fått beskjed om at de skal ha med seg frukt / grønnsaker til et lite måltid de har forholdsvis tidlig på dagen. Dette synes jeg er flott for jeg et barn som virkelig ikke klarer å spise på morgenen. Ellers er søtt pålegg som nugatti, prim og syltetøy er ikke lov å ha på brødmaten for de som har med det.
|
|
|
#86 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig i det, og jeg gjør det, altså- varenda dag! Personlig tror jeg at jeg hadde valgt å overse de grove vaflene til det ev. ble bråk ut av det. (Som regel går det jo bra.) Konklusjonen er kanskje at det både finnes foreldre og lærere som godt kunne latt
Helt enig med deg i det. Om et så lite barn satt og trykket i seg seigmenn til det tøt ut ørene på han, tror jeg nok fint jeg kunne latt være å ta en konfrontasjon der og da, og heller ringe foreldrene etterpå. (For den kampen må man nødvendigvis ta.) |
|
|
|
|
|
#87 |
|
En Som Trener
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Min sønn kom hjem fra tur i fjor (førsteklasse) og hadde ikke spist opp maten sin. Det var en periode han spiste veldig lite ellers, men vi hadde funnet ut at grovbrød med jordbær gikk ned på høykant. Når jeg lurte på hvorfor han ikke hadde spist noe så sa han at det ikke var lov å ha syltetøy på maten. Jeg ble rimelig
|
|
|
#88 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Snuppas lærer la seg ikke opp i innholdet, men i hvilken rekkefølge innholdet ble spist.
|
|
|
#89 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Forresten: (nå er det mamma- rine som skriver, altså |
|
|
|
|
|
#92 |
|
anglofil
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?I morgen er det Uteskole, de skal på tur og det står på timeplanen at de skal ha med passende matpakke til uteskole.
|
|
|
#93 |
|
Ferdig!
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi fikk beskjed om at hamburger ikke var lov på skolen. Hamburgeren til ungene besto av grovt hamburgerbrød, karbonade og agurk. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi har ingen restriksjoner på barnas skole, bortsett fra at det anbefales å droppe sjokoladepålegget. Jeg tror ikke anbefalingen blir fulgt så nøye, i alle fall ikke blant de som burde fulgt opp. Storesøster har et par turbogutter i klassen og de er ikke akkurat roligere etter å ha inntatt nugatti og saft til lunch. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Passiv
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Når dere sier at det og det ikke er lov på deres skole - hva ligger i det egentlig? Jeg har ikke fått beskjed om at noe er spesielt forbudt på skolen vår. Vi har dog fått en generell oppfatning av hva som er ønskelig og ikke og at de ikke ønsker at barna har med godteri. Dette ønsket ble fremsatt tydelig for å si det sånn. Men regel mot burger, for frukt, mot vaffel eller annet har jeg ikke sett i det hele tatt. |
|
|
|
#96 |
|
Ustabil
|
Men "pick your battles" bør jo gå begge veier? Hvorfor lager mange lærere "kampsak" ut av barnas matpakker? Hva er vitsen med å lage regler hvis man ikke greier å håndheve dem? |
|
|
|
|
|
#97 |
|
saftig
|
Dette er jo logisk brist så det holder!
|
|
|
#98 |
|
Ustabil
|
Men hvis du som barnehageansatt ser dette, hva med å finne fram en tallerken til barnet, hjelpe med å plukke ut litt mat og legge på den, og lukke matboksen? Trenger det være så mye mer om og men enn det? |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Ja, jeg skjønner ikke problemet. Min 1-åring får med seg 4 skiver med 4 forskjellige pålegg + gjerne noen druer i tillegg og har dermed mange valgmuligheter, men hun må velge en bit (hver skive er delt i 4 - dvs. det er 16 biter å velge mellom) og så lukkes matboksen mens hun spiser den.
|
|
|
#100 |
|
Ustabil
|
Hos oss har vi fått skriv fra rektor hver høst, hvor det står at barna skal ha med seg matpakke hver dag, at det ikke er lov med godteri og brus på skolen (annet enn hvis det er spesifisert at det ER lov en dag, f.eks. avslutning, eller tursjokolade på turer). I dette skrivet står det ingenting om boller, vafler, pannekaker, yoghurt, osv. |
|
|
|
![]() |
|
|