|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Seriøst, Kråka, mener du at "mindre avgifter og ikke bompenger" er å "få det bedre"?!?! :sletter nedsettende karakteristikker:
![]() |
#22 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?
Takker, Polly. Jeg slapp å skrive selv. |
![]() |
![]() |
#23 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Polly? :sprutele:
![]() |
#24 |
Hertuginne
|
Eller Polly pocket, kanskje hun tror Poly er like dollete som det?
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Øhm. det kan hende jeg skrev litt feil nå gitt. :løper og gjemmer meg for Toffen: |
![]() |
![]() |
#26 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror mange tenker som deg - og da på mange måter har misforstått dette. Å privatisere en del tjenester handler ikke om at de med mest penger skal få det bedre, men at man skal ha flere tilbud å velge fra. Eks. sykehjem. De som bor på sykehjem betaler jo for plassen sin i dag. Eller hjemmehjelp. Man betaler jo for det også. Barnehager, et.c. Når det blir privat og det økonomiske blir "nærere", så blir gjerne også det å skulle gjøre det bra og gi en god tjeneste mer i fokus. Man burde ikke bare måtte ta til takke med dårlige tilbud, men kunne få lov til å velge bedre alternativ. I tillegg ville dette gjøre at det offentlige måtte fokusere på bedre tjenester de også. Litt konkurranse er bra. DESSUTEN ville det kunne ta bort en del køer, ventelister, og overtallighet, og gjøre at samfunnet i større grad gikk rundt. Hvis noen betaler for en operasjon et sted som gjør at jeg raskere får min ved et vanlig sykehus, så er det jo bare bra for meg. Sist redigert av Dronningen : 17-09-09 kl 09:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?[quote=Polyanna;1830575]Seriøst, Kråka, mener du at "mindre avgifter og ikke bompenger" er å "få det bedre"?!?! :sletter nedsettende karakteristikker:[/quote Sist redigert av bønna : 17-09-09 kl 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Det er ikke mulig å gi noen objektiv vurdering av dette. Mest av alt fordi vi strengt tatt ikke vet hva vi får nå heller, selv om vi har hatt rødgrønn regjering i 4 år. Valgløfter og virkelighet er to forskjellige ting. De rødgrønne har jo nå begynt å krangle om posisjoner og hvem som har fått flest stemmer, og de har ikke utarbeidet noen felles plattform ennå. (Som de gjorde med Soria Moria-erklæringen, som i praksis heller ikke ble fulgt til punkt og prikke). |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Ustabil
|
Godt sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Hvis Frp hadde sittet med makta alene og hadde fått styrt som de ville, hvilke positive ting ville det ha ført med seg for samfunnet? NOE må det vel være? Altså hvis man legger godviljen til og prøver å fortstå og sympatisere, vel og merke. Jeg kan ikke komme på én eneste ting, men nå har jeg litt problemer med den godviljen da.
![]() |
#31 |
Ustabil
|
Igjen vil jeg si at det kan vi ikke si før etterpå.. Men ut i fra hva Frp selv sier, så ville vi fått lavere skatter og avgifter, dvs mer penger å rutte med for den enkelte, som igjen ville ført til økt forbruk av varer og tjenester, derav økning for privat næringsliv, økt sysselsetting og verdiskapning, som igjen ville ført til penger i statskassa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Kanskje FrP ville hatt noe for seg hva gjelder bekjempelse av kriminalitet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det er eg ikkje nødvendigvis einig med deg i. Det spørs kva ein legg i "effektivitet" og kven konkurransen skal omfatte. Der er vi jo t.d. tilbake til indre vs. ytre stimuli/motivasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?De er jo veldig profilerte på mer politi og økte straffer. De andre partiene derimot, jobber med litt mer gørre temaer som å øke kapasiteten på politiutdanningen og å øke fengselskapasiteten.
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
Det meste av konkurranseutsetting har vært svært effektivitetsfremmende. Som kollektivtransport. Noen ganger har konkurranseutsetting gjort at de manglene som lå i de som "eier" tjenestene har blitt synliggjort så til de grader. Slik at det som før bare viste på stor pengebruk, sykefravær og lite gode tjenester, blir skandaler.
![]() |
#37 |
Passiv
|
Lille venn - hvor fant du dette tallet? |
![]() |
![]() |
#38 |
Deltidsmamma
|
??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Men det går eit grovt, og ikkje så reint lite betydingsfullt, skilje mellom verksemder som driv rein "produksjon" og (offentlege) verksemder som forvaltar menneske, verdiar og etikk, der effektivitet ikkje er eit statisk omgrep som kan målast i tal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?Dette minner meg om et foredrag jeg var på en gang, av en dame som hadde skrevet en mastergradsavhandling om arbeidsglede. Det å fremme glede på en arbeidsplass ved å gjøre ting andre mente man ikke skulle, og jobbe mot negativitet og pessimisme rundt endring. Hun var sykepleier, og var for en periode leder av et sykehjem. Hun sa da at de skulle "late som de var et privat sykehjem", for da ville de i større grad kunne levere et tilbud som passet de beboende. De kunne f.eks. stå opp og legge seg når de ville selv, spise når de ville selv, de hadde noen høner i et bur på utsiden som de fikk være med å stelle, fleksible dager, de fikk ha en katt på besøk i ny og ne, og de ansatte skulle ta seg tid til å sette seg ned og prate og være tilstede for beboerne. Dette kom fra en som hadde jobbet lenge i bransjen, og ofte jobbet mot rigide og trangsynte systemer der de gamle bare glir inn i en arbeidsdag bygd på rutiner. Det var mye motstand, mange innvendinger, men hun fikk det til. Sist redigert av Dronningen : 17-09-09 kl 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|