|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?
Nå snakker du som om borgerlig = Frp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men i denne samanhengen kjem ein ikkje unna at PISA vurderer "nyliberalistisk" verdinøytral og læreplannøytral kunnskap. Eg blir stadig overraska over kor PISA blir brukt som argumentasjon for at den norske skulen er for dårleg. PISA måler ikkje kor godt den norske skulen oppfyller krava til den norske skulen. PISA måler korleis norske elevar gjer det i forhold til OECD-standarden for viktig kunnskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Dukkar plutseleg opp ...
Ikkje sant? Og då ender ein, i tråd med god NPM-ånd, med å fokusere på dei tinga som er lette å måle, og gløymer å sjå det heilskaplege og kompliserte fagfeltet som utdanning og pedagogikk faktisk er. Sist redigert av Alfa : 17-09-09 kl 13:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Hertuginne
|
Det er jeg klar over. Men jeg synes nå ikke det gjør så mye å måle seg opp mot andre land, kunnskapsmessig kan ikke Norge stenge seg ute fra resten av verden, det er disse landene vi konkurrerer mot.
![]() |
#65 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det er eg heilt samd med deg i. Men det er utvilsomt eit metodisk (og dermed vitskapleg) problem å ikkje vere bevisste på kva ein faktisk måler. Ein kan ikkje konkludere med at den norske skulen er verken god eller dårleg ut frå resultata på ei OECD-undersøking. Då må vi i så fall også vurdere kor vesentleg OECD sine kunnskapskrav er for det vi ønsker at den norske skulen skal vere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Hertuginne
|
Jeg tror (eller er ganske sikker på) at Utdanningsdirektoratet er ganske bevisst på hva de måler og ikke måler med de ulike undersøkelsene og testene. Problemet ligger vel like mye i hvordan det blir plukket opp og plukket fra hverandre i media. Er det liksom for mye forlangt at journalister skal kunne litt statistikk?
![]() |
#68 |
Deltidsmamma
|
Jeg har lett, men bare funnet frem til at de får 10 % autopass-rabatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?bønna: Men selv om den enkelttingen ville bli bedre så er det jo drøyt hvis man sier at DET er det som gjør livet bedre! Altså, skole, helsetilbud, sykelønn, pensjon, gamlehjem, alt det andre, det må da telle mer for de fleste?!? Det jeg tror er problemet er at folk virkelig tar alle velferdsordninger 100 % for gitt.
![]() |
#70 |
Deltidsmamma
|
Sant nok. Men den nedlatende tonen dere tok, likte jeg ikke. For noen kan faktisk en enstra utgift på 40 000 for familien bli alvorlig. I tillegg til kanskje andre ekstra skatter og avgifter, f.eks. eiendomsskatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Bedreviter
|
Man er kanskje litt naiv hvis man setter opp én enkelt utgift og tror man vil få bedre råd når denne reduseres eller fjernes. Hvor god råd man har er jo et resultat av hva man tjener og hvilke samlede utgifter man har. Det er ikke gitt at bompengene vil blir fjernet uten at det kommer andre kostnader til i stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Deltidsmamma
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Bedreviter
|
Vel, vi er en tobarnsfamilie med hage, barnehage- og SFO-plass, og jeg synes ikke vi betaler for mye i skatter og avgifter, så du får snakke for deg selv i denne saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Deltidsmamma
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Poenget mitt er egentlig at disse skattene og avgiftene vi betaler finansierer ett og annet, som vi ellers måtte betalt av egen lomme. Det er ikke gitt at man fikk så mye bedre råd, totalt sett, om skatter og avgifter gikk ned, for da måtte pengene hentes annet steds fra, og før eller siden hadde man (eller i alle fall noen) endt opp med regningen uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
De som har god råd vil alltid ha god råd. For dem spiller ingen ting noen rolle egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Bedreviter
|
Nemlig. Og det er hovedgrunnen til at jeg synes det er greit at vi fordeler utgiftene slik at de som har råd til det hjelper til med å finansiere de som ikke har råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Jeg skjønte ikke helt vendingen dette tok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Deltidsmamma
|
Jeg føler vel at bilistene skattlegges alt for mye. Og småbarnsforeldrene er storforbruker av bil (trodde jeg); for å få mer tid på morgen og ettermiddag. Alle andre har jo bedre tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|